محی الدین بهرام محمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: اجرای سند تحول بنیادین از پنج سال قبل در حوزه برنامه و کتاب های درسی شروع شده اما همه بخش های آن به صورت متوازن پیش نرفته و این انتقاد به آن وارد است.
وی ادامه داد: بر اساس سند تحول و دلالت های آن توانسته ایم تا پایان پایه دهم محتواها و کتاب های جدید تولید کنیم و در سال تحصیلی 97 - 96 نیز کتاب های پایه یازدهم متناسب با برنامه درسی و سند تحول بنیادین آموزشی تغییر و اصلاح می شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان داشت: پیرو اجرای این سند تاکنون چند عنوان کتاب جدید از جمله تفکر و پژوهش و کار و فناوری در دوره ابتدایی، تفکر و سبک زندگی در دوره متوسطه اول، کارگاه فناوری و تولید و اقتصاد مقاومتی تولید و منتشر شده است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بخشی از انتقادها درباره اجرایی نشدن سند تحول وارد است از این منظر که در همه مولفه های آموزش و پرورش نتوانسته ایم به دلالت های سند توجه کنیم.
محمدیان به ذکر مثالی در این رابطه پرداخت و ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان بر اساس دلالت های سند تاسیس شده است، اما به آن تراز مورد نیاز آموزش و پرورش برای تربیت معلم نرسیده، زیرا ورودی معلمان به آموزش و پرورش خارج از دانشگاه فرهنگیان هنوز بسته نشده و گاه مصوباتی از طریق مجلس شورای اسلامی و یا بخش های مختلف به آموزش و پرورش تحمیل می شود.
وی با بیان اینکه این در حالی است که سند تحول بنیادین، تربیت معلم را یک نظام جامع دیده که جذب، آموزش و نگه داشت آن باید تابع این نظام باشد، خاطرنشان کرد: درمورد تاسیس و نوسازی مدارس جدید، سندی که مولفه ساختمان مدارس را ترسیم کند به طور کامل اجرایی نشده است.
ارسال نظر