فروکاهی تدریجی اهتمام به تعلیم و تربیت در مجموعه دستگاه‌های مدیریتی ما همواره وجود داشته است



به گزارش واحد خبر مرکز اطلاع‌رسانی سازمان پژوهش ظهر امروز  نشست خبری با حضور دکتر ذوعلم  ریاست سازمان و جمعی از خبر نگاران حوزه آموزش و پرورش در تشریح و تبیین همایش  « نظریه علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش » برگزار گردید .

دکترذوعلم در این نشست بیان کرد : بعد از 9 سال که از انعقاد تفاهم نامه بین سازمان پژوهش و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه (پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی) می‌گذرد و طی فعالیت‌های علمی پرفراز و نشیبی که در این مسیر صورت گرفت؛ این همایش و رویداد مهم، با تبیین مسائل نظری و مبنایی تعلیم و تربیت و تأکید برمحتوای آموزشی، روز پنج‌شنبه 5/2/98 درشهر قم برگزار می‌شود.

وی گفت: یکی از اشکالاتی که همواره به محصولات درسی ما وارد بوده، این است که دانش اسلامی در محتوای آن دچار ابهام است. در جایی‌که ما مبنای نظری و تحولی مسائل معرفت‌شناسی را مطرح کرده ایم قاعدتاً جهت‌گیری و دلالت‌های آن مبانی، باید در برنامه درسی دیده شده و جهت‌گیری درست و متقنی در تولید محتوای ما بوجود آید . به‌همین دلیل در سال 1389 تفاهم‌نامه ای بین سازمان پژوهش و حوزه علمیه قم به عنوان دو بال معرفتی جامعه منعقد شد و در این راستا بسیاری از محققین حوزه و دانشگاه و تنی چند از اعضای علمی سازمان نیز مباحثات و مطالعات بسیاری داشتند که نهایتاً حاصل این فعالیت‌های چند ساله در اولین گام خود منتهی به برپایی این همایش علمی گردید که در آن علوم اسلامی و نسبت آن با محتوای برنامه درسی به‌خوبی تبیین و تحلیل می‌شود.

ذوعلم ادامه داد: این همایش یک گام نخستین است و باید بعد از این تعاملات عمیق و علمی بیشتری بین صاحب‌نظران حوزه علمیه با دانشگاه و اساتید سازمان شکل بگیرد و در حل مسائل بنیادی و مبنایی آموزش و پرورش تعامل متقابل وسیع‌تری صورت گیرد تا آنچه قرار است در جهت‌گیری‌های محتوایی و نظری ما تحقق پیدا کند برآیند دیدگاه‌های متقن و درست  همین نشست‌ها و تعاملات باشد.

ایشان تأکید کرد: دانشکده های علوم تربیتی و صاحب‌نظران حوزه علمیه و دانشگاه باید خود را مسئول تغذیه و حمایت علمی حوزه تعلیم و تربیت بدانند در حالی‌که ما امروزه در آموزش و پرورش کمتر از این مشارکت‌ها برخوردار بوده‌ایم. این ضرورت است و بدون این همکاری ما در تحقق ماموریت های سازمان پژوهش به نتیجه مطلوبی نمی‌رسیم.

ذوعلم اظهار کرد: اسلام یک دین عمل است و همه دانش‌های اسلامی که معتبرند با این قید به اعتبار می‌رسند که به تعالی و پیشرفت آحاد انسانی و جوامع بشری کمک کنند. مبانی نظری تحول‌بخشی علمی و پژوهشی کشور باید بتواند به مسائل بنیادین نظام تعلیم و تربیت پاسخ دهد. محورهای مورد پرسش ما  در سازمان پژوهش همچون علم، هنر و تربیت اسلامی، مدرسه و فناوری تراز تمدن نوین اسلامی، هویت ملی و مدیریت تربیتی مطلوب از جمله محورهایی هستند که باید مورد واکاوی‌های پژوهشی قرار گیرند و بر پایه این پژوهش‌ها نظریه‌پردازی صورت گیرد تا نظریات معتبری از بین آنها تبیین بشود  و از بطن این همه دلالت‌هایی در عرصه عمل، در مدارس مان نهادینه گردد .

ذوعلم گوشزد کرد: متأسفانه امروزه حتی در برخی مدارس اسلامی ما هم فرایند و جهت‌گیری‌ها هیچ نسبتی با مبانی ارزشی و اسلامی ما ندارد. این به دلیل غرض‌ورزی آن ها نیست بلکه به این دلیل است که مبانی نظری ما چندان مورد توجه نیست.

معاون وزیر بیان داشت: در گام دوم انقلاب باید تعلیم و تربیت‌ محور اصلی جامعه و حاکمیت قرار گیرد و تا وقتی‌ ما در عرصه تعلیم و تربیت به سطوح نظری و مبانی علمی اسلامی نپردازیم در این راستا به نتیجه نمی‌رسیم.

وی تأکید کرد: "فروکاهی تدریجی اهتمام به تعلیم و تربیت در مجموعه دستگاه‌های مدیریتی ما همواره وجود داشته است " . در حالی که رهبر معظم انقلاب هموراه بر بنیادی بودن مسأله تعلیم و تربیت تأکید دارد، اما چرخه‌ و فرایندهای کلان مدیریتی کشور در این جهت هنوز دچار تحول نشده‌اند.

ذوعلم گفت: تلقی بنده این است که در آغاز ماه‌های دهه پنجم انقلاب و چله دوم آن براساس چشم‌انداز رهبر معظم در گام دوم انقلاب؛ در جهت رشد معنوی و اخلاقی و نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی، ارتقاء توانمندی‌های علمی جامعه در مقابل استکبار جهانی و نیز رشد خودباوری ملی‌مان باید در نظام تعلیم و تربیت اهتمام بسیاری به مقوله پژوهش و علم داشته باشیم. زیرساخت‌های همه این رشد و توسعه و ارتقاء جامعه تنها در نظام آموزش و پرورش تحقق خواهد یافت. این همه نشانگر این است که ما در سازمان پژوهش باید ارتباط سازمان‌یافته و عمیق‌تری را با صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: در همایش پنجشنبه دیدگاه‌های علم دینی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند و ما باید در امتداد آن پیامدهایش را در عرصه‌های عینی و اجرایی جاری سازیم و مشخص کنیم در تک تک حوزه‌های تربیت و یادگیری در برنامه درسی چه مفاهیمی با چه رویکردی و به چه میزانی باید به دانش‌آموزان در مدرسه آموزش داده شود تا در نهایت در اجرایی شدن این دیدگاه‌های متقن به ارتقاء سطح زندگی انها در جامعه بیانجامد.

ذوعلم گفت: من امیدوارم همه ما توجه بیشتری به مباحث نظری بنیادین آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم و این مهم در فرایند علمی تعاملی میان حوزه و دانشگاه میسر خواهد شد.

معاون وزیر در تبیین بیشتر همایش نظریه علم اسلامی که قرار است روز پنجشنبه 5 اردیبهشت ماه در قم برگزار شود گفت: این همایش‌ها برگزار می‌شود که نظریه‌های فلسفی را به سطوح انضمامی بیاورد و در عرصه عمل دلالت‌هایی برای کارشناسان و مؤلفان داشته باشد . این همایش‌ها نقش مبدلی ایفا می‌کنند و به تضارب آرا در صحنه علم و عمل منتهی می‌شود. این گفتگوها در عرصه علم و تجربه باید دلالت‌های مفاهیم انتزاعی و نظریه‌ها باشند.

 اگرچه در علم دینی لااقل 11 نظریه مبسوط وجود دارد ولی نظریه‌ای که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و از نظر صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت بر دیگر نظریه‌ها ارجح می باشد، نظریه آیت‌اله جوادی آملی است .

وی گفت: اگر چه  سال‌ها از انتشار کتاب‌های وی، از جمله منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، می‌گذرد هنوز هم گرانیگاه عقاید ایشان به خوبی تحلیل و مطرح نشده اند.

ذوعلم ادامه داد: سازمان پژوهش به‌دلیل نگاه معنوی آیت‌اله جوادی آملی به طبیعت، توجه عمیق به عقل معرفتی و دینی، منبع معارف اسلامی و اعتباربخشی به عقل تجربی و دستاوردهای بشری آن در نگاه اسلام؛ دیدگاه وی را مبنای نظری خویش در تهیه محتوای برنامه‌های درسی قرار داده است و امید داریم در طی 12 سالی که دانش‌آموزان تحصیل می‌کنند همگام با رشد سطح فکر و ذهنی‌شان آنچه از این دیدگاه نیاز است را به آنها منتقل کنیم و رفته‌رفته از آسیب‌های ناشی از بدفهمی‌های نگاه اسلام به علم بکاهیم. بدفهمی‌هایی که حاصل مطرح شدن نظریه‌های نارسای غربی به این مباحث بوده و در جامعه ما شکل گرفته است، در حالی‌که اگر ما به دیدگاه‌های حضرت امام خمینی، آیت‌اله مطهری و آیت‌اله جوادی آملی رجوع کنیم هیچ آسیبی نخواهیم داشت.

در پایان ذوعلم اظهار امیدواری کرد که یافته‌های کاربردی این همایش پشتیبان ما در 11 حوزه یادگیری و تربیتی است و برون داد آن از ظرفیت عمیقی برای ورود مؤلفان و کارشناسان ما به مباحث عمیق نظری علم اسلامی برخوردار خواهد شد  که برای مؤلفان  و کارشناسان سازمان  در مسیر تالیف کتب درسی راه گشاست و ما را قدم به قدم به مبانی تحولی مورد نظرمان نزدیک می‌کند.

4
امتیاز: 4 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA