به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محمد ناصری در جلسه پرسش و پاسخ هفتمین برنامه از طرح «سازمان و یک روز با درهای باز» که با حضور معاونین پژوهشی شهر تهران امروز نهم شهریور در سازمان پژوهش برگزار شد گفت: البته درهای این دفتر همیشه برای پاسخگویی به روی شما عزیزان باز است. اضافه کرد: بسیاری از کتابهایی که به اسم کمک آموزشی مطرح و تبلیغ می شوند از استاندارد لازم برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش فعالیت شناسایی این مسئله را بر عهده دفتر انتشارات گذاشته است تا کتابهایی که مناسب مدرسه وکتابخانه کلاسی هستند را معرفی کنند .
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی اشاره کرد: برابر بند 6 مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش که در سال 90 توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد، باید تمام کتابهای کمک آموزشی برای به رسمیت شناخته شدن به سازمان پژوهش معرفی شوند.
ناصری با اشاره به اینکه در سال جاری 5 کتابنامه رشد منتشر کردیم اضافه کرد: علاوه بر کتابنامه های رشد امسال بیش از 3 هزار کتاب معرفی شده است.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش به هیچ عنوان الزامی به خرید بهترین کتاب نمی کند، بلکه هرچه نیاز دانش آموز باشد را تولید خواهد کرد.
ناصری افزود: هیچ نهاد و انتشاراتی نمی تواند کتابهای خود را در مدرسه تبلیغ کند، البته معاونین پژوهشی می توانند با برگزاری اتاق های فکر مهمترین و ارزشمندترین انتشارات را به دانش آموزان معرفی کنند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: از معاونین پژوهشی انتظار داریم در ترویج منابع آموزشی به عنوان مکمل آموزش مواردی را تبیین کنند و با تشکیل میزگرد مطالبی را که تشخیص می دهند وارد مجلات رشد کنند.
وی اضافه کرد: افرادی که در مجله رشد فعالیت می کنند به دلیل اینکه این مجله یک ویترین آموزشی است باید افرادی باشندکه در حوزه پژوهش مطالعه داشته اند.
وی در خصوص هدف تولید مجلات رشد به عنوان مکمل برنامه درسی افزود: در دوره های مختلف تحصیلی هدف مهارت خواندن کتاب است. کتب درسی و مجلات رشد هر یک کارکردهای جداگانه ای دارند که می توان از کارکردهای مجله رشد به سرگرم شدن دانش آموز، اجباری نبودن خواندن آن و خواندن برای لذت بردن اشاره کرد.
ناصری در پایان بیان کرد: تاثیر تربیتی مجلات رشد و کتب درسی متفاوت است. نظام تعلیم وتربیت یک طیف به هم متصل است و نباید به آموزش فقط اکتفا شود بلکه باید هدف دفتر انتشارات یعنی ارتقای سواد خواند مورد توجه قرار گیرد.
شایان ذکر است: معاونین پژوهشی شهر تهران در برنامه هفتمین درهای باز سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به بازدید از قسمت های مختلف این سازمان پرداختند.
ارسال نظر