
سومین نشست گفتمانی حوزههای تربیت و یادگیری مبتنی بر رویکرد فطرتگرایی توحیدی شنبه هفتم تیرماه با مدیریت علمی و تدریس آقای دکتر حسن ملکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این نشست شنبه هفتم تیرماه با حضور جناب آقای دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش، متولیان تدوین برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری و تعدادی از صاحبنظران در سالن طبقه هشتم برگزار شد.
دکتر حسن ملکی در ابتدای برنامه دقایقی را در خصوص اهمیت بالا و جایگاه حوزههای تربیت و یادگیری و لزوم توجه بیش از بیش این حوزهها به اقدامات پیش رو، اظهار داشت: حوزههای یازده گانه تربیت و یادگیری، مغز متفکر سازمان خواهند بود و این امری بسیار مهم است.
ایشان با مطرح نمودن این پرسش که منطق برنامه درسی یعنی چه؟ بیان داشت: باید در سخنانمان نکاتی را رعایت کنیم. علمی حرف بزنیم، منسجم، مدلل و درست بیان کنیم. هم اکنون بنده در جلساتی که شرکت می کنم قولهایی را در حیطه وظایف خودم و سازمان مورد مسئولیتم اعلام میکنم که این قولها به استناد و پشتوانه توانمندی و قدرت شما کارشناسان و دلسوزان این سازمان است.
معاون وزیر آموزش و پروش با اشاره به اینکه بیان واژه رویکرد و منطق درست میباشد، وی افزود: نگوییم منطق و رویکرد چرا که رتبه علمی رویکرد مقدم است بر منطق برنامه درسی. منطق یعنی چرایی، چرایی تصمیمات، یعنی اینکه عقلانیت را بر برنامه درسی حاکم کنیم. ضمن اینکه منطق یکی از عناصر برنامهریزی درسی است اما یک عنصر محوری است و در مرکز مدل عناصر برنامه درسی قرار میگیرد. مهمتر اینکه منطق متأثر از رویکرد است.
ایشان رویکرد را مجموعهای از باورهای صریح یا تلویحی درباره برنامه درسی و برنامهریزی درسی تعریف کرد و بیان نمود: این مجموعه باورها برای آنکه یک رویکرد محسوب شوند باید به اندازه کافی منسجم و جامع باشند تا بهعنوان راهنمای عمل، مراحل مختلف برنامهریزی درسی را هدایت کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره واژههای بدیل نیز گفت: گاهی واژههای دیگر نظیر تصویر، جهتگیری، دیدگاه، موضع نیز در معنای رویکرد بهکار برده میشود. وقتی از رویکرد برنامه درسی حرفی به میان میآید یعنی جهتگیری که راهنمای عمل است.
دکتر ملکی ویژگیهای رویکرد را به شرح زیر برشمرد:
- دربرگیرنده فهم روشن از برنامه درسی و برنامهریزی درسی
- یک نظام ارزشی صریح و هدایتگر اقدامات: سرشت و ذات برنامه درسی ارزشمدار است.
- انسجام و یکپارچگی
- جامعیت: یعنی به همه ابعاد فطری به صورت هماهنگ توجه کنیم. رشد همه جانبه آدمها در این بخش مصداق مییابد. مصداق جامعیت این است که از این ظرفیت، یک بسته یادگیری استخراج کنید. ولی جامعیت اصلی، جامعیت رشد افراد است. انسان تک بعدی خطرناک است چرا که هم به خودش آسیب میبیند و هم به دیگران
- راهنمای عمل: اینکه مرحله به مرحله ما را به پیش ببرد. برنامهریزی درسی آمیختگی زیادی به هنر و عمل دارد. این را بهعنوان فردی که سالها در بخش کار کرده و تجربه زیسته دارد و یک کارشناس است میگویم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص چگونگی تعیین رویکرد و منطق در برنامهریزی درسی حوزههای تربیت و یادگیری مدلی به شرح زیر معرفی کردند:
ایشان با تأکید بر اینکه در تعیین رویکرد خاص حوزه تربیت و یادگیری به رویکردهای موجود در هر حوزه توجه شود، ادامه داد: منطق از درک درست مبانی و رویکرد خاص هر حوزه بهدست میآید و به طور کلی منطق، بینایی و بصیرت در برنامه درسی است.
دکتر حسن ملکی در پایان جدول تدوین منطق برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری را به عنوان ثمره و میوه اقدامات در زمینه رویکرد و منطق این اقدامات و کارها دانست و گفت: تکلیف منطق ما را این چارچوب معین میکند.
وی این جدول را پیشنهاد نمود:
عناصر |
جهتگیری |
چرایی |
|
|
|
در بخش دیگری از این نشست افراد به بیان سؤالات و نظرات خود پرداختند و بحث و تبادل نظر کارشناسی صورت گرفت. از جمله اینکه:
- آیا منطق فراتر از مباجث مطرح شده را نیز در بر میگیرد؟ ضرورت و چرایی، کارکرد و ضرورت و...
- رابطه رویکرد و منطق و اینکه منظور از رویکرد رویکرد فطرات گرایی توحیدی است یا رویکرد خاص برنامه درسی؟
- تکمیل جدول مطرح شده در ابتدای کار تدوین برنامه درسی و تعیین تکلیف برای عناصر، مشکل است.
- آیا منظور از رویکرد خاص برنامه، ناظر به روش است؟
- ارتباط رویکرد خاص با رویکرد فطرت گرایی توحیدی چگونه دیده شود؟
در پایان نشست، آقای دکتر ملکی سؤالاتی را برای بحث و تبادل نظر در جلسات کارگروهها و رسیدن به یک توافق جمعی در خصوص پاسخ آنها، مطرح نمود.
ارسال نظر