یادگیری معکوس، راهبرد آموزش غیرحضوری است



معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که در این شرایط کرونایی خانواده و مدرسه باید در کنار هم باشند و راهبرد ارتباط مؤثر بین اولیاء و مدارس یک راهبرد اصلی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی رئیس سازمان در نشست با رؤسای مناطق آموزش و پرورش و معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان که به صورت ویدئو کنفرانس و مجازی برگزار شد؛ اظهار داشت: اکنون با توجه به این بیماری منحوس کرونا شرایط آموزشی متفاوت با گذشته است. در شرایط عادی معلمان با همان شیوه‌های مرسوم کار تعلیم و تربیت را انجام می‌دادند اما اکنون آموزش‌ها به‌صورت ترکیبی و یا حتی آموزش‌های غیرحضوری شده است. این وضعیت نیازمند تعیین روش‌های تدریس متناسب می‌باشد.

وی با طرح این پرسش که با این شرایط آیا روش‌های تدریس مرسوم جوابگو هستند؟ افزود: این شیوه‌ها زمانی جواب مؤثر می‌دهد که راهبردهای آموزش ما متناسب با شرایط مجازی اتخاذ شود؛ به طور مثال روش یادگیری معکوس یک شیوه آموزش غیرحضوری است که در این روش نقش اول را خانواده‌ها ایفا می‌کنند و مدرسه محل تمرین آموخته‌هایی می‌شود که مخاطب آن‌ها را در منزل کسب کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رؤسای مناطق آموزش و پرورش باید بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به بهترین شکل ممکن اشراف داشته باشند، گفت: آن‌ها باید اوضاع را برای انتخاب و ترویج روش‌های متناسب آموزشی و روش یادگیری، معکوس کنترل و تدبیراندیشی کرده و ارتباط با مراکز علمی را برای ترویج این روش‌های تدریس فراهم کنند.

دکتر ملکی ادامه داد: آموزش حضوری با آموزش غیرحضوری ماهیتاً متفاوت است که بنده نام آن را "مواجهه" می‌گذارم. مواجهه جنبه‌های مختلفی همچون مواجهه علمی، آموزشی، اجتماعی و اخلاقی دارد. مواجهه اجتماعی یعنی در شرایط کرونا ارتباط نوینی باید شکل بگیرد. در شرایط عادی ارتباط اولیاء و مدرسه با برگزاری جلسات مختلف انجمن اولیا و مربیان شکل می‌گرفت اما اکنون در شرایط غیرحضوری نقش اول را خانواده‌ها برعهده دارند البته نه به این معنا که از معلمان سلب اختیار بشود. معتقدم اجتماع نوینی باید بین خانواده‌ها و معلمان برای تدبیراندیشی در خصوص شیوه‌های آموزش غیرحضوری شکل بگیرد.

وی به اجرای طرح "معلم یار" در بازدیدش از مدارس شهرستان رشت اشاره کرد و گفت: اگر مدیریت مدرسه‌ای بتواند اجتماع نوینی بین خانواده، مدرسه و معلم را ایجاد کند از عهدۀ این واقعیت‌های نوپدید برخواهد آمد اما اگر این اتفاق نیافتد و بین خانواده و مدرسه فاصله بیفتد در مقابل این واقعیت نوپدید با سختی‌هایی مواجه خواهیم شد و ممکن است در تربیت فرزندانمان خدای ناکرده شکست بخوریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه در این شرایط آموزشی نقش اول را مادران و اولیاء دارند، یادآور شد: راهبرد ارتباط مؤثر بین خانواده‌ها و مدارس در این شرایط یک راهبرد اصلی باید باشد. البته بحث تبادل تجارب و ارتباط به‌صورت مجازی نیز اهمیت زیادی دارد.

وی  ادامه داد: اگر بتوانیم ارتباطات نوین اجتماعی را شکل دهیم؛ تعلیم و تربیت را از فردگرایی افراطی نجات خواهیم داد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: عرصۀ مواجهۀ اخلاقی بسیار مهم است چرا که می‌تواند باعث بروز فضایل اخلاقی شود و از سوی دیگر اگر مراقب نباشیم بروز رذایل اخلاقی را سبب می‌شود. در اخلاقیات مباحثی مانند تحمل و مدارا داریم  که همه ما باید مراقب باشیم و در این شرایط  آنها را بیشتر رعایت کنیم. این عرصه، عرصۀ بروز صفات نیک است و اگر مراقب نباشیم عرصۀ بروز بدی‌ها می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مواجهه بهداشتی یعنی سالم ماندن و سالم زندگی کردن است. اصلی‌ترین راه مقابله با این واقعیت نوپدید رعایت بهداشت است. به طور مثال ما در همین جلسه از ماسک استفاده کرده‌ایم و باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بین اعضای خانواده خودمان، مدارس و هرجایی که حضور داریم را ترویج کنیم.

شایان ذکر است این سخنرانی بخشی از برنامۀ بازدید دکتر حسن ملکی در جمع مسئولان آموزشی استان گیلان بود این بازدید به جهت بررسی کیفیت فعالیت مدارس استان گیلان در شرایط پاندومی کووید 19 صورت پذیرفت.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA