فراخوان تأمین و تربیت ارزیاب حوزه تخصصی مدیر مدرسه



به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این فراخوان آمده است:

از آنجایی که آموزش، بهسازی مهارت ها و شایستگی های حرفه ای مدیران و توجه به بالندگی آن ها از عوامل مهم ایجاد تحول در نظام آموزشی به شمار می آید که به طورمستقیم و غیر مستقیم منجر به بالا رفتن بهره وری و توسعه نیروی انسانی می شود، ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی با اولویت سنجش شایستگی مدیران مدارس با هدف آموزش و ارتقای شایستگی های حرفه ای مدیران عملیاتی، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

این مهم، در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامةچهارم، پنجم و ششم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرارگرفته و وزارت آموزش و پرورش، موظف به طراحی و استقرار نظام یک پارچة سنجش صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی شده است که  این برنامه، در راستای تمهید مقدمات اجرایی کردن این رسالت، تهیه و تدوین گردیده است.

وزارت آموزش و پرورش با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش استان های البرز؛ شهر تهران و شهرستانهای استان تهران  از کلیه همکاران استان های مذکور دارای شرایط ذکر شده ذیل که علاقه‌مند به همکاری با برنامه ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران مدارس در نقش«ارزیاب حوزه تخصصی مدیر مدرسه» هستند، مشروط به برخورداری از دانش‌ها، توانایی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌های مندرج در اطلاعیه، دعوت به عمل می‌آورد از تاریخ 26/2/97  لغایت  02/3/97 با مراجعه به آدرس اینترنتی  http://tstc.medu.ir فرم مربوطه را دریافت و پس از تکمیل به همراه مدارک خود به معاونت پژوهش و برنامه ریزی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای مربوطه ارسال نمایند. استان پس از بررسی مدارک از واجدین شرایط برای مصاحبه دعوت بعمل خواهد آورد.

شرایط شرکت در فراخوان:

سابقه خدمت در آموزش و پرورش حداقل 15 سال و حداکثر 25 سال (بازنشستگان خبره آموزش و پرورش با داشتن شرایط زیر و حداکثر سن 65 سال، می توانند در این فراخوان شرکت نمایند).

1-سابقه مدیریت مدرسه حداقل 4 سال یا سابقه کارشناس دوره تحصیلی حداقل 4 سال

2- مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر ترجیحاً در رشته های زیر(به ترتیب):

•          مدیریت آموزشی

•          رشته‌های علوم تربیتی

•          مدیریت در گرایش‌های مختلف

•          روان شناسی در گرایش‌های مختلف

3- توانمندی‌های ذهنی و ویژگی‌های شخصیتی ارزیاب

4-تعهد به فرآیند و مفهوم برنامه ارزیابی

مهارت‌های ارتباطی شامل: گوش دادن فعال، مهارت نوشتاری و بیان موثر

مهارت‌های مشاهده شامل: دقت در جزئیات و مشاهده رفتار غیرکلامی

توانایی‌های ذهنی شامل: چالاکی ذهنی، تفکر تحلیلی، حافظه خوب، قضاوت و تصمیم‌گیری عینی (عاری از پیش داوری).

دانش روان شناسی: شناخت تفاوت های فردی و روان شناسی شخصیت

دانش مدیریت: آشنایی با اصول، روش‌ها و فنون مدیریت

توانایی جسمانی: توانایی انجام کار فشرده در طی روز

ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری: پایبند به اصول اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای، انضباط و سازمان یافتگی، علاقه به مباحث سنجش و ارزیابی، مدیریت زمان و رعایت اصول رفتار اجتماعی

5- داشتن وقت کافی

وظایف ارزیابان:

 افرادی که به عنوان ارزیاب انتخاب می شوند بعد از گذراندن دوره های آموزشی و توجیهی لازم باید قادر باشند وظایف زیر را به نحو قابل قبولی انجام دهند:

1-مشاهده و ثبت رفتار ارزیابی شوندگان

2-مصاحبه با ارزیابی شوندگان جهت کشف توانایی های آن ها در انجام رفتار و ثبت اطلاعات لازم

3-طبقه بندی مشاهدات و اطلاعات جمع آوری شده بر حسب شایستگی های مورد نظر

۴- رتبه بندی شایستگی های افراد

۵- تبادل نظر با سایر ارزیابان و قضاوت گروهی در خصوص نیم رخ شایستگی فرد

فرآیند انتخاب متقاضیان ارزیابی:

 متقاضیان شاغل و بازنشسته واجد شرایط  ادارات کل آموزش و پرورش «البرز» و «شهر تهران» و «شهرستانهای استان تهران» می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی: http://tstc.medu.ir فرم مربوطه را دریافت و پس از تکمیل به همراه مدارک خود به معاونت پژوهش و برنامه ریزی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای مربوطه ارسال ونسبت به  علاقه مندی حضور در این برنامه اعلام آمادگی نمایند. در مرحله اول، متقاضیانی که دارای تحصیلات مرتبط در رشته های مدیریت آموزشی و همچنین دارای تجربه در قسمت های مدیریتی هستند، در اولویت انتخاب خواهند بود. سپس براساس ویژگی‌ها و توانمندی‌های ذکر شده، صلاحیت ارزیابان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از برگزاری دوره‌های آموزشی، جهت همکاری  در برنامه ارزیابی از خدمات آنان بهره مند خواهیم شد.

اخذ تعهد همکاری از متقاضیان:

اخذ تعهد همکاری از متقاضیان فرایند ارزیابی نیازمند اختصاص زمان کافی جهت حضور در کانون‌های ارزیابی است. بدیهی است ارزیابان مرکز باید بتوانند این میزان زمان را به امر ارزیابی اختصاص دهند. از همین رو پیش از شروع فرآیند پرورش ارزیابان، متقاضیان باید نسبت به تکمیل فرم تعهدنامه اقدام کنند. بر اساس این فرم افراد متعهد به اختصاص زمان لازم خواهند شد و در صورت عدم پایبندی، مرکز نسبت به اخذ وجوه برنامه های پرورش ارزیاب از ایشان اقدام خواهد کرد.

برنامه پرورش مهارت‌های ارزیابی:

 پرورش مهارتهای ارزیابی شامل سه بخش زیر است:

1-آموزش های پایه (4 ساعت آموزشی)

۲- آموزش مهارت های ارزیابی مهارت مشاهده رفتار(4 ساعت آموزشی)، مهارت های ارزیابی تمرین نوشتاری (4 ساعت آموزشی) و مهارت های مصاحبه (4 ساعت آموزشی).

۳-کارورزی.

تبصرہ: افرادی که در دانش روان شناسی و مدیریت حداقل نمرات تعیین شده را اخذ نکرده‌اند، موظف به ارتقاء دانش خود در این زمینه هستند.با توجه به نتایج ارزیابی و شرایط و ویژگی های هریک از منتخبین، برنامه پرورشی برای ایشان برنامه ریزی و اجرا خواهد شد. همچنین انتخاب نهایی افراد به عنوان ارزیاب مرکز، منوط به طی موفقیت آمیز دوره های آموزشی و برنامه های کارورزی است.پس از پایان برنامه‌های پرورشی عملکرد افراد ارزیابی و نتایج نهایی اعلام و منتخبین ادای سوگند خواهند کرد.(pdf ضمیمه است).

امتیازی داده نشده
ضمیمه(پیوست): 

ارسال نظر

Image CAPTCHA