بی‌توجهی به دوره ابتدایی، سرخوردگی از حضور در مدرسه را به همراه دارد



به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال تحصیلی 96_97 کتاب‌های جدیدالتالیف که با برنامه درسی همسو باشد منتشر شد و تولید کتاب‌های درسی پایه دوازدهم آغاز شده است و در سال تحصیلی آینده همسوسازی کتاب‌های درسی با اهداف برنامه درسی ملی به اتمام می‌رسد.

وی افزود: از مولفان کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید در مراسمی تقدیر و نمایشگاهی از روند تغییرات کتاب‌های درسی جدید در 5 سال گذشته برگزار خواهیم کرد.

* بازنگری کتاب‌های درسی اول تا سوم دبستان از سال آینده

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه عمر هر کتاب درسی 5 سال است، گفت: از سال آینده کتاب‌های درسی جدید پایه اول تا سوم دبستان را بازنگری خواهیم کرد و اگر نیاز به تغییر برنامه‌ها باشد آن را انجام خواهیم داد.تغیر کتاب‌ها بر اساس اسناد بالادستی و مطالعات بین المللی است و هر کتابی که 5 سال از عمر آن می‌گذرد بازنگری خواهد شد و در سال 1400 نوبت بازنگری کتب درسی پایه دهم است.

حجت الاسلام محمدیان عنوان کرد: طبق پیشنهاد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به دستگاه‌های دولتی که نیاز دارند نکات آموزشی آنها در کتاب درسی لحاظ شود و یک موضوع ملی باشد که جزو نیازهای آینده کشور است, اعلام کرده‌ایم درخواست خود را تا پایان آذر ماه به ما ارائه دهند.

* درس جدید مدیریت خانواده ویژه کلاس دوازدهمی‌ها

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی آینده کتاب مدیریت خانواده در پایه دوزادهم به مجموع کتاب‌های درسی اضافه خواهد شد، گفت: موضوعاتی مانند خانواده, آموزش جوانان در آستانه ازدواج و تحکیم خانواده موضوع این درس است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد:‌کتاب درسی شرط لازم است اما کافی نیست و هر 10 سال یکبار باید تجدیدنظر در کتاب ها اتفاق بیفتد اما همراه با آن باید مهارت معلمان و آموزش آنها نیز نو شود. دوره ابتدایی در برنامه درسی ملی بسیار مهم است و در این دوره علاوه بر کتاب درسی, فضا, تجهیزات و منابع, معلم بسیار مهم است. در دوره ابتدایی نیروی انسانی ما رو به تحلیل رفته است و نیروهای جدیدی که به آموزش و پرورش تحمیل می‌شوند نمی‌توانند موجب بهسازی معلمان دوره ابتدایی شوند و معلمان این دوره حتما باید از میان فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باشند.

* دوره ابتدایی ضعیف و نحیف شده است

حجت الاسلام محمدیان خاطرنشان کرد: برخی تصور می‌کنند دوره ابتدایی، دوره کارآموزی است، آیا ما فرزندان خردسال خود را به دست دانشجویان پزشکی می‌سپاریم یا متخصص اطفال؟ متاسفانه در بحث تربیت این مسئله مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و برای دوره ابتدایی نیروهایی که آموزش لازم ندیده‌اند و مهارت کافی ندارند به بدنه آموزش‌وپرورش تزریق یا تحمیل می‌شوند، این مسائل باعث می‌شود، دوره ابتدایی ضعیف و نحیف شود.

وی بیان کرد: اگر آینده آموزش‌وپرورش برای ما مهم است باید بیشترین توجه را به دوره ابتدایی داشته باشیم و از تحمیل نیروی فاقد مهارت جلوگیری شود. آموزش‌وپرورش را نباید بنگاه کاریابی بدانیم و بهترین‌ها باید برای آموزش ابتدایی در نظر گرفته شوند، اگر بهسازی در این دوره انجام شود بازده تعلیم و تربیت بهتر خواهد شد و تکرار پایه نخواهیم داشت.

* بی‌توجهی به دوره ابتدایی سرخوردگی حضور در مدرسه را به همراه دارد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: نتیجه توجه به دوره ابتدایی گذر تحصیل از ابتدایی به متوسطه و بالابودن میزان ماندگاری در مدرسه است، توجه به دوره ابتدایی نرخ ماندگاری دانش‌آموز در دوره متوسطه را بالا می‌برد و اگر به دوره ابتدایی توجه کافی نشود، سرخوردگی حضور در مدرسه برای دانش‌آموز ایجاد می‌‌شود.

* مشکلات آموزش فنی‌وحرفه‌ای

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به مشکلات آموزش فنی‌وحرفه‌ای گفت:‌نخستین مشکل در حوزه فنی‌وحرفه‌ای، موضوع فرهنگی است چرا که در فرهنگ ما کار کردن بد به حساب می‌آید که برای تغییر این فرهنگ باید تلاش کرد. از سوی دیگر هنوز نمی دانیم، کشور در 20 سال آینده به چه مشاغلی نیاز دارد و باید یک مرکز ملی ایجاد شود که به آموزش‌وپرورش بگوید در آینده کشور به چه شغل‌هایی نیاز دارد.

وی ادامه داد: هنرآموز و تجهیزات در هنرستان‌ها به میزان کافی وجود ندارد و براین اساس جاذبه‌ای برای رفتن به هنرستان‌ها وجود ندارد؛ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اقداماتی را در حوزه فنی و حرفه‌ای انجام داده است، طی دعوت از صاحبان مشاغل حرف و صنایع، نیازهای آنها و تربیت نیرو براساس مهارت‌های مورد نیاز را جویا شدیم و پس از احصاء نکات لازم، برنامه درسی طراحی شد در حالیکه وزارت کار باید استاندارهای جدیدی را تدوین کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه استانداردهای بین المللی را در برنامه‌ریزی درسی فنی‌وحرفه‌ای مدنظر داریم، بیان کرد: هم‌اکنون در بحث اجرا دچار مشکل هستیم و هنرستان‌ها تجهیزات روز را ندارند و بخش صنعت نیز در این رابطه حمایتی از آموزش‌وپرورش نمی‌کند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA