حواشی سند 2030 در جامعه از متن اصلی آن پررنگ تر شده است



به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، عصر روزچهارشنبه 17خردادماه 96، مهدی نوید ادهم در سلسله نشست‌های عصر تربیت با موضوع ، «بررسی آثار تربیتی سند 2030» که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهارکرد: بحث در باره سند 2030 در حال حاضر دارای گفتمان های متفاوتی  در جامعه است که استراتژی اصلی دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران پس از فرمایشات رهبری در دیدار معلمان ، متوقف کردن این سند می باشد و این فرمایش رهبری برای تمامی دستگاه ها فصل الخطاب خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این جلسه به تبیین ابعاد مختلف این سند در حوزه مسائل فرهنگی پرداخته می شود ، تصریح کرد: ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا باید با فرهنگ و تمدن غرب مواجهه ای داشته باشیم یاخیر؟ تمدن غرب براساس اندیشه اومانیسم و لیبرالیسم پایه گذاری شده است که با فرهنگ خدامحوری اسلام تضادهای زیادی دارد؛  اگر هیچ مناسبتی نداشته باشیم، باید حصاری را برای کشور درنظر بگیریم که به نظر می‌رسد، این اندیشه راهبرد اصلی حاکمیت نیست .

نوید مواجهه فعال و هوشمندانه با تمدن غرب را به عنوان راه اصلی عنوان کرد و افزود: پشتوانه قوی فرهنگی و دستاوردهای آموزش وپرورش در این زمینه بسیار زیاد است ، اما باید بدانیم که با یک نظام سلطه مواجهیم و در این رویارویی باید از کیان و اندیشه های دینی خودمان دفاع کنیم .

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش سند تحول بنیادین را تنها نسخه کشور برای اقدامات  اجرایی آموزش وپرورش اعلام کرد و ادامه داد: از روز اول مطرح شدن سند 2030 ، اعلام شد که در آموزش وپرورش یک سند به نام سند تحول بنیادین که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش وپرورش است ، وجود دارد و هر برنامه یا سند اجرایی دیگر باید در ذیل آن قرار گیرد ، به همین علت است که می گوییم برنامه عمل 2030 در عرض سند تحول نیست ، بلکه در طول آن است و این مهم بارها از زبان وزیر و معاونین آن  در رسانه ها عنوان شده است .

وی با اشاره به حواشی پیش آمده درخصوص برنامه عمل 2030 ، تصریح کرد: کاهش ساعات درس دینی قرآن ، آموزش مسائل جنسی ، تغییر در سبک زندگی مطابق تمدن غرب و تغییر در ساعات برخی از دروس ، همه و همه جفایی است که به ناحق به آموزش وپرورش و معلمین شریف کشور وارد شده است وهیچ کدام صحت ندارد .

نوید به تصویب ساعات دروس در نظام جدید آموزشی در کشور از سال 91 اشاره کرد وگفت: در دوره دوم متوسطه به دلیل اضافه شدن برخی دروس جدید مانند  « سبک زندگی»، «مدیریت خانواده»، «تفکر و پژوهش» و «سواد رسانه ای در دوره دوم متوسطه» باید یا ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه افزایش می یافت و یا از ساعات برخی دروس کم می شد که بنابه دلایل خاص ، ساعات برخی از دروس ، مانند ریاضی ، شیمی، زیست، ادبیات و... کاهش یافت ، اما ساعت درس دینی و قرآن را بنا به حساسیت های فرهنگی کشور در رشته ریاضی و تجربی ، یک ساعت کاهش در رشته علوم انسانی 4 ساعت افزایش یافت، اما آنچه در رسانه ها بیشتر بازتاب داشت ، کاهش یک ساعت در رشته ریاضی و تجربی بود .

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش، خاطرنشان کرد:  اینها برخی از حواشی پیش آمده درخصوص سند 2030 است که باعث شد بیشتر زمان مسئولین آموزش وپرورش  صرف پاسخ گویی به این شایعات در فضای رسانه شود

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA