به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت امورمجلس ریاست جمهوری، حسینعلی امیری با اشاره به اهمیت تعامل آموزشوپرورش و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از اینکه در جمع مدیران کل آموزشوپرورش هستم بسیار خرسندم چراکه در جمع افرادی هستم که مسئولیت خطیر تعلیم و تربیت را بر عهدهدارند و از وزیر مؤمن، دلسوز و مسئولیتپذیر آموزشوپرورش سپاسگزارم که برای ارتقای سطح تعلیم و تربیت در جامعه و پیگیری مطالبات فرهنگیان بسیار فعال و تلاش میکند.
وی افزود: مدتی معلم بودهام و در منطقه ۶تهران خدمت کردهام و در طول زندگیام سعی کردم ارتباطم را بافرهنگیان نگهدارم.
معاون امور مجلس رییس جمهور بیان کرد: یک معلم میتواند در مسیر زندگی فردی قرار بگیرد و سرنوشت زندگی وی را تغییر دهد و در جامعه باید برای قشر فرهنگی و جایگاه واقعیاش شأن و شرف قائل شویم و جامعهای که معلم جایگاه متعالی را ندارد حرکت جامعه رو به عقب خواهد بود.
امیری خاطرنشان کرد: بزرگترین نهاد اجتماعی آموزشوپرورش است، وزارتخانهای که در همه نقاط کشور تا کوچکترین واحد اجتماعی که خانواده است حضور دارد و نقش آموزشوپرورش در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...مهم و اثرگذار است و معلمان نقش اصلی را در این توسعه بر عهدهدارند.
معاون امور مجلس رییس جمهور در ادامه گفت: اقتصاددانان وقتی موضوع سرمایه را مطرح میکنند علاوه بر سرمایه فیزیکی و مالی بر سرمایه انسانی تاکید کرده و بهره بردن از منابع مختلف را منوط به نیروی انسانی توسعهیافته میدانند.
آموزشوپرورش در یک جامعه ستون است و مادامیکه ستونهای محکم و ریشهدار نباشد آن جامعه سست خواهد بود.
وی بابیان اینکه آموزشوپرورش مانند پلی عمل میکند که موجب حرکت از توسعه نیافتگی به سمت توسعه و پیشرفت می شود، اظهار کرد: جامعه توسعهیافته نتیجه اقدامات توسعهای است که در بخش نیروی انسانی انجامگرفته است و بدون شک این کار از مدارس و آموزشوپرورش شروعشده است و نگاه به آموزشوپرورش نباید سیاسی باشد.
معاون امور مجلس رییس جمهور اضافه کرد: ثروت ملی تنها نفت، گاز و منابع طبیعی نیست اگر همه اینها باشد اما افراد خلاق، مبتکر و مخترع تربیت نکنیم عملاً نتوانستهایم از منابع ثروت استفاده کنیم.
امیری با اشاره به اهمیت آیندهپژوهی در آموزشوپرورش تصریح کرد: امروز شتاب تحولات آنقدر زیاد است که اگر مدیری نتواند آینده سازمان و چالشها را پیشبینی کند، قطعاً با مشکلاتی روبهرو خواهد شد و جوامعی موفق خواهند بود که برای آموزشوپرورش برنامهریزی داشته باشند.
وی افزود: آیندهسازان این مملکت به دست شما تربیت میشوند و اگر به دنبال توسعه کشور هستیم و تعهد نسبت به آرمانها داریم باید به آموزشوپرورش توجه شود و حل مشکلات آن باید در اولویت قرار بگیرد.
امیری بابیان اینکه چالشهای جدیدی در حال شکلگیری است که کار را برای آموزشوپرورش سختتر کرده است، گفت: شکاف یا گسست نسلی ازجمله چالشهایی است که وجود دارد.گسترش فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و اختلاف سن بین فرزندان و والدین کار را برای تعلیم و تربیت سخت کرده است و متاسفانه امروز ما با حضور صرفا فیزیکی فرزندان در خانواده روبرو هستیم.
معاون امور مجلس رییس جمهور با اشاره به اینکه معلم خلاق، توانمند و مبتکر میتواند نسل آینده را صحیح تربیت کند اظهار کرد: هر مقطع زمانی اقتضائات خاص خود را دارد و نمیتوان سیاستهای آموزشی دهههای مختلف را باهم مقایسه کرد، چون مطالبات جامعه هدف در هر دههای تفاوتهایی پیداکرده است ویکی از راههای رسیدن به توسعه این است که متناسب با مقتضیات زمانی و نیازهای جامعه با بهره مندی از نیروی خلاق ، علاقه مند و آشنا با فناوری روز اقدام نماییم.
وی بر این مهم تاکید کردند که هر زمان مقتضیات خاص خود را دارد و نمی توان با سیاست های دهه های گذشته دهه 90 را مدیریت کرد .
امیری به استفاده از سبک های متفاوت در حوزه آموزش و پرورش اشاره کردند و افزودند: با عنایت به ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان در عصر ارتباطات و اطلاعات باید از شیوه های مشارکتی بهره برد، امروز دیگر شیوه های غیر مشارکتی پاسخ نمی دهد. برنامه ریزی و تخصیص بودجه برای ارتقاء ارائه خدمات با کیفیت در نظام آموزش و پرورش از منظر دولت هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.
امیری در ادامه اضافه کرد: استفاده از جوانان علاقهمند برای عبور از گسستهای بین نسلی، ایجاد فضای پویا و بانشاط در مدارس، احساس شادمانی پایدار و امیدواری در دانش آموزان، برگزاری اردوهای علمی، سرمایهگذاری بلندمدت برای مهارتآموزی و تقویت امید به آینده در دانش آموزان ازجمله موارد مهمی است که باید آموزشوپرورش به آنها توجه ویژهای داشته باشد.
معاون امور مجلس رییس جمهور گفت: در اسناد بالادستی، قانون اساسی، سند چشمانداز، منشور حقوق شهروندی و... به ارتقای سطح آموزشوپرورش پرداختهشده است و خوشبختانه اعتبارات خوبی برای طرح رتبهبندی معلمان در بودجه سال ۹۸در نظر گرفتهشده است.
وی در پایان بر نقش مجلس در قانون گذاری و نظارت اشاره کردند و نقش و جایگاه آموزش و پرورش را به عنوان گسترده ترین وزارتخانه به دلیل مخاطبان گسترده و متنوع در تعامل مجلس و دولت مهم ارزیابی کردند.
ارسال نظر