معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بالغ بر ۱۵۰ هزار دانشآموز استثنایی داریم که از این تعداد بیش از ۷۳هزار نفر در مدارس عادی درس میخوانند گفت: همچنین از این تعداد حدود ۲۸۰۰ دانش آموز اوتیسم شناسایی شده داریم.
به گزارش ایسنا، محسن غفوریان در چهارمین همایش اوتیسم که در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد با اشاره به ضرورت آمادگی و همکاری خانوادهها برای تربیت کودکان طیف اوتیسم گفت: در استفاده از پتانسیلهای خانوادهها در برنامههای آموزشی مشکلاتی داریم و امیدواریم از این فرصت در توانمندی خانوادههای دانش آموزان بهره مند شویم.
وی افزود: ما چند سیاست اصلی را درنظر گرفته ایم. شناسایی به هنگام کودکان با نیازهای ویژه یکی از سیاستهای ما بود. توسعه و تقویت فرصتهای برابر آموزشی دیگر سیاست ماست و باید این حق را برای همه کودکان قایل شویم.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: دیگر سیاست ما فراگیرسازی است و اینکه هر کودکی علیرغم تفاوتهایی که دارد در صورت داشتن شرایط در مدارس نزدیک محل سکونتش تحصیل کند.
وی با اشاره به سیاست مهم ارتقای سطح رضایتمندی مخاطبان در خدمات رسانی گفت: در سند تخول استفاده از فرصتهای برابر و تفاوتهای فردی بخوبی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی بااشاره به اینکه بالغ بر ۷۸ هزار دانش آموز استثنایی ما در نظام فراگیر در حال تحصیلاند اظهار کرد: حدود ۲۸۰۰ دانش آموز اوتیسم شناسایی شده داریم و ارائه خدمات در این شرایط با وجود نگرش های متفاوتی که وجود دارد کار سختی است اما ما کار را شروع کردیم و امیداست سال آینده آمارها افزایش یاید. نگاه ما نگاه فراگیرسازی است.
غفوریان با بیان اینکه بالغ بر ۱۵۰ هزار دانش آموز استثنایی داریم که از این تعداد بیش از ۷۳هزار نفر در مدارس عادی درس میخوانند گفت: ۲۴۰۰ پایگاه سنجش در کشور به امر شناسایی کودکان با نیازهای ویژه در هر سال میپردازند.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: کارگاههای مختلفی برای ارتقای سطح علمی و فنی دانش آموزان داشتیم. آیین نامه آموزش تلفیقی فراگیر را اجرا کردیم و در بخش اوتیسم و ارائه معلم رابط امروز اقدامات خوبی انجام شده است و آموزشهای والدین محور را دنبال کردهایم.
وی با اشاره به استاندارد سازی فضای آموزشی گفت: به ازای هر ۲۵دانش آموز یک مدرسه استثنایی میتواند تشکیل شود. خوشبختانه با همکاری یونیسف کارگاههای تخصصی برای تربیت معلمان چندمهارتی داشتیم. درباره فعالیتهای حرفهای دو رشته باغبانی و کمک خدماتی اداری را در حال اجرا داریم و در صددیم بتوانند در ۳۶رشته آموزش پودمانی دریافت کنند.
غفوریان با اشاره به ارائه خدمات حمایتی ادامه داد: از سال۹۴ تمامی هزینههای بیمارستانی و داروهای دانش آموزان اوتیسم را تقبل کردیم و خدمات ارزندهای در حال ارائه است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: برای اولین بار کتاب مهارت آموزی برای دانش آموزان اوتیسم تالیف شد که در دوره ابتدایی در دستور کار سازمان قرار گرفت و درسطح مدارس توزیع شده و در حال استفاده است. مدعی نیستیم خدمات ما کامل است اما تمام تلاش ما ارائه خدمات مفید و موثر است.
ارسال نظر