اخذ «حق تحفظ» جمهوری اسلامی در سند 2030



به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز، علی زرافشان در دومین نشست از سلسله نشست های عصرتربیت با موضوع بررسی آثار تربیتی سند 2030 که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به حواشی پیش‌آمده در خصوص سند2030 ، اظهارکرد: این نشست با هدف ارائه گزارشی از واقعیت های مربوط به سند 2030 برگزار می‌شود تا از اشاعه سوء تفاهم در جامعه پیشگیری شود .

وی با اشاره به نکات رهگشای رهبر معظم انقلاب درمورد سند2030 افزود: آنچه در یونسکو انجام شده تا زمانی که در دولت تصویب نشود ضمانت اجرایی نخواهد داشت زیرا مخاطب این سند، دولت ها هستند .

زرافشان تصریح کرد: رهبرمعظم انقلاب در دیدار معلمان با ایشان در 17 اردیبهشت ماه سال جاری فرمودند؛ توجه داشته باشید گزارش‌هایی به من می‌رسد که یک جریانی سعی می‌کند آموزش و پرورش را از چشم ها بیندازد، ارزش و اعتماد به آموزش و پرورش از دل ها برود، مقاصدی دارند و این جریان از بیرون هدایت می شود .

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش خاطر نشان کرد: درجامعه بحث‌هایی به دور از شان آموزش و پرورش مطرح و تهمت‌هایی به آموزش و پرورش زده شد از جمله ؛ تدریس کتاب « لک لکی درکار نیست» در مدارس، سئوال اینجاست آیا می شود کتابی در مدارس تدریس شود و کسی از معلمان یا اولیا متوجه نشوند یا درس شهید فهمیده حذف شود اما کسی درجامعه متوجه نشود درحالی که چنین کتاب وجود خارجی ندارد و اگر کسی ادعا کند، مشخصات انتشارات آن را بیاورد یا بگوید درکدام مدرسه تدریس شده است، بنابراین مطالب مطروحه کاملا کذب و خلاف واقع است .

وی افزود: هرتصمیمی که در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش گرفته شود، ملاک عمل سند2030 خواهد بود .

زرافشان درادامه به ارائه گزارشی از پیشینه سند2030 پرداخت و خاطر نشان کرد: در سال1990 وزرای آموزش و پرورش کشورها در شهر«جان تیم» تایلند دور هم جمع شدند تا درباره پیشرفت آموزش و پرورش همفکری کنند، درآنجا 6 هدف دنبال و برای اجرای آن برنامه 10 ساله‌ای در نظرگرفته شد که تا سال2000 به آن عمل شود، در سال 2000 جمع بندی انجام شد، با تجدید نظر دراهداف و تغییر یک هدف، برنامه عمل بعداز سال2000 یعنی تا سال 2015 مجددا تدوین و اهداف تا سال 2015 مشخص گردید، در حالی که یک هدف جابه جا شده بود .

وی افزود: در سال 2015 با توجه به تغییری که براساس دستاوردهای 25 ساله انجام شده بود« برنامه‌آموزش برای همه » تحت عنوان «آموزش بعد از 2015» با چشم اندازی 15 ساله مورد تاکید قرار گرفت .

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: چهار چوب عمل2030 یک توافق جهانی بین سران کشورها و وزرای آموزش و پرورش می باشد که به منظور همکاری کشورها در پیشرفت آموزش و پرورش تهیه شده و هیچ کشوری ملزم به اجرای آن نیست .

وی اضافه کرد: پس ازسال 90 در فصل هشتم سند تحول بنیادین، مصوب شورای عالی انقلاب  فرهنگی، در چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزش و پرورش یک تقسیم کار ملی درکشور صورت گرفت که بخش اول آن مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی، بخش دوم مرتبط با شورای عالی آموزش و پرورش، بخش سوم مربوط به وزارت آموزش و پرورش و بخش چهارم مربوط به سایر دستگاه هاست .

زرافشان تصریح کرد: بلافاصله بعداز تصویب سند، کمیته‌ای درآموزش و پرورش به عنوان « کمیته پایش اجرای سند تحول بنیادین تشکیل شد که وظیفه آن در فصل هشتم، تدوین سیاست ها و استلزامات سند، چار چوب زیر نظام‌های سند و برنامه‌های عمل وزارت آموزش و پرورش برای عملیاتی کردن سند بود .

وی افزود: سند تحول بنیادین و سند2030، دو سند رقیب یا موازی نیستند، سند تحول بنیادین یک سند فرادستی است که براساس فرمایشات رهبرمعظم انقلاب، تمام برنامه‌ها ذیل آن قرار می گیرد، از طرفی آنچه در توافقات جهانی انجام می‌شود باید ذیل سند تحول قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که امضای این سند مخفیانه نبوده و در اجلاس « اینچئون » کره جنوبی،‌ وزیرآموزش و پرورش وقت با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این سند را امضا کرده است یادآورشد: 2 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از طرف رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این  مذاکرات حضور داشته اند .

زرافشان اظهارکرد: در متن حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در اجلاس « اینچئون » کره جنوبی به نمایندگی از هیات ایرانی اعلام شد؛ جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به اجرای چارچوب آموزش 2030 که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت های ملی، باورهای دینی و ارزش های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، ندانسته است .

وی گفت: مسئولیت تعبیر و تفسیر مغایرت یاعدم مغایرت سند2030 باسندتحول بنیادین برعهده وزارت آموزش و پرورش به عنوان مجری و شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان ناظراست، به همین دلیل است که در مصوبه هیات وزیران اصرار شد که در بند 2 ، کارگروهی زیر نظر دولت و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود که مسئولیت نظارت بر این مهم یا به عبارت دیگر، مسئولیت نظارت بر مرتبط بودن و همسویی آنچه انجام می‌شود با اهداف و برنامه‌های توسعه کشور و برنامه راهبری توسعه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین را داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش اعلام کرد: درمجامع جهانی، دوره حاکمیت تفکر غرب در عرصه آموزش و پرورش تمام شده و در تقسیم بندی کشورها به شمال وجنوب، عصرحاضر، عصرکشورهای جنوب است ودر یونسکو ، یک کرسی به نام کرسی آینده آموزش و پرورش ایجاد شده که از ویژگی های محوری آن، حاکمیت فلسفه تعلیم و تربیت شرق است نه غرب، لذا عصر حاضر، عصرگفتگوی کشورهای شرق است.

وی با اشاره به این مطلب که می توانیم از فرصت و ظرفیت کرسی ایجاد شده در یونسکو استفاده کنیم و نظرات خودمان را مطرح کنیم، تصریح کرد: حدود یک سال از برنامه ها اجرا شده است، یونسکو هیچگاه به کشوری توصیه نمی‌کند، گرچه وجود یک چهارچوب جهانی در این مورد مطلوب‌تر است، اما درعمل، رویکرد منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای، امکان پذیرتر به نظر می‌رسد . براساس همین سطوحی که برای  تولید برنامه ها در نظر گرفته شده است، اولین سطح پیش بینی شده؛ سطح ملی است که در این سطح ، 6 عامل باید در نظرگرفته شود که عبارتند از: عدالت، نتایج آموزش، کیفیت، یادگیری مادام العمر، نظام ها و اعتبارات که کشورها براساس این سطوح به شکل ملی برمبنای فرهنگ، اسناد و قوانین و مقررات، برنامه خود را تنظیم و ارزیابی می کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هدف عملیاتی شماره پنجم سند، تامین و بسط عدالت در برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب و باتوجه به تفاوت ها و ویژگی های دختران و پسران مناطق مختلف کشور و تعلیم دوره پیش دبستانی، برنامه ریزی و تمهید مقدمات پوشش کامل دوره آموزش متوسطه می باشد.

زرافشان گفت: تمامی هم و غم وزارت آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است و همین سند ما را مکلف کرده است که تعامل موثر و مثبت با نظام های جهانی داشته باشیم، بنابراین، کسب موقعیت نخست تربیتی درمنطقه وجهان اسلام و ارتقای فزاینده جایگاه تعلیم و تربیت ایران در سطح جهان، مستلزم رصد کردن تحولات نظام آموزش و پرورش و حوادث مهم و تحولات علمی ازجمله تعامل سازنده و موثر با تعلیم و تربیت جهان است .

وی افزود: در برنامه ششم توسعه، بحث اصلی مربوط به آموزش و پرورش است و استلزامات آن نیز فراهم شده است، ضمن آن که نمایه اجرایی آن تنظیم شده و تاکنون در دولت یازدهم دو زیر نظام؛ فضا وتجهیزات تولید شده و زیر نظام پژوهش و مدیریت نیز دردستورکار قرارگرفته است، بنابراین اهتمام جدی ما سندتحول است که یک برنامه کیفی و محتوایی است و سند 2030 یک برنامه کمی است ازجمله، پوشش تحصیلی و به همین خاطر زود به تحقق رسیده است .

زرافشان ادامه داد: این گونه اسناد چون جنبه الزام آور ندارند، نه تنها در جمهوری اسلامی ایران بلکه در هیچ کشوری به مصوبه مجلس نیاز ندارند .

وی با اشاره به این مطلب که به منظور مدیریت کردن کارگروه ملی مربوط به سند2030 ، 2 بار در مجلس مصوبه گذرانده شده است ، عنوان کرد: براساس ماده 138 قانون اساسی، تمامی طرح ها باید به مصوبه تبدیل شوند و درحین تصویب درمجلس شورای اسلامی اگر مورد یا مواردی مغایر با قوانین، فرهنگ و یا مسائل شرعی باشد، توسط مجلس از طرح مذکور حذف می شود و کمیته تطبیق ،کار بررسی ،‌پذیرش و یاعدم پذیرش را انجام می دهد .

وی خاطر نشان کرد : ممکن است این سئوال پیش بیاید که با وجود سند تحول بنیادین چه نیازی به سند2030 است باید گفت: بنابر مصوبه مجلس ایران عضو توافقنامه2030 می‌باشد و سالانه حق عضویت می‌پردازد و برای خروج از عضویت نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است .

زرافشان افزود: براساس ماده 19 برنامه پنجم توسعه بند 16، دولت و آموزش و پرورش مکلف به ارتباط با سایرکشورهای دنیا هستند .

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش اظهارکرد: 2 نماینده مجلس شورای اسلامی که به نمایندگی از مجلس در جلسات مربوط به 2030 حضور داشتند، موظف بودند گزارشی از جلسات مربوط به مجلس ارائه دهند، بنابراین اگر مغایرتی باشد، مجلس شورای اسلامی اقدام لازم را انجام می دهد .

وی با اشاره به این مطلب که وزیر وقت آموزش و پرورش نیز پس از هر نشست بین المللی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده است، در خصوص هدف برابری جنسیتی اظهارکرد: در ادبیات آموزش و پرورش، این هدف معنای خاص خود را دارد  که عبارت است از دسترسی یکسان دانش آموزان دختر و پسر به آموزش که این مورد نیز هدف پنجم سند تحول بنیادین می‌باشد، بنابراین اهدافی که در سند2030 ، سال 2015 آمده است قبلا در سند تحول بنیادین به وضوح بیان شده است که هدف آن پوشش تحصیلی بیش از 95درصدی می باشد.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش گفت: به طور خلاصه علت شرکت ما درتوافق 2030، دومورد است، اول عضویت با مصوبه مجلس و خروج که آن نیز باید با مصوبه مجلس باشد و دوم حضور جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی به منظور ارائه دستاوردهای آموزشی در سطح جهانی .

زرافشان در خصوص انتقادات  وارده به سند2030،  گفت: ما با دو سند مواجهیم ، اول سندی که سازمان یونسکوبه عنوان برنامه کلی به همه کشورهای عضو ابلاغ کرده و دیگری، سند بومی سازی شده‌ای که در کمیسیون ملی یونسکو  در کشور طراحی و تدوین شده است .

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش مدافع سند دوم است، ادامه داد: متاسفانه انتقادهای وارده به سند اول مربوط است که در سازمان یونسکو تهیه شده، در صورتی که سندی که در ایران رونمایی شده با سندآموزشی یونسکو تفاوت های بسیار دارد

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA