به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل در نشست روز گذشته پژوهشگران و مدیران سازمان پژوهش و مدعوین صاحب نظر در عرصه ی تعلیم و تربیت در تحلیل سبک مدیریت "رهبری اثربخش" هر یک از شرکت کنندگان از منظری متفاوت به این مقوله پرداختند که در گزارش ذیل مختصری به نکات مطرح شده در جلسه اشاره گردیده است :
آقای چوبینه در نقد سبک مدیریت رهبری اثربخش ارائه شده در نشست گفت: باید زبان مشترک گویاتر، مؤلفهها و شاخصههای عینیتر و برنامههای کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدتی را در این سبک مدیریت لحاظ میکردیم.
خانم بخشعلیزاده کارشناس پژوهشی علوم پایه معتقد بود جنس مؤلفههای این سبک بیشتر راهبردی است تا اجرایی . بار معنایی واژه و جایگاهشان در طرح نیاز به بازنگری دارد. سیاست های راهبردی نیز باید متناظری در مؤلفههای اجرایی داشته باشد و دیگر اینکه جای مدیریت ایدهها و ایدهپردازی در این سبک رهبری مغفول مانده است.
خانم ملایینژاد معاون طرح و برنامه متذکر شد: باید مرزها در این سبک روشن شوند و برای همه مؤلفههای آن تعاریف و دستورالعمل پیوستی پیشبینی کرد.
آقای بهمنی معاون مدیرکل دفتر تألیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش مهمترین مؤلفههای اثربخشی کارکرد سازمان را شایستهسالاری، حمایت از نیروهای دانشگر بهجای اپراتور پروری و توجه به بهداشت و سلامت اخلاقی و روانی نیروهای تصمیمساز و تصمیمگیرنده در سازمان دانست.
آقای نویدی مدیر گروه پژوهشی فنی و حرفه ای .گوشزد کرد که ارزیابی برنامههای گذشته و آسیبشناسی باید سرمشق هر برنامه و گام جدید در طرحریزیهای آتیمان باشد و در مصداق این مهم به رونق گرفتن کار و کاسبی مؤسسات آموزشی خصوصی در شرایطی اشاره کرد که ما متولیان آموزش و پرورش خواسته یا ناخواسته خلاء و بستری برایشان ایجاد کردیم.
خانم گویا در اشاره به مستند سبک مدیریت رهبری اثربخش گفت سند نباید دست و پای ما را ببندد. سند تحول راه نشان است. نباید در عین شعار تمرکز زدایی، در اسناد تمرکز را نهادینه کنیم.
خانم غلامآزاد مدیرگروه پژوهشی علوم پایه پیشنهاد کرد نقطه شروع مدیریت اثربخش را نقطه پایش سند ملی قرار دهیم و در این مورد که چرا اسناد ما هنوز اجرایی نشدهاند نیاز به آسیب شناسی و بازنگری داریم تا وقت و تلاشمان صرف انجام درست اهداف و کارهای نادرست نشود.
آقای محبی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان تأکید داشت :در کنار ایجاد فضای اعتماد و اطمینان بیشتر در سازمان ونیز ایمان به سبک جدید مدیریت فعلی ، برای پایدار سازی طرح رهبری اثربخش نیاز به نظامنامه، سیاستهای اجرایی برای دفاتر مختلف ،مدلهای مشخص اجرایی و ارزشیابی، تشکیل کمیته نظارت بر برنامههای درسی و رویهها و شاخصهای استاندارد بسیاری داریم.
آقای حسنی سرپرست پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی معتقد بود در این سبک رهبری اثربخش هیچ راهبردی در جهت تغییر روال و سبکهای کنونی سازمان دیده نشده است. ساز و کارش مشخص نیست و محورهایی چون اخلاق، عدالت سازمانی و ارزشیابی در این مدل مغفول مانده است.
خانم حسینپور کارشناس مسئول برنامهریزی علمی پژوهشی گوشزد کرد که قبل از پیاده کردن هر طرحی نیاز به یک آسیبشناسی کاملاً دقیق از وضعیت موجود داریم. وی گفت بهتر است از نظرات بدنه کارشناسی و صاحبنظران سازمان در بازنگری و اصلاح سیاستهای راهبردی و اجرایی بهره بیشتری گرفت.
آقای اسماعیلی رئیس گروه مکانیک دفتر تألیف فنی و حرفهای اظهار کرد ما هنوز در مقولات هدفگذاری، بازدهی و ارزشیابی حتی تا سطح همسویی هم پیش نرفتهایم که حالا میخواهیم به انطباق دست پیدا کنیم ! وی در ادامه گفت جای آسیبشناسی، استفاده از تجارب دفاتر مختلف سازمان، وجود مؤلفههای اثربخش قابل اجرا، پیوستهای اجرایی،بودجهبندی زمانی و مکانی و نیروی انسانی و نیز بهکارگیری بدنه کارشناسی دانشگر متخصص در پیشبرد اهداف سازمان در این طرح ، خالی است.
خبر: پوری
ارسال نظر