
هیأت داوران اولین جشنوارهی تصویرگری جلد کتابهای درسی دورهی ابتدایی در مراسم اختتامیهی این جشنواره، بیانیهای را صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، هیأت داوران این جشنواره در این بیانیه، بر تنوع عناوین و پایههای درسی، نزدیک ساختن سواد بصری مؤلفین با هنرمندان جهت خلق آثار و محتوایی ارزشمند در کتابهای درسی تأکید داشتند.
متن این بیانیه بدین شرح است:
« ضمن ارج نهادن به مفاد و اهداف فراخوان و سیاستگذاری جشنوارهی ارزشمند جاری، برگزاری رقابتهایی از این دست را موجب رشد، شکوفایی و کشف استعدادهای خلاق، نگاههای نو، کاربردی، متعهد و بهروز در زمینهی تصویرگری آموزشی، علیالخصوص کتابهای درسی دانست.
هرچند در این دوره که برای اولین بار به بحث تصویرگری جلد کتابهای درسی پرداخته شده علیرغم وجود نقاط مثبت بسیار، کاستیهایی نیز به چشم میخورد، که امید است درصورت تداوم در دورههای آتی برطرف گردند. (انشاءالله)
هیأت داوران ضمن بررسی چند مرحلهای آثار رسیده، تنوع عناوین و پایههای درسی، عدم آگاهی و آشنایی کافی تصویرگران نسبت به محتوا و اهداف اصلی کتابهای درسی را از مشکلات پیش روی تصویرگران و بالطبع آثار خلق شده میداند. که بازتاب آن در داوری، انتخاب دقیق و منصفانهی آثار تأثیر به سزایی داشت و داوری آثار را سخت و چالش برانگیز ساخت. چنانچه تعدادی از آثار منتخب، حائز تمامی اهداف یاد شده در فراخوان نمیباشند و صرفاً از منظر عناصر زیباییشناسی، نگاه خلاقانه، قدرت اجرا و علیالخصوص بهمنظور شناسایی تصویرگران آموزشی مناسب، مورد بررسی و انتخاب قرار گرفتهاند.
امید است در صورت همراهی و همدلی مسئولین مرتبط و تداوم این جشنوارهی ارزشمند، در دورههای آتی، تدابیری اندیشه شود، جهت آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان با اهداف و محتوای آموزشی کتابهای درسی، در قالب ورکشاپ، تشکیل کارگروههای تصویرگری و همچنین نزدیک ساختن سواد بصری مؤلفین با هنرمندان جهت خلق آثار و محتوایی ارزشمند در کتابهای درسی، به امید حق تعالی.»
شایان ذکر است نفرات برگزیدهی این جشنواره در بخشهای مختلف، امروز یکشنبه 23 آبان در مراسم اختتامیه که در سینما فلسطین برگزار شد، معرفی شده و با اهدای جوایزی از آنها تقدیر شد.
انتهای پیام
ارسال نظر