مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش به مناسبت ششم مردادماه "روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای" پیام تبریکی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، متن کامل پیام افشار بهمنی به شرح زیر است:
"ششم مرداد ماه هرسال به عنوان روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای مزین شده است. یکی از مهمترین اهداف شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش مطابق با ماهیت نیمه تخصصی دوره دوم متوسطه، تربیت نیروی انسانی ماهر، متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی وآتی) در سطوح ابتدایی و میانی مهارت مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی و عدالت آموزشی با ترویج فرهنگ کارآفرینی، کار و تلاش است. تنوع و تغییرات مستمر مشاغل در بازار کار و از طرف دیگر اهمیت و تأکیدهای دقیق بر علم نافع و همچنین شعار سال "تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین" که در واقع جهتدهنده شایستگیهای هنرجویان است، ضرورت پژوهش، طراحی و تدوین برنامههای درسی، تولید بستههای تربیت و یادگیری، اجرا، اشاعه و پایش توسعه متوازن آنها و ارزشیابی و اصلاح بهبود و مستمر در این آموزشها را روشن میسازد.
ضمن بزرگداشت این روز ارزشمند قطعا تحقق شعارسال در این آموزشها و اهداف شاخهها و رشتههای تحصیلی مستلزم کار و تلاش جهادی، تیمی، مستمر و هم افزا است.
دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش برای آغاز سال تحصیلی جدید در هر 5 بخش تلاشها و اقداماتی داشته است.
در زمینه پژوهش با سفارش ارزشیابی برنامههای درسی 40 رشته شاخه فنی و حرفهای که 5 سال از اجرای آنها میگذرد به پژوهشگاه مطالعات و در کنار آنها فراخوان پژوهشی عناوین زیر امید دارد کاربست نتایج آنها در طراحی دوره تحصیلی و اصلاح و بهبود مستمر شاخهها و رشتهها مفید واقع شود:
- طراحی و تدوین الگوی برنامه درسی در شاخه فنی و حرفهای
- پایش تحولات آموزشهای فنی و حرفهای
- طراحی و تدوین الگوی نیاز سنجی آموزشهای فنی و حرفهای
- ارزیابی اثربخشی الگوی برنامه درسی شاخه فنی و حرفهای
- ارزیابی کارایی درونی و بیرونی شاخه کاردانش
در بخش دیگری از وظایف این دفتر به طراحی و تدوین برنامههای درسی توجه می شود. از آنجا که در سالهای اخیر بهرهگیری از ظرفیتهای فناوری در طراحیهای آموزشی گسترش چشمگیری داشته است و همچنین ماهیت اکثر رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش به گونهای است که میتوان از ابزار و رسانههای فناورانه و غیرمکتوب برای تحقق شایستگیهای ترسیم شده بهره برد. الگوی برنامه درسی با رویکرد آموزش ترکیبی و راهبردهای اساسی در عناصر آن ترسیم شده است. برنامههای درسی 40 رشته فنی و حرفهای بر اساس آن در حال بازنگری است که دورههای آموزش مدرسان در رشتههای پر جمعیت و دورههای توانمندسازی متمرکز در رشتههای کم جمعیت به منظور اشاعه این برنامه درسی و محتواهای متناسب آن در شهریور 1401 برنامهریزی شده است.
در شاخه کاردانش نیز برنامههای درسی رشتههای جدید مثل محیط بانی، بهداشت دام عشایر و روستایی، تعمیرات ناوگان ریلی، خط و ابنیه راه آهن، خدمات پس از فروش خودروهای سبک نیز تدوین و جهت اجرا ابلاغ شده است.
یکی از مأموریتهای مهم و راهبردی این دفتر تولید بستههای تربیت و یادگیری با رویکرد کاهش تصدیگری و توسعه مشارکت است. از آنجا که در سالهای 1395، 1396، و 1397 کتابهای درسی در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم رشتههای فنیوحرفهای تولید و تألیف شد، در دوسال اخیر تلاش شده است اجزای غیرمکتوب بستههای تربیت ویادگیری در چهار محور فیلم آموزش هنرجو، موشن گرافیک و پویانمایی با محتوای تعاملی در دروس نو نگاشت بیست و دوگانه مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخه کاردانش و انجام مطالعات بهرهگیری از واقعیت مجازی و افزوده تولید شود. بر همین اساس امید است ابتدای مهر 1401 دویست و سی و هشت عنوان درسی در قالب قطعات 5 تا 7 دقیقهای مبتنی بر مراحل کاری هر واحد یادگیری از پودمانهای شغلی رشتههای تحصیلی، بیش از صد قطعه موشن گرافیک و پویانمایی در زمینه تحصیلی حرفهای صنعت و محتوای تعاملی کتابهای درسی و نگاشت شاخه کاردانش مورد بهره برداری قرار گیرد.
همچنین توجه به اصلاحات جزئی محتوای مکتوب کتابهای در سی در 59 عنوان درسی شاخه فنی و حرفهای با رویکرد توجه به مطالب و اصطلاحات مفید و حذف محتواهای غیر کاربردی نیز محقق شده است.
در راستای اشاعه برنامههای درسی و بستههای یادگیری نیز ضمن برگزاری دورههای حضور- مجازی در هر رشته، سلسله نشستهای تخصصی شوراهای برنامهریزی هر رشته با همکاری دبیرخانههای کشوری نیز پیشبینی شده است.
شایان ذکر است از آنجا که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم در شعار سالهای اخیر به خصوص سال جاری؛ سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین و هم در دیدار اردیبهشت ماه سال جاری با فرهنگیان بر لزوم توجه بر علم نافع و کاربردی شدن برنامههای درسی و محتوای بستههای یادگیری دوره دوم متوسطه تأکیدات اساسی نمودند، در برنامههای دوساله این دفتر طراحی مجدد شاخههای تحصیلی فنی و حرفهای و کاردانش با رویکرد یکپارچگی آنها در دستور کار قرار گرفت. بر همین اساس مطالعات تخصصی مثل تدوین الگوی برنامهریزی منطقهای، تحلیل حرف و مشاغل بازار کار، تدوین الگوی هنرستان طراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، طراحی برنامههای درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری و نیمه تجویزی، تدوین استاندارد بستههای تربیت و یادگیری، طراحی برنامه جامع کارآفرینی و تدوین چارچوب برنامه درسی کارآموزی ـ کارورزی به عنوان یکی از ابعاد طراحی دوره تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است.
ابعاد دیگر طراحی دوره تحصیلی مشتمل ارزشیابی برنامههای درسی رشتههای فنی و حرفهای با مشارکت پژوهشگاه مطالعات، و از طرف دیگر طراحی آموزش عمومی و شایستگیهای مشترک دوره دوم متوسطه با ایفای نقش مؤثر همکاران محترم دفتر تألیف عمومی- نظری برنامهریزی شده است.
دفتر برنامه ریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش این رویداد ارزشمند و بزرگداشت روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای را که در جهت توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی، کار آفرینی و نوارزش آفرینی، عزم ملی برای دستیابی به فرصتهای شغلی پایدار، بسترسازی و توسعه شایستگیهای مشترک و غیرفنی و پایه مورد نیاز بازار کار است را به جامعه بزرگ هنرآموزان، هنرجویان، نخبگان و خبرگان آموزشهای فنی و حرفهای تبریک عرض مینماید.
انتهای پیام
ارسال نظر