به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از سایت دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری، دکتر محمود امانی طهرانی در جمع مدرسین کتب جدید التالیف اظهارکرد: ... در دنیای امروز بدون توسعه علمی، هیچ توسعه دیگری متصور نیست. درتوسعه علمی "آموزش علم" نقشی اصلی دارد. متخصصان آموزش علوم نه تنها پیشرو عرصه آموزش دروس خود بودند ، بلکه رهبریِ تغییر و تحول را در این عرصه برای آموزش سایر دروس را هم به دست گرفتند.
اولین سوالی که آموزشگران زیست شناسی باید به آن پاسخ دهند این است که چرا باید زیستشناسی بخوانیم؟ برای این پرسش باید پاسخ جدی و مستدل داشته باشیم. به چنین پرسشی در چارچوب "آموزش علم" میتوان پاسخ داد. سپس مهارتهای تفکر و یادگیری مطرح است. مثلا بحث تفکر نقاد که امروزه موردنیاز است و به معنی بررسی همه جانبه موضوعات است،در جامعه غریب و مهجور است.
شما با ورود به این دوره به عنوان مدرسان کشوری زیستشناسی، نقش مهمی را پذیرفتید. نقش شما از دید ما این است که شما افراد مرجع آموزش زیستشناسی در دورة متوسطه دوم ، البته نه در باب علم زیستشناسی ، بلکه در آموزش آن هستید. جامعه آموزش زیستشناسی متوسطه، افراد توانمند نیاز دارد.
درخواست از شما دارم:
1- مدرسان هر استان باید یک گروه تشکیل دهند و پیوسته با هم درتماس باشند. حتی تا میتوانید دورههای استانی را با کمک هم اداره کنید یا حداقل از هم با خبر باشید، به طوری که معلمان احساس کنند شما یک گروه منسجم هستید.
2- دورهها را با جدیت برگزار کنید. کار را پیش پا افتاده و حقیر نبینید.
3- به توانمند کردن خود توجه داشته باشید. طراحی آموزشی واحدهای یادگیری کتاب وظیفه شماست. پلههای آموزشی که در هر درس می چینید، باید ارزشمند و رشد دهنده باشند. مدیریت زمان آموزش هم از جنس مسائل مهم آموزش علوم است. با طرح درسهای مناسب میتوانید سه برابر همین حجم را در همین زمان آموزش دهید. کسی که روش بداند، روشهایی را به کار میگیرد که نهایت استفاده را از وقت ببرد. در این صورت یادگیرنده باید نقشی جدی داشته باشد. در مدیریت زمان باید رویکرد کلاس معکوس یا کلاس وارون را بکار بگیرید.
4- گروههای تولید رسانه و قطعههای پشتیبان در سطح دبیران استان باید به دست شما شکل بگیرد. شبکهای ایجاد کنید و قطعههای پشتیبان را به اشتراک بگذارید. منظور از قطعههای پشتیبان هر چیزی که به عنوان رسانه آموزشی قابل استفاده است. این قطعهها با هدایت شما و توسط معلم ها تولید میشود.
5- از هر استان تقاضا میکنیم که سه گزارش فرستاده شود. گزارش استانها باید یکجا و گروهی باشد. اولین گزارش دربارة چگونگی اجرای دوره در استان است: مانند زمانبندی، شرکت کنندگان، محتوا و مباحث، مشکلات احتمالی و ... . در این گزارش هم به کمیت و هم به کیفیت بپردازید.
6- گزارش دیگر نقد کتاب درسی و به منظور اصلاح و بهبود آن است. این نقد باید متمرکز بر طراحی آموزشی واحدهای یادگیری کتاب درسی باشد. فقط اشکالات علمی را مطرح نکنید، این اشکالات برطرف میشود. اما مهم طراحی آموزشی و نقد فصلها از این منظر است. به این ترتیب کتاب سال بعد، حاصل کار شما خواهد بود. مهلت این گزارش حداکثر تا 25/9/95 است.
7- سومین گزارش پیشنهادهای جدی برای توالی مفاهیم در پایههای بعدی و تالیف کتابهای پایه های یازدهم و دوازدهم است.
8- قصد ما ترویج روش آموزش زیستشناسی بین معلمان است. مراقبت کنید که به دام محتوا کشیده نشوید. اگر در مسیر اجرای این دوره های آموزش ضمن خدمت،بجای آموزش طراحی آموزشی به دبیران، محتوا و مفاهیم زیستشناسی را درس دادید، یعنی مسیر را اشتباه رفتهاید. این دورهها فرصتی برای چگونه زیستشناسیِ درس دادن است. هر معلم وظیفه دارد ضعف علمی خود را با کمک گرفتن از همکاران و منابع، خودش بر طرف نماید.
9- دربارة واژگان فارسی در روز افتتاحیه گفتوگو کردیم و به این نتیجه رسیدیم که براصل استفاده از واژگان فارسی توافق داریم. دیدیم که واژهها را ادیبان ناآشنا با زیستشناسی تولید نکردهاند. بلکه حاصل کار استادان زیستشناسی و زبانشناسان است و به این نقطه رسیدیم که در بسیاری از موارد واژههای خوبی وارد شده است که به آموزش کمک میکند. اگر دنبال حفظ زبان فارسی هستیم، نقطة مؤثر آن آموزش و پرورش است.
ارسال نظر