وبینار شورای سیاستگذاری مجلات رشد دانشآموزی به منظور بررسی شرایط این مجلات برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شورای سیاستگذاری مجلات رشد دانشآموزی با حضور دکترعلی محبی، معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری، محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، علیرضا سعدی پور مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران، افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش، دیگر مسوولان و سردبیران نشریات رشد دانشآموزی برگزار شد.
دکترعلی محبی معاون سازمان پژوهش به بیان نقش و جایگاه مجلات دانشآموزی رشد نیز پرداخت و اشاره کرد: «با توجه به اینکه در کتابهای درسی محدودیتهای ساختاری وجود دارند، نشریات رشد میتوانند مکمل برنامه درسی و برطرفکننده نواقص و کمبودهای کتابهای درسی باشند. مجلات دانشآموزی، با تأکید بر نقش آموزش و تربیت در سنین اولیه آموزش و تأکیدی که مقام معظم رهبری بر تربیت نسل جوان و نوجوان دارند، بسیار اهمیت دارند. توجه به این نسل و در نظر گرفتن جایگاه این عزیزان از اهمیت خاصی برخوردار است.»
معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری به توجه به تربیت تمام ساحتی دانشآموزان و ایجاد انگیزه و امید در نسل حاضر و توجه به سند تحول آموزش و پرورش، با رعایت تمام گزارههای مورد تأکید سند، پرداخت و افزود: «تلاش کنیم دانشآموزانی خلاق تربیت کنیم؛ متأسفانه امروزه، به خاطر سیطره کنکور، دانشآموزان ما به تستزنی توجه زیادی دارند و خلاقیت در جایگاه واقعی خود نیست.»
وی به جایگاه مجلات رشد و ارتقای اعتبار علمی آنها نیز اشارهکرد و خواستار رتبهبندی نشریات رشد شد. او افزود: «ملاکها و معیارهای نشریات رشد آنهایی باشند که اعتبار مجلات را ارتقا دهند. در این راستا، توجه به مشارکتپذیری حداکثری، که یکی از ملاکهای رتبهبندی است، باید مورد توجه باشد.
مشارکت مخاطبان در استفاده از نشریات و نیز تولید محتوا، رعایت پویایی و تنوع و جذابیت مطالب مجلات، و پرهیز جدی از سیاستزدگی و مراقبت از تأثیرپذیری روانی دانشآموزان از بخش تبلیغی و مخرب و نیز پرهیز از نگاه درآمدزایی در نشریات رشد، توجه به نقاط قوت، نقاط ضعف و سعی در رفع آنها و نیز نگاه جدی به تهدیدها و سعی در تبدیل آنها به فرصت، از مطالب مورد تأکید بود.
در ادامه محمدابراهیم محمدی با اشاره به نقش شورای سیاستگذاری مجلات رشد، گفت: «مشارکت حداکثری صف و ستاد برای حفظ انسجام و وحدترویه در مجلات رشد، برای پشتیانی علمی از مجلات، از اهداف این شوراست. امیدواریم شورای سیاستگذاری کمک کند مجلات رشد با داشتن بنمایهها و بستههای فرهنگی، بتوانند در ساحت تعلیم و تربیت، بخشی شاخص از بسته آموزشی باشند و در شرایط سیطره بیماری کرونا بر جامعه، بتوانند خود را حفظ کنند و در ساحت تعلیم و تربیت نقشآفرین باشند. در نگاه فعلی و جدید به فعالیتهای سازمان پژوهش، بستههای آموزشی اهمیت خاصی دارند و مجلات رشد که پایبند و وفادار به کتابهای درسی هستند، باید بتوانند در تکمیل دانش و نیز توسعه توان نوشتاری و خوانداری دانشآموزان ایفای نقش کنند.»
وی ضمن اشاره به تدوین نقشه راه مجلات رشد، فلسفه تشکیل جلسات شورا را خروج مجلات از حالت تمرکزبخشی و پوشش آنها از تهران به همه شهرهای کشور عنوان کرد تا بتواند بهعنوان نشریه نظام تعلیم و تربیت، تمام آنچه را دانشآموزان عزیز نیاز دارند، به آنان برساند. در این راستا به نشریه تازه متولد شده رشد هنرجو که مختص هنرجویان رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش منتشر میشود اشاره کرد و نقش مؤثر این نشریه را در پرداختن به این گروه از دانشآموزان با اهمیت دانست. همچنین، به ارتباط تولیدات جدید و تغییرات در محتوای مجلات رشد در تراز ملی اشاره کرد.
تأکید بر ارتقای کیفیت محتوای مجلات، تناسب آنها با گروه سنی و نیاز مخاطبان، نقد و بررسی مجلات، ارتباط با استانها و گروههای آموزشی و مسئله شناسی در تولید مجلات و نیز اشاره به تولید 17 جلد کتاب از محتوای مجلات رشد برای مخاطبان سنی متفاوت، پایانبخش سخنانش بود.
در ادامه، علیرضا سعدیپور، مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: «یکی از راهکارهای توسعه عدالت آموزشی، انتشار نشریات آموزشی و تربیتی رشد است که میتوان با تولید محتوای مناسب و مشارکتپذیری، به ارتقای این مهم دست یافت. مجلات رشد برای جهتدهی دانشآموزان به سمت آیندهنگری، نظاممندکردن اوقات فراغت، ترویج فرهنگ مطالعه، تقویت سواد خواندن و نوشتن دانشآموزان، و رشد متعادل و همهجانبه بر اساس تربیت تمامساحتی، ضروری است.»
وی با تأکید بر ضرورت کاربردیبودن محتواهای مجلات رشد خاطرنشان کرد: «در زیستبوم جدید نیازمند تفکر جدید و خلاقیت هستیم و باید متناسب با فضای مجازی و ذائقههای مخاطبان این فضا برنامهریزی کنیم. بحث مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در چنین شرایطی باید مورد توجه قرار گیرد و بر این نکته تمرکز کنیم که در حال حاضر تقریباً تمام دانشآموزان در معرض فضای مجازی و تهدیدات آسیبهای اجتماعی قرار دارند.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اقدامات استان مازندران در زمینه مجلات رشد گفت: «برگزاری نشستهای تخصصی با کارشناسان و معاونان آموزشی، هدفگذاری برای طرحهای خلاقانه و ابتکاری بهمنظور کاربردیکردن محتواها، انتخاب نمایندگان مرتبط در این زمینه در شهرستانها و مناطق، از جمله اقدامات استان بود که در حال حاضر 92.66 درصد دانشآموزان دورة ابتدایی استان از این مجلات استفاده میکنند.»
سعدی پور با بیان اینکه پوشش مجلات رشد در استان مازندران در تمامی دورهها 70 درصد است، تصریح کرد: «توجه به مقتضیات زیستبوم جدید، ذائقه مخاطبان جدید، استفاده از بستر شبکه شاد در ترویج این مجلات، توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بهویژه در متوسطه دوم، گفتمانشناسی برای برونرفت از مشکلات با استفاده از ظرفیت انجمن اولیا، و ایجاد سامانهای برای انتخاب و خرید مجلات رشد در هنگام خرید کتابهای درسی، از جمله ضرورتهای رویکردهای آینده به مجلات رشد است.»
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش نیز در این جلسه، ضمن اشاره به دغدغه وضعیت آموزشی دانشآموزان و خانوادهها در شرایط فعلی بیان داشت: «در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به دنبال عملیاتیکردن اسناد بالادستی و پیشبینی موضوع فطرتگرایی توحیدی و افزودن آن به بستههای تربیت و یادگیری هستیم. در تربیت و یادگیری چند نکته بیش از بقیه خود را نشان میدهند که یکی از این عوامل محتواست. یکی از مراجع محتوایی کتاب درسی است و یکی از تغییر جهتهای جدی، تغییر از کتابمحوری به بستهمحوری است. در کنار کتاب درسی باید بسته تربیت و یادگیری را در نظر بگیریم تا اصولی علمی با تعادل و با وسعت بر آن حاکم باشد. در جهت تحقق این امر مهم، توجه به جایگاه و نقش مجلات رشد بهعنوان یکی از ارکان اصلی بسته تربیت و یادگیری، از چند جهت حائز اهمیت است. مجلات رشد میتوانند:
- نواقص اجرای برنامه درسی را برطرف کنند؛
- بین محتوای برنامه درسی و رغبت یادگیرنده و شاخصهای دیگر مورد توجه تعلیم و تربیت تعادل ایجادکنند؛
- بخشی از محتوای کتابها را تکمیل کنند؛
- بین درسها در پایههای متفاوت ارتباطات افقی و عمودی برقرار کنند؛
- در جهان در حال انفجار از اطلاعات، بستههای یادگیری پویا و زنده و در زنجیرهای محکم را تکمیل کنند؛
- به نقش خانوادهها، بهعنوان یکی از ارکان اصلی آموزش، توجه و آن را تقویت کنند؛
- در مهارتآموزی به هنرجویان مؤثر باشند؛ بهویژه نشریۀ رشد هنرجو.
در ادامه این نشست که بهصورت وبینار برگزار شد، سردبیران نشریات دانشآموزی رشد نیز اظهارنظر کردند.
ارسال نظر