به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از خبرگزاری حوزه، مدیر حوزههای علمیه کشور روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه در دیدار جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: قم به عنوان خاستگاه انقلاب، باید در دستگاههای مختلف نظام مورد توجه ویژه قرار گیرد و این مسئله به معنای آن نیست که مردم قم انتظارات خاصی را برای خود داشته باشند؛ بلکه جایگاه قم اقتضای آن را دارد.
مدیر حوزههای علمیه ادامه داد: ۳۰۰ رشته در حوزههای اسلامی، ۱۰۰ هزار طلبه از ایران و ۱۳۰ کشور دنیا در قم حضور دارند و علاوه بر اینها ۱۰۰ مرکز پژوهشی نیز فعالیت میکنند که این آمار نشان میدهد حجم تولید در قم بسیار بالا است؛ حضور مراجع نیز منشاء خیر است، لذا کار کردن برای قم فقط به این شهر محدود نیست و در همه جهان موثر خواهد بود.
وی افزود: در نگاه ما حوزه تراز، هم مطالبهگر است و هم پاسخگو. حوزه با تاریخ و خدمات بسیار خوبی که ارائه کرده در عصر انقلاب نیز وظایف مهمی دارد و البته مطالبهگر نیز هست. از جمله کارهای مهم حوزه علمیه، تولید نظریه و علم است و میبایستی در حوزههای مختلف در راستای رفع نیازهای انقلاب و کشور تلاش شود.
مدیر حوزههای علمیه گفت: وضع کشور در تولید اسناد و برنامه ریزیها خیلی بد نیست، بلکه در برنامهها و اسنادی که در مجلس و سایر نهادها تهیه میشود، برای پیاده سازی و اجرای آنها با مشکل روبرو میشویم، اسناد مهمی در کشور وجود دارد که تحقق و اجرای آنها نیاز به حمایت دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: سند تحول آموزش و پرورش، سند خوبی است، ولی اقتضائات زیادی برای اجرای آن وجود دارد. همچنین آموزش و پرورش نیز به حمایت و هدایت نیاز دارد، سند ۲۰۳۰ آموزش و پرورش را از هدفش دور میکند، برای اختصاص اعتبار باید به صورت پژوهش محور عمل کنیم تا منتهی به تولید فکر شود.
آیت الله اعرافی افزود: طرح ۱۴۱۴ را برای توسعه جامعه المصطفی با رهبری معظم انقلاب مطرح کردیم و بسیار مورد استقبال ایشان قرار گرفت، زیرا معتقد بودند این طرح میتواند بسیار موثر باشد، البته این طرح هنوز در جایی مطرح نشده است و نسخههای اولیه آن در اختیار ما است.
وی افزود: ایدههایی را نیز برای ایجاد دانشگاههای اسلامی در نظر داریم که متفاوت از این روند معمول هستند.
ارسال نظر