به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه در تهران ضمن گرامیداشت روز معلم و مقام معلم اظهار کرد: آموزش و پرورش در ایران بیش از ۹۵۰ هزار فرهنگی و ۱۰۶ هزار مدرسه در ۷۵۲ منطقه در شهرستانها گستردهترین دستگاه اجرایی کشور است.
وی افزود: در این دستگاه گسترده اساسیترین و مهمترین نقش را معلمان در انتقال فرهنگ، هویت یابی و جامعه پذیری به بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز را دارا هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش معلمان در آموزش و پرورش گفت: معلمان متدین، سخت کوش و فداکاری که علیرغم کمبود امکانات و تجهیزات در مدارس و مشکلات اقتصادی همچنان صمیمانه متعهدانه و با دلسوزی در خدمت فرزندان شما ملت شریف هستند.
بطحائی ادامه داد: معلمان ایرانی با تمام توان خودشان در تلاشند تا نسلی مؤمن، دانا و ماهر تقدیم جامعه کنند. این افراد برای دستیابی به این هدف سترگ، بلند و بزرگ سند تحول را که برآیند علمی و تحول فرهنگی نقشه راه خودشان قرار داده اند.
اولویت اصلی در آموزش و پرورش اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش است
بطحائی با اشاره به اولویتهای آموزش و پرورش گفت: اولویت اصلی در وزارت آموزش و پرورش همانطور که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و در سخنرانی چهارشنبه معظم له که همگان بر آن واقف هستید اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش است.
وی تاکید کرد: بر اساس این سند چرخشهای اساسی در نظام آموزش و پرورش باید انجام شود تا نظام آموزشی ما را به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل کند تا بر این اساس بتواند زمینه تربیت پذیری کودکان و نوجوانان را بر اساس اقتضائات فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی و نیازهای امروز و فردا جامعه را فراهم کند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در این مسیر به همراهی و همدلی تمام افرادی که دل در گرو تعالی میهن اسلامی بسته اند نیاز دارند. مشارکت و همراهی همه آحاد جامعه در این مسیر یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای موفقیت آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به محوری ترین برنامههای طرح تحول بیان کرد: یکی از محوری ترین برنامههای تحولی که در سند تحول دنبال میشود اصلاح و توسعه مدیریت آموزشگاهی است که در این زمینه حرکت جدی به سمت مدرسه محوری با تاکید بر اینکه مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است انجام شده است.
بطحائی بیان کرد: مدرسه به عنوان کانون تربیت محله، خانه دوم دانش آموزان است که باید با تعامل مؤثر با محیط پیرامون نقش و جایگاه خودش را مبتنی بر سند تحول به عنوان یک محیط تصمیم گیری ارتقا دهد.
برنامههای درسی و محتواهای آموزشی نیازمند الگوی ایرانی-اسلامی است
وی گفت: محور دومی که در سند تحول در اولویت قرار گرفته و آموزش و پرورش آن را دنبال میکند تحول در برنامههای درسی و محتواهای آموزشی است که با نیازهای امور جامعه بر اساس الگوی ایرانی-اسلامی تطبیق پیدا کند.
بطحائی ادامه داد: در شرایطی که ملت ما مورد هجمههای غرب قرار دارد نسل امروز نیازمند این است که در حوزههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی راه و رسم زندگی و رسیدن به مراتبی از حیات طیبه را تمرین کند و برای تربیت نسلی در تراز جمهوری اسلامی ایران آموزش و پرورش مصمم است دانش آموزی آگاه، دین باور، بانشاط، امیدوار، متفکر، با اراده و خلاق و مصمم در حفظ هویت دینی و ملی و پایبند به ارزشها و سنن کشور تربیت بکند و تحویل جامعه دهد.
وی گفت: در این راستا یکی از برنامههایی که در سال تحصیلی گذشته در دوره ابتدایی دوم و متوسطه اول به اجرا در آمد برنامهای بود موسوم به برنامه ویژه مدرسه که این برنامه با رعایت چارچوبهایی که اعلام شده این اجازه را میداد که مربیان پرورشی معلمان و مدیران در مدرسه متناسب با نیازهایی که تشخیص میدهند بتوانند دو ساعت در هفته فعالیتهای پرورشی، تربیتی و تربیت بدنی و موضوعاتی از این دست را به اجرا در بیاورند.
برای تربیت این نسل نیازمند معلمانی به دور از دغدغههای معیشتی هستیم
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: من باید تاکید کنم که برای تربیت این نسل در کنار توجه ویژه همه دستگاهها و مردم نیازمند معلمانی دارای شایستگیهای حرفهای و اخلاقی هستیم و همچنین نیازمند معلمانی به دور از دغدغههای منزلتی و معیشتی با تکیه بر فرهنگ غنی این مرز و بوم و با تکیه بر جدیدترین روشهای آموزش و پرورشی با تلاش مضاعف بتوانند آیندهای روشن را برای جامعه ترسیم کنند.
بطحائی تاکید کرد: همانطور که در صحبتها و فرمایشات روز چهارشنبه مقام معظم رهبری مشاهده کردید و ایشان مورد تاکید قرار دادند یکی از مهمترین مؤلفهها در اجرای سند تحول داشتن روحیه انقلابی، اقدام شجاعانه است برای اجرای آنچه عاقلانه و هوشیارانه تصمیم گرفته شده باشد نترسیدن از مشکلات شرط اصلی و عامل مهم در موفقیت و اجرای سند تحول است شکستن قالبهایی که ما به آنها عادت کرده ایم و عبور از مشکلاتی که در آغاز ممکن است بسیار بزرگ و انبوه به نظر بیاید روحیه انقلابی میخواهد که این موضوع یکی از عوامل اصلی و عامل برای اجرای سند تحول است.
وی خطاب به نمازگزاران حاضر در جمع گفت: همانطور که مستحضر هستید برخی از هموطنان ما در استان کشور خصوصاً استانهای خوزستان، لرستان و گلستان به دلیل حادثه سیل اخیر آسیبهای جدی به آنها وارد شد که در این میان ۱۵۰۰ مدرسه در استانهای سیل زده دچار آسیب شد. وزارت آموزش و پرورش همگان با سایر نهادهای اجرایی کشور، نهادهای مردمی و نهادهای نظامی و بسیج به کمک هموطنان آسیب زده شتافت و با یک ساماندهی مشخص تعدادی از استانهای ما به عنوان استانهای معین استانهای آسیب دیده تعیین شدند و امدادرسانیها شروع شد. این امدادرسانیها در سه حوزه بود؛ ابتدا برای فضاهای آموزشی اقدام بسیار خوبی شد که جا دارد از خیرین محترم سپاسگزاری کنم که در کنار دولت و دستگاههای حاکمیتی مثل همیشه به کمک آمدند و کار در مدارسی که نیاز به تخریب و بازسازی داشتند را شروع کردیم. مدارسی که آسیبهای کمتری دیده بودند بازسازی شأن آغاز شد تا ان شاءالله برای مهر ماه آماده شود.
یک بخش از مساعدتها و کمکها هم برای دانش آموزان بود، اردوهای علمی که پیش بینی شد به اجرا درآمد و شروع شدند، کلاسهای رفع اشکال برای بچههایی که در این حادثه حضور داشتند برپا شده است و خوشبختانه در کنار همه موارد فوق تلاشهایی هم با همت معلمان در سایر استانها در این سه استان و استانهایی که مشکلات سیل برای آنها ایجاد شده بود انجام شده است که امیدوارم قدری از آلام و مشکلات دانش آموزان را مرتفع کند.
آموزش و پرورش به دنبال اجرایی کردن شعار سال در برنامههایش است
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در سالی که پیش رو است با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رونق تولید ملی نام گرفته به سهم خودش در عرصه تعلیم و تربیت تلاش میکند تا گامهای مؤثری را بردارد. ما در سال ۹۷ یک دورههای آموزشی مهارتهای کوتاه مدت برای تعدادی از دانش آموزان اجرا کردیم که فرزندان ما با دست ساختههای ساده بتوانند با محیط کار و فرهنگ کارآفرینی انس و الفت بیشتری پیدا کنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با دستور مؤکد ریاست جمهور برای تابستان و سال تحصیلی آینده یک برنامه مکملی را در کنار برنامهای که در سال گذشته شروع کرده ایم پیش بینی کردیم به گونهای که دانش آموزان با مهارتهای تولیدی که ختم به تولید و عرضه به بازار فروش باشد آشنا شوند و از این طریق هم بتوانیم به سهم خودمان در فرمایش معظم له که سال را رونق تولید نامگذاری کردند قدم برداریم.
وی گفت: آموزش و پرورش مصمم است چشم اندازهای بسیار مهمی چون بیانیه گام دوم را که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و مدیران ارشد بوده مدنظر قرار دهد و با عمل به آن و همراهی و مشارکت مردم متدین و فهیم ایران در جهت اهداف این مهم گامهایی را بردارد.
بطحائی تاکید کرد: من یقین دارم در آیندهای نه چندان دور خواهیم توانست آموزش و پرورشی را بسازیم که در خور شأن مردم متدین ایران اسلامی باشد. به یاری خداوند و همت مردم مدارسی را در اختیار فرزندان مان قرار میدهیم که محیط شأن امن و مؤثر در تربیت آنهاست.
وی در پایان با اشاره به جمع آوری نکات و درخواستهای مردمی که از سوی ستاد برگزاری نماز جمعه جمع آوری و به او اعلام شده بود گفت: بخشی از این پیامها، تذکرات و پیش بینیهایی بود که برای کاهش مشکلات و بهبود وضعیت فعلی آموزش و پرورش باید مورد توجه من و همکارانم قرار میگرفت تأکیدات موکدی که باید بیش از گذشته به آن توجه کنیم مواردی مثل نظارت و مراقبت بیشتر در عدم اجرای سند ۲۰۳۰ و یا هر سند دیگری که قصد تغییر در هویت ملی-اسلامی فرزندان ما دارد و یا قصد نفوذ در مسیر تعلیم و تربیت دارد، گسترش سواد رسانهای، تعطیلی و روزهای تعطیل مدارس که تعداد آن زیاد است، دقت و عنایت بیشتر در انتخاب و گزینش بیشتر معلمان و… در قالب تذکراتی به معلمان در این نامهها بود که همگی به ما اعلام شد و من در جواب همه آنها می گویم ما دقت و نظارت بیشتری را بر تمامی این موارد داریم.
ارسال نظر