به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حجت الاسلام والمسلمین دکترمحی الدین بهرام محمدیان جمعه شب در برنامه تلویزیونی پرسشگر در مورد اهمیت کتاب های درسی و تغییرات آن اظهار کرد: کتاب درسی جزئی از برنامه درسی است و سازمان پژوهش برنامه درسی را تدوین می کند که بخشی از آن کتاب های درسی است و بخش دیگر آن سایر رسانه ها مانند مجلات و محتوای الکترونیکی در فضای مجازی محسوب می شود که در این حوزه ها نیز تولید محتوا داریم و مجموعا در قالب بسته آموزشی وجود دارد.
وی ادامه داد: برنامه درسی ملی به ما تکلیف کرده که مطالب در قالب بسته آموزشی ارائه شود، اما همچنان بیشتر توجه به سمت کتاب های درسی معطوف است هرچند سعی کردیم سلطنت کتاب درسی را به جمهوریت برنامه درسی تبدیل کنیم.
اهداف برنامه درسی ایده آل
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص برنامه درسی مطلوب عنوان کرد: اولا براساس برنامه درسی ملی باید زمینه های تفکر و خلاقیت را فراهم کنیم همچنین زمینه سازی ایمان درونی، علم به معنای پرسشگری مداوم برای توسعه دانش و نهایتا تبدیل علم به عمل و اقدام مورد توجه است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه این عناصر یادشده باید در چهار عرصه ارتباطی با خود، خلق، خالق و خلقت، تعاملات دانش آموزان را تقویت کند، گفت: دانش آموز باید خود را بشناسد، توانایی ایجاد ارتباط با دیگران داشته باشد، امکان ارتباط با نظام آفرینش همچنین ارتباط با خداوند متعال تحقق یابد.
وی بیان کرد: برنامه درسی ما هدف کلی دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را دنبال می کند که باید به آن جواب دهد البته رویکرد ما در این مورد شکوفایی فطرت است که در بستر برنامه درسی و حوزه های یاددهی- یادگیری ارائه می دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به ۱۱حوزه برنامه درسی تصریح کرد: در مقطع ابتدایی این آموزش ها تلفیقی، در متوسطه اول نیمه مستقل و در متوسطه دوم در قالب رشته های مهارتی و نظری ارائه می شود که ۲۵۰رشته پیش بینی شده اما ۱۷۰رشته دایر است.
خلاقیت در دانش آموزان افزایش یافته است
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه تغییرات برای دستیابی به خروجی مطلوب انجام شده است، اظهار کرد: پیش از این آموزش و پرورش فاقد فلسفه خودی(بومی) بود لذا خروجی مطلوبی نداشت. اما با تغییرات انجام شده و تحقیقاتی که انجام دادیم دانش عمومی، قدرت تفکر ولایت دانش آموزان ارتقا یافته است و در برنامه های جدید باید بچه ها به چنین سمتی حرکت کنند.
وی افزود: متناسب سازی برنامه درسی جز برنامه های ما است و مطالعات تطبیقی و درونی برای این مساله انجام شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: برای تناسب بین ساعت درسی و حجم مطالب عواملی مانند چگالی و میزان مطلب اهمیت دارد و به طور میانگین برای یک و نیم صفحه از کتاب درسی یک ساعت درسی درنظر گرفته میشود که البته در پایه ها و مقاطع تحصیلی مختلف میزان مطالب کتاب متفاوت است.
کتاب های درسی متناسب با نیازهای کشور باشد
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان عنوان کرد: برای برنامه درسی ملی باید راهنمای عمل داشته باشیم و نیازهای کشور، سند چشم انداز کشور و مرجعیت علمی در مسیر تدوین کتاب ها لحاظ می شود.
زمان های تدریس در مقاطع مختلف
وی با تاکید بر اینکه برنامه درسی براساس سند برنامه درسی ملی تدوین می شود، گفت: در پایه های تحصیلی اول تا سوم زمان تدریس ۴۵دقیقه،چهارم و پنجم ۵۰ دقیقه و مقطع متوسطه ۵۵د قیقه درنظر گرفته شده اما با ادغام این زمان ها در مدارس بخشی از زمان تلف می شود کارایی لازم را ندارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: کتاب درسی برای دانش آموز با استعداد متوسط درنظر گرفته شده و با آموزش در ساعت های تعیین شده مشکلی ندارد و نیازی به حذف مطالب نیست همانطور در جلسات با گروه های تخصصی ضرورتی بر حذف مطالب درسی دیده نشد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان گفت: در آزمون تیمز و پرلز بسیاری از مطالب کمتر از سایر کشورها و مواردی هم بیشتر بود اما مساله این است که ساعت آموزشی تعریف شده به طور کامل اجرا شود به عنوان مثال ۸۵۰ ساعت آموزشی برای مقطع ابتدایی وجود دارد اما با توجه به شرایط به طور کامل اجرا نمی شود.
وی به تاثیر نحوه تدریس و حجم بالای دانش آموزان در کلاس های درس که مانع از روش فعال یادگیری می شود اشاره کرده و ادامه داد: یکی از مطالعات پژوهشگاه آموزش و پرورش بررسی تطبیقی حجم کتاب های درسی و متناسب سازی با توجه به متغیرهای مختلف است که امیدواریم به نقطه بهینه برسد.
بازنگری کتاب ها پنج سال یکبار است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: تدوین و حذفی تا کتاب درسی یکبار برای همیشه نیست و هر پنج سال یکبار این کار انجام می شود و بر این مبنا سال آینده کتاب های درسی پایه اول و دوم و سوم ابتدایی بازنگری خواهند شد.
فرهنگ شهادت حذف نشده است
وی در مورد حذف فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب های درسی گفت: چنین مساله ای صحت ندارد و برخی سعی دارند آموزش و پرورش را از رونق و توجه باز دارند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان افزود: اهداف تربیتی دوره متوسطه که با وجود کنکور مخدوش شده و برخی گروه ها عطش کنکور را با اقدامات خود بیشتر می کنند.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش دستگاه حزبی نیست و نباید آمد و شد سیاست ها اهداف آن را تغییر دهد که البته همینطور هم بوده و تغییری در اهداف اصلی رخ نمی دهد.
ارسال نظر