خروجی نظام تعلیم و تربیت باید خروجی اَحسَن باشد



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ نوزدهمین برنامه از سلسله نشست های بزم اندیشه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی امروز یکشنبه 25 تیرماه 96 با موضوع رابطه هنر و اخلاق در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در این نشست با اشاره به اینکه واژه های حسن و جمال بارها در قرآن به کار رفته است و خداوند خود را احسن الخالقین« فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ » خطاب می کند اظهار داشت: همیشه این سوال برایم مطرح بود که چرا خداوند خود را احسن الخالقین خواند و نگفت اعظم الخالقین؟ یا اعلم الخالقین؟. چرا خلقت را با حسن گره می زند؟ بعدها بر من معلوم شد که خلاقیت با عنصر حسن همراهی دارد. هر چه قوه خیال انسان بتواند بیشتر اوج بگیرد می تواند در پردازش آن دست بالاتری داشته باشد.

وی ادامه داد: خدا ضمن اینکه احسن الخالقین است از ما هم فعل حَسَن را طلبیده است. چون خداوند صفت خلاقیت را به ما اعطا کرده است در نهایت هم کار حَسَنه از ما می خواهد. قرآن به 5 احسن اشاره می کند: 1.خداوند نظام آفرینش را احسن آفریده است« الَّذی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طینٍ » 2.خود خدا خالق احسن است« خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَصَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ ۖ وَإِلَیْهِ ...» 3. قانونی که برای ما قرار داده احسن الحدیث است«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّهِ...» 4. به ما گفته و یتبعون الاحسنه« فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ...» 5. در نهایت گفته به من نشان دهید بهترین اعمال را «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ».

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن ایجاد ارتباط میان این 5 اَحسَن ذکر شده در قرآن با نظام آموزش و پرورش کشور گفت: نظام تعلیم و تربیت هم باید این 5  اَحسَن را به هم ارتباط بدهد تا خروجی آن خروجی احسن باشد. نه تنها بروندادها که برآیندها هم باید احسن باشد و این را باید در برنامه درسی جستجو کرد. 

دکترمحمدیان ادامه داد: مشکل اینجاست که ما اَحسَن را در تقویت غرایز به کار می گیریم ولی در پرورش فطرت به اَحسَن نمی پردازیم. انسان ها در به کارگیری غرایز به نفع فطرت دست بالا ندارند یعنی وجود را نمی بینیم ولی عدم را می بینیم. در مقولات اجتماعی هم از زاویه نداشتن ها نگاه می کنیم و گاه برای ارضای غریزه به فطرت آسیب می زنیم مثلا میل به خلود امری فطری است ولی برای پاسخ دادن به این امر فطری از زیبایی استفاده نمی کنیم. مثلا می آییم به درخت آسیب می زنیم تا نام خود را برآن بنویسیم. 

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اینکه یکی از ساحت های ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت زیبایی شناسی و هنر است گفت: رسیدن به حیات طیبه از طریق رشد و شکوفایی فطرت انسانی انجام می شود. مسئله مهم این است که بدانیم چگونه زیبایی غریزی در اعتلای فطریات انسانی قرار بگیرد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA