برای بهبود شاخص های آموزش و پرورش راهی جز تغییر نداریم



به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از  استان زنجان، مرتضی نظری در جمع مدیران روابط عمومی استان‌های قطب یک کشوری و مدیران روابط عمومی مناطق استان زنجان با اشاره به مباحث مطرح‌شده توسط وزیر آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم گفت: مهم‌ترین تأکید یکسال اخیر این بوده است که با راهی که در چهل سال گذشته طی کرده است نمی‌توانیم ادامه دهیم و اگر بخواهیم به همین ترتیب حرکت کنیم شاخص‌های آموزش‌وپرورش ما در سطح ملی و جهانی تغییر نخواهد کرد و به‌عنوان‌مثال ازنظر کیفیت آموزش در دنیا رتبه 73 و ازنظر سطح آموزش ابتدایی در دنیا رتبه 103 را دارا هستیم و این رتبه‌ها با ادامه رویه گذشته تغییری نخواهد کرد و بر این اساس ما نیاز به انجام تغییرات و جراحی درونی آموزش‌وپرورش و بیرونی جامعه راداریم و باید با جراحی درونی و خود انتقادی بتوانیم آسیب‌ها را شناسایی کنیم.

مرتضی نظری مصادیقی مانند حذف رقابت‌های انفرادی و یا حذف آزمون‌ها را بخشی از این خود انتقادی دانست و اظهار کرد: با اولین جراحی‌ها فشارهای درونی و برونی زیادی به وزارت آموزش‌وپرورش واردشده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دومین مصداق جراحی درونی را عمل‌گرایی دانست و گفت: باید به سمت عمل‌گرایی پیش رویم و مفاهیمی که تاکنون تولیدشده است را به عرصه عمل درآوریم و با مشکلات اجرایی این مفاهیم برخورد کنیم تا بتوانیم بر اساس آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد به راهکارها و محتوای جدیدی برسیم و اگر به این سمت نرویم محتوای تولیدشده در چهل سال گذشته فایده‌ای نخواهد داشت و مفاهیم تکراری از این به بعد تولید خواهد شد و هیچ تغییری در آموزش‌وپرورش ایجاد نخواهد کرد و بخشی از فشارهایی که در این‌یک سال به آموزش‌وپرورش وارد آمده است از این بابت و مقاومت در برابر عمل‌گرایی و به عرصه درآمدن محتواهای تولیدشده و پیدا شدن مشکلات اجرایی آن بوده است.

وی در ادامه افزود: با برخی تصمیم‌ها چرخه مالی چندین هزار میلیارد تومانی عده‌ای مورد تهدید قرار گرفت و این اتفاق باعث مقاومت‌هایی شد و در این مسئله ما به دنبال جنگ یا درگیری نبودیم اما تهدید چنین چرخه مالی عظیمی ما را درگیر این موضوعات کرد درصورتی‌که هدف اصلی ما برگرداندن آموزش‌وپرورش و مدارس به مسیر اصلی خودش و تربیت دانش آموزان بود و انحرافی که باعث شده تا دانش آموزان آداب و مهارت‌های اجتماعی را ندانند و نتوانند امور روزانه خود را در خانواده و اجتماع تنظیم کنند و ما به دنبال حل این مشکلات ریشه‌ای هستیم.

مرتضی نظری با اشاره به اینکه رسانه ملی بدون هیچ رقیبی در تمامی ساعت‌های شبانه‌روز در حال تصویرسازی سفارشی از این چرخه چند هزار میلیاردی در تعریف نوعی از موفقیت هستند که عمده دانشکده های علوم تربیتی به این نوع نگاه از موفقیت تردید دارند و اینکه مفهوم موفقیت فقط به‌صورت کسب رتبه‌های تک‌رقمی در دانشگاه یا مدارس خاص تعریف شود که باعث حذف بسیاری از افراد جامعه از شمول موفقیت خواهد شد. قطعا چنین کاری غیرانسانی و جامعه‌ستیز خواهد بود و چنین تعریفی نمی‌تواند نیازهای دانش آموزان و جامعه ما را شامل شود و بخشی از آسیب‌هایی که جامعه ما دارد به دلیل همین تعریف از موفقیت است.

وی با اشاره به جراحی و ارزیابی نقادانه بیرونی گفت: ما نیاز داریم تا کسانی را که این نوع نگاه از موفقیت را به جامعه تزریق می‌کنند به چالش بکشیم و تفکری که به‌صورت انحصاری در کل کشور و با حجم بالا در حال تزریق نگاه و تعیین اهداف آموزشی غلط برای آموزش‌وپرورش هستند که مسیر اصلی آموزش‌وپرورش را تغییر می‌دهند.

مرتضی نظری با اشاره به مشکلات روزانه زیادی که آموزش‌وپرورش با آن مواجه است و باید مدیران ما برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی کنند، اظهار کرد: در کنار این مشکلات مدیران ما باید دنبال این جراحی‌ها و تغییرات باشند و جمع این دو کار حجم بزرگ کارهایی که باید مدیران و نیروهای آموزش‌وپرورش باید انجام دهند را نشان می‌دهد.

وی گفت جریان قوی روابط عمومی باید در کنار مدیران و سایر نیروهای آموزش‌وپرورش در این جراحی همراهی کند و برنامه‌های تحولی را پیش ببرند، برنامه‌هایی مانند تمرکززدایی، مدرسه محوری و مقاومت هایی که در برابر تغییرات در ستاد و صف ایجاد می‌شود باید با همگرایی و همراهی و اتخاذ رویکرد رسانه‌ای مناسب بتواند تغییرات لازم را ایجاد کند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بر اهمیت نقش تشریفات در روابط عمومی‌ها تأکید و اظهار کرد: تشریفات نباید از حد متعارف خود خارج شود و در مراسم و آیین‌های مختلفی که طی سال برگزار می‌شود، حتماً مراقبت کنید که مجریان و مسئولان برنامه‌ها از به کاربر بردن عناوین متملقانه استفاده نکنند و این رویه را از ابتدای شروع کار در روابط عمومی و با هماهنگی وزیر محترم در شورای معاونین مطرح کرده‌ایم و حذف این عناوین و القاب را آغاز کرده‌ایم اما علی‌رغم پوشش اخبار و اجرای برنامه‌ها این رویه به استان‌ها به‌طور کامل منتقل نشده است و در مراسم‌ها و برنامه‌ها بعضاً این مدیر ستایی‌ها مشاهده می‌شود.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی در ادامه افزود: برخی از مدیران از اینکه این القاب و عناوین برای آن‌ها استفاده نشود ناراحت می‌شوند و یا انتظار دارند در بازدیدهای مختلف افراد متعدد حضور داشته باشند و یا کاروانی از خودروها آن‌ها را مشایعت کنند، که این نگاه غلطی است و در صورت مشاهده حتماً متذکر می‌شویم چراکه ما خدمتگزار و پاسخگو به مردم هستیم و هر موردی که باعث شود بین خدمتگزاری و یا پاسخ‌گویی به مردم فاصله بیفتد باید حذف گردد.

وی با اشاره به وجود بیش از دو هزار سایت و پورتال سازمانی در وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: پورتال‌های وزارت آموزش‌وپرورش محل رزومه سازی و آلبوم تصویری افراد نیست، پورتال‌های وزارت آموزش‌وپرورش باید پژواک معلم، دانش‌آموز و اولیا باشند.

نظری با اشاره وجود یک فرهنگ مسموم رسانه‌ای در کشور گفت: اطلاعات غلطی به‌صورت مستمر درباره احکام کارگزینی، قطع حقوق تابستان، تعطیلی مدارس، رتبه‌بندی فرهنگیان و سایر موارد داده می‌شود تا بتوانند به افزایش مخاطبان آن رسانه‌ها منجر شود و برای جلوگیری از این مسئله باید روابط عمومی‌ها تولید و انتشار درست اطلاعات را بر عهده بگیرند و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بتوانند نیازهای مخاطبان خود را از این اخبار پیداکرده و نیازی به استفاده از رسانه‌هایی که اخبار نادرست و شایعات منتشر می‌کنند، نداشته باشند و روابط عمومی‌ها با انتشار اخبار مناسب و به‌موقع اجازه ترویج شایعات را ندهند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی با اشاره به نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید گفت: در سال گذشته چند تعرض به معلمان اتفاق افتاد که به‌صورت مستقیم از ستاد پیگیری کردیم و نسبت به تعرض به حقوق معلم شدیداً حساس هستیم و اعتقادداریم به‌هیچ‌وجه امنیت روحی و روانی معلمان نباید در معرض تهدید قرار گیرد و حرمت‌داری معلمان بسیار مهم است و هم‌زمان حمایت از حقوق دانش‌آموزان هم از این درجه اهمیت برخوردار است و لازم است تا روابط عمومی‌ها در این موارد به‌هیچ‌وجه کوتاه نیایند و مسئله را تا آخر پیگیری کنند.

نظری در ادامه افزود: فضای رسانه‌ای که روابط عمومی‌ها با کمک رسانه‌های رسمی کشور ایجاد می‌کنند باید این حس روانی را در معلمان ایجاد کند که هزینه بی‌حرمتی به معلمان بسیار بالا است و معلم، مجموعه اداری و ستاد را پشتیبان خود بداند و روابط عمومی‌ها باید با روشنگری مراقب ورود نهادها و افراد غیر صلاحیت‌دار در کار تخصصی معلم و مدیر مدرسه باشند.

وی با اشاره به حضور مسئولان در مدرسه گفت: مدارس به‌سختی در حال اداره امورات خود هستند اما هر وقت فردی از ادارات به مدارس می‌روند طوری حضور پیدا می‌کنند که فراموش می‌کنند ادارات و ستاد در خدمت مدرسه هستند و نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ای در مدارس انجام می‌دهند به‌طوری‌که فراموش می‌کنند معلمان و مدیران با چه سختی‌هایی در حال اداره مدارس هستند.

مرتضی نظری گفت: باید جو رسانه هراسی در بین مدیران آموزش‌وپرورش را از بین ببریم، مدیران ما درحالی‌که با مشکلات متعدد و متنوع مواجه هستند و حاضر نیستند تا مشکلات خود را بیان کنند تا جامعه و سایر دستگاه‌ها به کمک آموزش‌وپرورش بیایند و به‌عنوان‌مثال درحالی‌که در منطقه‌ای با کمبود فضاهای آموزشی مواجه و یا قدمت عمر فضاهای آموزشی زیاد است و برخی مدیران از اطلاع‌رسانی امتناع می‌کنند.

نظری در پایان گفت: بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها مانند شهرداری‌ها، مجتمع‌های صنعتی و سازمان‌ها نسبت به آموزش‌وپرورش تعهد قانونی دارند و موظف کمک به آموزش‌وپرورش هستند که به دلیل فقدان اطلاع‌رسانی بسیاری از مدیران آموزش‌وپرورش و جامعه نسبت به این مسئله ناآگاه هستند و کار اصلی ما در این زمینه اطلاع‌رسانی است.

گفتنی است در این نشست، روسای ادارات روابط عمومی آموزش و پرورش استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین و گیلان به همراه کارشناسان  روابط عمومی حضور داشتند

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA