
نشست هماندیشی و تبادل نظر با حضور رئیس سازمان و همکاران دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این نشست حجتالاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی ریاست سازمان با اشاره به جلسات قبلی که با افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنیوحرفهای و کاردانش داشته، اظهار داشت: شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش یکی از مسائل مهمی است که در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش ظرفیت جدی برای تحول در آن وجود دارد.
وی ادامه داد: فنیوحرفهای و کاردانش در وضعیت کنونی از چند جهت اهمیت ویژهای پیدا کرده است. اول اینکه یکی از وظایف آموزشوپرورش، توجه ویژه به مهارتآموزی و پرهیز از دانشگاهگرایی حداکثری در خروجیهای نظام آموزش عمومی است که در این سالها مورد تأکید مقام معظم رهبری و دیگر صاحبنظران نیز بوده است. جهت دوم نگاه ویژه مقام عالی وزارت به مقوله فنیوحرفهای و کاردانش است که به دفعات در جلسات شورای معاونین مطرح شده است.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه حضور آقای مهندس کاظمی در معاونت متوسطه و اهتمام ایشان نسبت به این مقوله، سومین جهت ظرفیت تحول در فنیوحرفهای و کاردانش است، یادآور شد: تعیین هویت دورههای تحصیلی و منطق و چگونگی رشتهبندی در مقطع متوسطه دوم نیز یک مطالبه مهم در سطح ملی و شورای عالی آموزشوپرورش است و سازمان پژوهش باید بتواند فعالانه وارد عمل شود تا بتواند نقش خود بهعنوان قلب وزارت آموزش و پرورش را به درستی ایفا کند.
در ادامه این نشست دکترعلی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری با تشریح شرایط تحصیل در شاخههای مهارتی در ایران و مقایسه آن با سطح بینالمللی گفت: در فنیوحرفهای 40 رشته و در کاردانش بیش از 160 رشته وجود دارد و در این دفتر، کارها با انسجام و برنامهریزی دقیق پیش رفته است.
وی در مورد تهیه و تدوین راهنمای عمل رشتهها و اقدامات انجام شده برای تولید بستههای تربیت و یادگیری نیز توضیحاتی ارائه کرد.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش نیز گزارشی از عملکرد این دفتر در پنج حیطه مأموریتی آن یعنی پژوهش، آمایش سرزمینی و تحلیل بازار کار، طراحی و تدوین برنامه درسی، طراحی و تدوین بستههای تربیت و یادگیری و اشاعه و پایش برنامههای درسی و بستههای تربیت و یادگیری ارائه کرد.
در ادامه، هر یک از معاونین و رؤسای گروههای دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش به طرح تفصیلی مباحث، مسائل، پیشنهادها و انتظارات خود پرداختند. برگزاری جلسات مشترک با معاونت آموزش متوسطه و ارتقای سطح تعامل با آن معاونت، پیشنهاد بازدید مقام عالی وزارت از هنرستانها و دیدن مشکلات و چالشهای این بخش از نزدیک، اهمیت تطابق برنامههای سازمانی با رویکرد توجه به شایستگی، پیگیری ارائه گواهی ضمن خدمت به همکاران برون سازمانی، بهرهگیری بیشتر از فیلمها و نرمافزارهای آموزشی، کمبود هنرستان در برخی استانها به ویژه استان تهران، لزوم توجه ویژه به ساماندهی نیروی انسانی در دفتر فنیوحرفهای و کاردانش، ضرورت توجه به درس اخلاق حرفهای، پرداختن به مثلث آموزشی سازمان پژوهش- نیروی انسانی - تجهیزات در آموزش فنیوحرفهای از جمله مهمترین مباحث مطرح شده در این بخش از نشست بود.
شایان ذکر است که این نشست، سومین نشست هماندیشی و تبادل نظر ریاست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با همکاران و مسئولان واحدهای مختلف سازمان بود.
انتهای پیام
ارسال نظر