جلسه ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزشهای عمومی و متوسطه نظری با حضور ریاست سازمان پژوهش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان در آغاز این جلسه اظهار داشت: اهمیت این جلسه به جهت بررسی عملکرد شش ماهه دفاتر است لذا مختصر عرض کنم که داشتن برنامه در دنیای امروز در همهی عرصهها یک ضرورت اجتنابناپذیر است. افراد برنامهگریز در واقع از خود گریز هستند چراکه اگر فردی از خودش گریزان نباشد به سراغ برنامه میرود و اگر کسی خودشناسی فردی و سازمانیاش، ضعیف باشد از داشتن برنامهگریزان است. برنامه داشتن مستلزم هوشیاری، صبر و حوصله و پذیرش قیود منطقی و قانونی است که رعایت آنها کمی سخت می باشد.
وی افزود: خوشبختانه در سالی که سپری کردیم دفاتر همراهی کرده، فعالیتهایشان را در قالب برنامه ارائه کردند و قراردادها در معاونت پشتیبانی منعقد شده اما این یک بعد قضیه است و بعد دیگر اجرای این برنامه است. اگر برنامه اجرا نشود گویی اصلا برنامهای نبوده است؛ اجرا است که برنامه را مؤثر و تکمیل میکند.
مهندس محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان نیز با اشاره به روال انجام برنامهریزی بر مبنای بودجه در سالهای گذشته بیان داشت: در بحث برنامهها، بودجهریزی با رویکرد عملکردی ملاک بودجهریزی سازمان است.
وی گفت: به منظور ساماندهی ارزیابی برنامهها و بودجه ریزی، 22 هزار فعالیت دفاتر مختلف سازمان اکنون به 11 هزار برنامه و فعالیت اصلی سازمانی (که در موافقتنامه دفاتر با جزئیات مشخص کردهایم) تغییر کرده است. فعالیتهای اصلی نورمسازی شده و یک گروه کانونی شامل افراد بازنشسته آن واحد، افراد متخصص و دو نفر از افراد سازمانی میزان ساعات برنامه را احصاء کردند.
دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه داشتن برنامهریزی دقیق، کار و تلاش مجاهدانه و تقوا در انجام کارها سه ویژگی است که اگر مدیران داشته باشند موفق هستند؛ گفت: در خصوص زمان انعقاد تفاهمنامه و ابلاغ آن، ارزیابی عملکرد دفاتر به صورت فصلی و ضرورت تشکیل شورای پژوهش در سازمان باید بررسیهای لازم بعمل آید.
در ادامه کوروش امیری نیا مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزشهای عمومی و متوسطه نظری با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته یادآور شد: اجرای طراحی کلان دورههای تحصیلی، تولید راهنمای برنامه درسی، اصلاح برنامه درسی، تألیف کتاب راهنمای علم نونگاشت، حضور در استودیو و نظارت علمی فیلم آموزشی در سال جدید، اصلاح کتاب درسی به صورت جزئی، ارزیابی محتوای آموزشی پیشدبستان از جمله اقدامات این دفتر در 6 ماهه اول سال بوده است.
در جمع بندی این جلسه دکتر ملکی در خصوص وضع موجود و همچنین برنامهریزی برای سال 1400- 1401 نکاتی را بیان کرد و افزود: فعالیتهای دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری نظری، را با توجه به اوضاع، موانع و عوامل مخلی که وجود داشته، نسبتاً خوب ارزیابی میکنم.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مورد این عوامل مخل در راه اجرای برنامهها، گفت: در آسیبشناسی که داشتم مواردی چون ابهام در ساختار درون سازمان و بحث تفکیک دوره و حوزه؛ تفکیک فیزیکی واحدها؛ آثار روانی و عاطفی برای سازمان در پی داشت که بر روی نظارت بر برنامهها تأثیر گذاشت.
وی فقدان شورای پژوهشی در سازمان را از جمله نتایج آسیبشناسی بیان کرد و افزود: باید در خصوص تشکیل این شورا تعیین تکلیف شود. مطابق مصوبات قانونی سازمان، باید شورای پژوهشی تشکیل دهیم که پژوهشهای کاربردی در آن مصوب و پیگیری شود. موارد این چنینی باعث شد سال قبل، سالی آمیخته به ابهام باشد، باید ابهامزدایی کرد و فعالیتها شفاف و تعریف شده باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی زمانبندی مناسب در تنظیم و ابلاغ برنامههای سازمان، رفع بروکراسیهای اداری، تقویت انسجام درون سازمانی را از دیگر موارد تأثیرگذار بر برنامهریزی بیان کرد.
دکتر ملکی با اظهار امیدواری از دقت بیشتر در پیگیری برنامههای دفتر تألیف گفت: لازم است با فهم علل این آسیبها جهت رفع نواقص تلاش مقتضی صورت بگیرد. مسألهمحور و کاربردی کردن کتابهای درسی، بحث کاهش حجم کتابهای درسی، بازتاب معارف انقلاب اسلامی، اسناد لانه جاسوسی، استکبار ستیزی در کتب درسی و همچنین بهره مندی از برکات بیانات حضرت امام متناسب با محتوای کتاب های درسی از دیگر موضوعاتی بود که توسط ریاست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پیشنهاد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش محورهای فعالیتهای سازمان پژوهش را تشریح کرد و افزود: انواع فعالیتهایی که در سازمان انجام میشود را بهطور مشخص تعریف کنید. بهطور مثال تحقیق، ارزشیابی و تولید شیوهنامههای پژوهشها به درستی تدوین شود. پژوهشها مبنای برنامهریزی درسی و پژوهشهای کاربردی تدوین شود و اگر نیاز است شیوهنامه، آییننامه شورا و اعضای آن مشخص شود.
پژوهش، برنامهریزی درسی و تولید محتوا سه دسته فعالیت عمده سازمان است که دفاتر فعالیتهایشان را با این سه دسته فعالیت تطبیق دهند. هر بخش قواعد و اصول مربوطه را با این سه دسته تنظیم کند.
دکتر ملکی یادآور شد: تألیفات؛ تهیه شیوهنامهها، دستورالعملها و نظام نامهها و ...؛ اشاعه و نظارتهای استانی در برنامههای سازمانی، ارتباطات استانی به صورت حضوری و مجازی تقویت شود و در فعالیتها؛ آموزش و توانمندسازی، ساماندهی منابع آموزشی؛ توانمند سازی و آموزش معلمان از جمله دیگر مسائلی است که باید در برنامهریزی تدبیر شود.
ارسال نظر