سرپرست دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش از رویکرد حافظه محوری به سمت آمادگی برای کنکور برای هنرجویان هنرستانها گلایه کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از ایسنا، افشار بهمنی درباره آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: یکی از چهار شایستگی کلان حوزههای تربیت و یادگیری کاروفناوری شایستگیهای مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات است که بر اساس آن در دورههای تحصیلی آموزش عمومی دروس کاروفناوری و در شاخههای فنی و حرفه ای و کاردانش در دوره دوم متوسطه نیز درس کاربرد فناوریهای نوین و کارگاه نوآوری و کارآفرینی با در نظر گرفتن آن شایسنگی و شایستگیهای غیرفنی پیش بینی شده است. البته رشته شبکه و نرم افزار رایانه در شاخه فنی و حرفهای یک رشته مهارتی و پودمانی با رویکر آموزش مبتنی بر شایستگی مرتبط با این شایستگیها است اما در شورای سنجش و پذیرش دانشجو به همراه هشت رشته دیگر این شاخه برای آن کنکور درنظر گرفتهاند و متأسفانه هنرجویان ما باید دوباره با رویکرد حافظه محوری به سمت آمادگی برای کنکور برود. در این خصوص برنامههای درسی رشتههای فنی و حرفه ای با مشارکت دستگاههای مختلف تولید شده است و این همکاری بیشتر در حوزه تولید برنامه و محتوا بوده است. در حال حاضر فرصت ارزشمندی است که بیشتر روی معلمان و مدیران مدارس تمرکز کنیم و با مشارکت سایر شرکاء آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش در توسعه زیرساختهای مورد نیاز اقدامات اساسیتری صورت گیرد.
وی به تفاهمنامه منعقد شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره توسعه آموزشهای کارآفرینی گفت: در برنامه تلویزیونی پرسشگر که آذرماه پخش گردید، درباره آموزشهای کارآفرینی با نماینده محترم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهمی برای آموزش هنرآموزان بحث و بررسی شد. فارغ از تفاهمنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آموزش و پرورش که قرار است امسال مجدد بازبینی شود، امیدواریم در تابستان سال 1399 با مشارکت دفتر توسعه کارآفرینی و بهرهوری نیروی کار آموزش هنرآموزان مرتبط با نوآوری و کارآفرینی محقق گردد.
بهمنی درباره وعده نماینده سازمان فناوری اطلاعات در این برنامه مبنی بر آمادگی آموزش تخصصی به دبیران در حوزه فناوری اطلاعات گفت: میتوانیم بین 5 تا 7 هزار معلم را برای این آموزشها پیشبینی کنیم. در 29 تیرسال جاری در راستای تحقق بند 69 قانون برنامه ششم توسعه و با هدف فراهم کردن زیرساختهای لازم برای هوشمندسازی مدارس و اتصال آنها به شبکه ملی ارتباطات تفاهم نامهای فی مابین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا شد.
وی افزود: میتوانیم از این ظرفیت برای توانمندسازی مدیران و هنرآموزان و معلمان نیز استفاده کنیم. برنامه توانمندسازی معلمان چند بعد دارد و دبیران دروس کار و فناوری در دوره آموزش عمومی این ظرفیت را دارند و با توجه به اینکه در دوره اول متوسطه تا حدود 20000 نفر از دبیران را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین نوآوری و کارآفرینی می توانیم به صورت حضوری آموزش دهیم، نیاز است به آموزشهای عمومی توجه بیشتری شود.
سرپرست دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش اشاره کرد که در سال گذشته دورههای الکترونیکی برای مدرسان دروسی چون کاربرد فناوریهای نوین و کارگاه نوآوری و کارآفرینی انجام دادهایم اما واقعیت این است که آموزش مجازی مکملی آموزش حضوری است و اگر بستری برای آموزش حضوری در تابستان محقق شود تکمیلکننده آموزشهای مجازی است و تابستان 1399 زمان مناسبی برای این امر خواهد بود.
وی با بیان اینکه برنامه درسی و محتوای بستههای یادگیری رشته های فنی و حرفهای متناسب با استانداردهای ملی و بینالمللی تنظیم شده است، گفت: دغدغه ما فاصله برنامه قصد شده و برنامه اجرا شده و کسب شده است و در واقع فاصله ستاد تا صف مسئلههای متنوعی در این خصوص وجود دارد. در همین تعطیلات اسفندماه معلمان ما خودجوش وارد عرصه آموزش مجازی شدند اگر بتوانیم به مدرسه محوری و توسعه مشارکتها بیشتر توجه کرده و به سمت کاهش تمرکز برویم کیفیت و خروجی مناسبتری از آموزشها با نیازهای منطقهای و بازار کار و نیاز ملی فراهم میشود.
بهمنی ادامه داد: برنامه بوم بعنوان یکی از مصادیق سیاست مدرسه محوری در برنامههای تحولی سازمان قرار گرفته است امید است آن را در عمل محقق کنیم. چالش جدی ما در این بحث این است که اجرای برنامه نیازمند زیرساختهای متنوعی است و تحقق آن به تنهایی از عهده آموزش و پرورش برنمیآید و باید شرکای اجتماعی ما پای کار بیایند و کمک کنند تا کیفیت بهتری عرضه شود. همچنین با توجه به تکثر رشتههای شاخههای فنی و حرفه ای و کاردانش که نیاز به زیرساختهایی با هزینههای بسیار بالاست در حال حاضر به دنبال بازآرایی شاخههای مذکور هستیم.
وی ادامه داد: 10 رشته مرتبط با فناوری اطلاعات در شاخه کاردانش داریم که تولید محتوای الکترونیکی، برنامهنویسی پایگاه داده، طراحی و توسعه صفحات وب، برنامهنویسی بازیهای یارانهای از جمله آنهاست.
سرپرست دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به تفاهمنامه با وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساختها گفت: از وزارت ارتباطات توقع بیشتری برای تحقق تعهدات تفاهمنامه داریم.
ارسال نظر