
طراحی الگوی مفهومی برنامهریزی درسی صنایع دستی در برنامههای راهبردی سال 1400 دفتر برنامهریزی درسی و تألیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش قرار دارد.
بشری گلبخش رئیس گروه هنر دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش در گفت و گو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص اهداف و ضرورت طراحی این الگوی مفهومی اظهار داشت: تنوع مشاغل در حوزهی صنایع دستی بسیار بالاست. از طرفی دو وجه پررنگ و مهم در مشاغل صنایع دستی وجود دارد که یکی ریشهدار بودن در فرهنگ ایرانی اسلامی و دیگری بومی بودن و ظرفیت اشتغالزایی فراوان آنهاست. هماکنون رشتههای متعددی در این حوزه در شاخهی کاردانش و رشتهی صنایع دستی فرش در شاخهی فنی و حرفهای در حال اجراست؛ اما همین تنوع رشتهها و مشخص نبودن سهم آموزشهای رسمی (دورهی سه سالهی تحصیلی در متوسطهی دوم) و غیررسمی (دورههای کوتاهمدت) در این زمینه، باعث شد تا دفتر برنامهریزی درسی و تألیف فنی و حرفهای و کاردانش در صدد طراحی الگوی مفهومی برنامهی درسی صنایع دستی برآید.
همخوانی نداشتن برخی مهارتها با ظرفیتهای آموزش و پرورش
رئیس گروه هنر دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش گفت: چنانچه این الگو با کمک خبرگان و صاحبنظران (شورای پژوهشی و تخصصی صنایع دستی) طراحی شود، میتواند جایگاه رشتههای متعدد صنایع دستی را در مشاغل همخانواده متناسب با طبقهبندی نظام بینالمللی مشاغل (ایسکو) روشن سازد، سپس رشتههایی که میتوانند در سیستم آموزش رسمی کشور قرار بگیرند از رشتههایی که این گنجایش را نداشته و در قالب دورههای کوتاهمدت امکان آموزش دارند را از یکدیگر براساس شاخصهای معین تفکیک نماید. همچنین آن دسته از مهارتهایی که از نظر اقتصادی، تجهیزات و فضا با ظرفیتهای آموزش و پرورش همخوانی ندارند، مشخص شوند. در حال حاضر برنامهی درسی چند رشتهی صنایع دستی در دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش تهیه شده که پس از تهیهی این الگو و بازنگری آنها بهروزرسانی خواهند شد.
توجه علاقمندان به رشتههای صنایع دستی بومی
وی ادامه داد: ترغیب هنرجویان برای تحصیل در رشتههای هنری الزاماً بایستی مبتنی بر واقعیت بوده و براساس علاقه و استعدادهای آنها صورت پذیرد. نیازهای ورود و تحصیل در رشتههای هنری علاوه بر صرف هزینههای بالا و زمان زیاد، صبر، حوصله و دقت فردی بالایی را میطلبد. همچنین علاقمندان به رشتههای صنایع دستی بایستی به رشتههای بومی خود توجه بیشتری داشته باشند، زیرا مواد اولیه و ابزار این رشته در منطقهی خود به راحتی و با قیمت ارزانتری در دسترس بوده و برای اشتغال در آن مقرون به صرفه بوده و بازار گردشگران براساس شهرت صنایع دستی هر منطقه، پر رونقتر است.
وی درخصوص سطح مطلوبیت آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش، تجهیزات موجود در هنرستانها، هدایت تحصیلی هنرجویان افزود: تجهیزات موجود در هنرستانهای کشور که در آنها رشتههای هنری آموزش داده میشود براساس مناطق برخوردار، کمتر برخوردار متغیر بوده و در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی امکان بازدید حضوری وجود ندارد؛ بنابراین نمیتوان آمار مشخصی در این زمینه اعلام کرد اما براساس آنچه اولیاء و دانشآموزان میگویند، متأسفانه هدایت تحصیلی هنرجویان برای رشتههای هنری شاخهی فنی و حرفهای براساس علاقه و درخواست هنرجویان صورت نگرفته و معدل کارنامهی متوسطهی اول، ملاک تقسیم دانشآموزان و هنرجویان در رشتههای مختلف قرار گرفته است.
انتهای پیام
ارسال نظر