مداخله در بحران



اولین نشست کارگروه هماهنگی و کمک‌رسانی به فرهنگیان و دانش‌آموزان استان گلستان با حضور نمایندگانی از؛ 7 استان، دو دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان  و حوزه هایی از وزارت آموزش و پرورش در سازمان پژوهش برگزار گردید.

 ایران یکی از ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است و از ۴۱ نوع بلای طبیعی شناخته شده در جهان، ۳۱ نوع آن در ایران مشاهده شده است و۹۰ درصد جمعیت کشورمان در معرض خطرات ناشی از حوادث طبیعی هستند.

در ابتدای این نشست آقای باقرزاده معاون توسعه و پشتیبانی سازمان گفت : ایران یکی از ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است و از ۴۱ نوع بلای طبیعی شناخته شده در جهان، ۳۱ نوع آن در ایران مشاهده شده است و۹۰ درصد جمعیت کشورمان در معرض خطرات ناشی از حوادث طبیعی هستند. وی ادامه داد: آموزش و پرورش به‌عنوان یک نهاد آموزشی و نیز تربیتی در دو حوزه می‌تواند مداخلات مؤثری در هنگام بروز بحران‌های طبیعی داشته باشد. اول کار نظام‌‌مند و بلندمدت در جهت آموزش و توانمندی توده مردم در جهت پیش‌گیری هرچه بیشتر از آسیب‌ها و دوم کار اورژانسی و ضربتی در جهت حمایت از آسیب‌دیده‌ها. وی گفت: به همین جهت آقای بطحایی در اولین فرصت‌ها ستادی به سرپرستی آقای مددی تشکیل دادند و تقسیم کاری در بین استان‌ها انجام شد و برای هر استان آسیب‌دیده، استان‌های معینی جهت امدادرسانی تحت نظارت یک نماینده وزیر که ریاست سازمانی را در آموزش و پرورش برعهده دارد، در نظر گرفته شد. او گفت: به جهت لزوم سرعت عمل در تشکیل اولین جلسه، امروز این نشست با هدف برنامه ریزی امداد رسانی به استان سیل زده گلستان در سازمان برگزار گردید اما جلسه بعدی را همه باید در استان‌ گلستان باشیم.

در ادامه جلسه آقای ذوعلم رئیس سازمان گفت: در پی دو بازدیدی که در سیزدهم و بیست و چهارم فروردین از استان آسیب‌دیده گلستان داشتیم، آسیب‌ها بسیار جدی بود و آثار تخریبی این سیل همچنان باقی است. وی گفت در سه محور مرمت و بازسازی تأمین تجهیزات و لوازم و نیز فعالیت‌های نمادین و واقعی فرهنگی و آموزشی باید استان‌های معین برای امدادرسانی به استان گلستان وارد عمل شوند. سازمان پژوهش نیز از طریق تأمین کتاب‌های درسی و بخشی از نوشت‌افزار در روزهایی که مسیرهای رفت و آمد به استان بسیار سخت بود با استان گلستان همگام و همراه شد. وی همچنین یادآور شد : سازمان در ادامه وظیفه خود، اهدای بخشی از حقوق همکاران داوطلب را خواهد داشت که تمهیدات آن انجام و اطلاع‌رسانی شده است. در کنار سازمان، معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت‌خانه هم در روزهای بحرانی استان گلستان، بسیار مساعدت و همکاری داشتند تا جایی‌که استاندار گلستان گفت: هیچ سازمان و یا وزارت‌خانه‌ای تا به الان در این وسعت وارد عرصه عمل و خدمت‌رسانی به استان گلستان نشده است. ذوعلم گفت: باید هدف‌گذاری کنیم تا آخر شهریور همه واحدهای آموزشی آسیب‌دیده و یا تخریب شده، بازسازی و نوسازی و مرمت شوند. وی ادامه داد: این اقدام، نیاز به تقسیم کار روشنی دارد و مدیران استان‌های معین باید از منابع استانی یا از ظرفیت‌ خیرین و کمک‌های مردمی بتوانند بخشی از بار آسیب وارده به اداره آموزش و پرورش استان گلستان و دانش‌آموزان و معلمانش را بردارند.

ذوعلم همچنین گفت: همه ما باید کاری کنیم که هیچ دانش‌آموزی احساس نکند به خاطر وقوع سیل از درسش عقب افتاده است برای همین برخی استان‌ها باید کلاس‌های جبرانی برای پایه دوازدهم داشته باشند و استان‌های معین و یاری‌رسان می‌توانند در این ایام اساتید قوی و مطرح خود را برای تدریس به این دانش‌آموزان در استان‌های آسیب‌دیده یا حتی کمتر برخوردار اعزام کنند. اعزام گروه سرود و برپایی اردوها نیز اگرچه شکل نمادین داشته باشد تأثیرگذار و تقویت‌کننده حس همبستگی و همدلی است.

ذوعلم در ادامه گفت: عرصه دیگر اقدامات ما باید در جهت جبران آسیب‌های مالی وارده به همکاران فرهنگی‌مان باشد و این مهم باید در نهایت حفظ کرامت و شأن ایشان و آبرومندانه صورت گیرد. وی گفت: ما باید در کمک‌رسانی به استان تا جایی پیش برویم که وضعیت اداره و مدارس آموزش و پرورش استان پس از سیل حتی بهتر از قبل بشود و اسباب دلخوشی عزیزانمان در استان باشد که بتوانند با خود بگویند که اگر سیل مصیبت بود اما این چنین برکاتی را برای ما به‌دنبال داشت. ذوعلم در پایان از اهتمام و همت آقای وزیر برای حضور بهنگام در استان آسیب‌دیده و نیز تشکیل کمیته‌های امدادرسانی با هدف رساندن وضعیت آموزش و پرورش مناطق آسیب‌دیده به وضع مطلوب، تشکر و قدردانی کرد.

 

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA