به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان در همایش سه روزه فرهنگیان اعزامی به مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، اظهار کرد: مدارس خارج از کشور دارای تنوع و گوناگونی است، از مدارس کم جمعیت با 10 دانش آموز تا مدارس با بیش از 4 یا 5 هزار نفر دانش آموز وجود دارد و دانش آموزان کارکنان سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف و همچنین ایرانیان مقیم سایر کشورها در این مدارس تحصیل می کنند.
وی افزود: شرایط تدریس در مدارس ایران در خارج از کشور ایجاب می کند معلمان اعزامی، استلزاماتی را رعایت کنند و از روش های نوین و نوظهور در فرآیند تعلیم و تربیت استفاده کنند.
زرافشان تصریح کرد: یکی از رویکردهای نو و جدید در نظام تعلیم و تربیت، تناسب آموزش های ارائه شده با نیازهای یادگیرنده و خودداری از تمرکز گرایی در تولید مواد آموزشی است، بنابراین تدوین و تدریس یک محتوا برای انواع اقلیم ها باید تغییر کند، دانش آموزی که در کویر زندگی می کند، نیاز به فراگیری نحوه زندگی در برف و سرما ندارد، بلکه نیازمند مهارت زندگی در شرایط گرم و خشک است.
وی افزود: معلمان اعزامی باید تلاش کنند محتواهای آموزشی را با توجه به شرایط هرکشور آموزش دهند و مهارت تطبیق دادن را به خوبی فرا گیرند، البته شرایط فرهنگی حاکم بر هرکشور ضرورت مهارت تطبیق دادن محتوا با محیط برای معلمان اعزامی را مضاعف می کند.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دانش آموزان مدارس ایران در برخی کشورها ممکن است، با زبان آن کشور تکلم کنند و مقیم آنجا باشند؛ اما علاقه مند به فراگیری آرمان های جمهوری اسلامی ایران باشند بنابراین معلم باید آن دانش آموز را برای زندگی در آن جامعه تربیت کند.
وی افزود: در برخی مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج ازکشور، به جهت اشتراک زبان، فرهنگ و دین و مذهب، دانش آموزان غیرایرانی تحصیل می کنند و ضرورت دارد معلمان ایرانی آنها را در حد یک شهروند خوب و توانمند تربیت کنند، بنابراین، این تنوع مخاطب، استفاده معلم از روش های نوین و گوناگون تدریس را اجتناب ناپذیر می کند.
زرافشان، فرهنگیان اعزامی به خارج را سفیر و نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: فرهنگیان باید همواره سعی کنند نماینده خوبی برای ایران باشند و چهره خوبی از کشورمان در اذهان مردم سایر کشورها ایجاد کنند.
وی ادامه داد: تدریس در مدارس خارج از کشور، موقعیت و تجربه جدیدی است که فرهنگیان باید آن را مغتنم بشمارند و با رویکردهای جدید ،تطبیق محتواهای آموزشی را با محیط های مختلف انجام دهند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: شرایط مدارس خارج از کشور یکسان نیست و ممکن است در مدرسه با تعداد کم دانش آموز، دانش آموزان از ابتدایی تا متوسطه درکلاس درس حضور داشته باشند بنابراین معلم باید این آمادگی و تجربه را داشته باشد که همه آنها را تحت پوشش قراردهد.
وی با اشاره به آیات شریفه قرآن کریم درخصوص اهمیت تعامل اقوام با یکدیگر، اظهار کرد: دیپلماسی آموزشی مقدمه دیپلماسی های دینی ، سیاسی و فرهنگی است بنابراین معلمان می توانند ؛ با تعامل خوب و سازنده، دیپلماسی آموزشی را به خوبی انجام دهند .
زرافشان با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور دولت دوازدهم مبنی بر تعامل با همه دنیا ، عنوان کرد: دیپلماسی ایران در موضوع برجام الگویی بود برای جهانیان و این گفتمان را در سطح جهان ارائه کرد که می شود مذاکرات برد- برد انجام داد.
ارسال نظر