علیرضا جدایی در دومین روز از گردهمایی مشترک معاونین پرورشی و فرهنگی و مدیران سازمان دانش آموزی استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به آثار فضای مجازی و رسانه ها بر نهاد تعلیم وتربیت ، اظهار کرد: نهاد تعلیم وتربیت تأخر زیادی نسبت به استفاده مطلوب و فهم دقیق از کارکردهای رسانه ها و دنیای مجازی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش جدایی با اشاره به سیر تحول تاریخی فضای مجازی و رسانه ها از دوره کلاسیک، رنسانس وانقلاب صنعتی اول و دوم و جامعه اطلاعاتی تا عصر رسانه های مجازی ، افزود : بحران رسانه در کشور عمیق و پیچیده است ، زیرا در کشور ما رسانه اصلی و مادر با کارکرد مفید و کارآمد وجود ندارد و در نبود یک رسانه اصلی ، فضای مجازی که رسانه ای مکمل است در جای رسانه اصلی نشسته و نقش رسانه جانشین را ایفا می کند و این امر نگران کننده است.
وی با اشاره به اثرات مخرب فضای مجازی بر تربیت خاطرنشان کرد: در حالی که آموزش وپرورش به دانش و اطلاعات می اندیشد فضای مجازی تنها به خبر آن هم خبرگزینشی و شبه خبر اکتفا می کند و این شیوه تعامل فضای مجازی با نهاد تعلیم وتربیت مخرب و زیان بار است.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه در جامعه ما ، مطالبه برای مشارکت اجتماعی بالا است عنوان کرد: شکیبایی برای شنیدن صدای معرفت های متکثر به منظور ایجاد انسجام اجتماعی امری لازم است ، زیرا مخاطبان امروزی ما واجد دانایی و آگاهی و آشنا به حقوق و تکالیف هستند و ما به عنوان معلم و مربی تربیتی باید فراکنشانه به پدیده های اجتماعی نگاه کنیم و با واکسینه کردن دانش آموزان با اندیشه های نو به استقبال دنیای جدید ارتباطی برویم و از انباشت پندارهای کهن فاصله بگیریم و فراکنشانه به استقبال شکستن بت واره های معرفتی خویش برویم.
جدایی تصریح کرد: شکاف رسانه ای منجر به گسست اجتماعی می شود و نهاد تعلیم وتربیت باید با تجدید نظر در روش های خود با شیوه های نوین به سئوال های امروزی ، پاسخ امروزی بدهد و در راستای تقویت انسجام اجتماعی گام بردارد.
وی با اشاره به پیام رئیس جمهور به اجلاس رؤسای آموزش وپرورش سراسر کشور درخصوص اهتمام دستگاه تعلیم و تربیت به مقوله انسجام اجتماعی گفت: ارزش های فرهنگی به واسطه ایفای نقش مخرب وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی به کالای روزمره و سودگرایانه تبدیل شده اند ، بنابراین بنیان های ارزش های جامعه نیز به تبع آن به سمت و سوی سوداگرایی می رود و ارزش های اصیل به حاشیه رانده می شود و این مسئله، شرایط ابتذال را به ارمغان می آورد و نتیجتا حقیقت را قربانی می کند به همین دلیل است که نهاد امور تربیتی باید نقش انسجام فرهنگی را ایفا نماید.
جدایی با بیان اینکه، امروز مطالبه مشارکت اجتماعی در میان نسل جوان رو به تزاید است و این فزونی نیازمند پاسخ مطلوب و بسترسازی برای تحقق مشارکت اجتماعی است عنوان کرد. در نبود پاسخ مطلوب به این مطالبه اجتماعی، استقبال از شبکه های فضای مجازی جایگزین مشارکت اجتماعی فعال و واقعی شده است و بدین شکل به مشارکت اجتماعی کاذب دامن زده شده است که این امر زمینه ساز شکل گیری گروه های هم فکر که سایر گروه ها را دگر فرض می کنند، در فضای مجازی شده است و در نتیجه با شکل گیری نوعی دگماتیسم گروهی مجازی، کارکردهای مشارکت اجتماعی واقعی را به محاق برده است و این پدیده منجر فضای مجازی و گروهکی بسته ، با ارزش های یک سویه و غیرمتعامل، منجر به روحیه ضد گفت گویی شده است و درنهایت در تضاد با تفاهم و انسجام اجتماعی است و این همان پدیده ای است که از آن به عنوان اثرات شکاف رسانه ای بر شکاف اجتماعی یاد می کنند.
وی با بیان اینکه علاوه بر واکسیناسیون ، توسعه مشارکت های عمومی و بسط آزادی های رسانه ای، افزایش شفافیت و پاسخ گویی از دیگر راهکارهای تعامل با فضای مجازی و رسانه ها به شمار می رود گفت: در نبود رسانه های آزاد و ساختار قدرت شیشه ای، انحرافات بوجود می آیند و اقدام دولت در اهتمام به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، گامی مهم در بسط شفافیت ساختار اداره کشور است .
جدایی با بیان اینکه ، امور تربیتی باید با عبور از نگاه عوام گرایانه به پدیده های اجتماعی و نیازهای دانش آموزان، به جای تشرع سازی ، دین مداری را به دانش آموزان آموزش دهد تا بتواند ارزش های ملی و دینی را به نسل جدید منتقل نمایند و با آموزش معرفت دینی به جای احساسات دینی مبتنی بر خردورزی برمبنای خط اصیل اسلام ناب محمدی (ص) و رحمانی، در مکتب اهل بیت علیهم السلام گام بردارد.
وی با بیان اینکه نهاد تعلیم و تربیت نباید پادوی سیاسی احزاب وعقبه رأی جریان های سیاسی و حزبی باشد، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید مشارکت جویی و مشارکت پذیری را در دانش آموزان تقویت کند و امور تربیتی از ساده سازی پدیده ها پرهیز نماید و نگاه به پدیده ها در آموزش وپرورش همراه با تبیین عقلانی باشد.
وی با بیان اینکه نهاد امور تربیتی باید به جای استبداد کلام و استبداد پیام و محتوا در برنامه های آموزشی و پدیده های تربیتی با پذیرش تکثر اندیشه ها و در پرتو آموزش تعالیم اسلام ناب محمدی «ص» ، سیره امامان معصوم «ع» و سبک زندگی ایرانی – اسلامی شهروندانی خداجو ، مؤمن ، منتقد، پرسشگر و حقیقت جو تربیت نمایند.
جدایی با اشاره به بحران هویت در دانش آموزان عنوان کرد ، لایه های ملی ، دینی و مدرن، بخشی از هویت پذیری دانش آموزان به شمار می رود و قربانی کردن هریک از این لایه ها برای پررنگ کردن لایه ای دیگر به نابسامانی فرهنگی و هویتی منجر می گردد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به تفاوت فرهنگی بین نسل ها ، تصریح کرد: مطالبات جدید اجتماعی جوانان باید به درستی فهم و به موقع پاسخ داده شود تا به تفاهم بین نسل ها منجر شود.
وی در پایان ادامه داد: ذائقه نسل جوان و جذابیت های فضای مجازی باعث ایجاد پدیده اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان وجوانان کشور شده که نیازمند برنامه ریزی مناسب ، شفاف و جامع از طرف برنامه ریزان آموزشی و نهادهای فرهنگی به منظور غنی سازی روزآمد اوقات فراغت جوانان است.
ارسال نظر