
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمدبطحایی در همایش 3 هزار نفری مربیان تربیتی شهر تهران در تالار همایش وزارت کشور که به مناسبت سال روز تأسیس نهاد امور تربیتی برگزار شد، یاد و نام امام راحل و شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و اظهار کرد: شاید زمانی که شهیدان رجایی و باهنر این تصمیم اندیشمند را اتخاذ کردند عمق اثربخش آن مشخص نبود و برخی تأسیس این نهاد را یک تصمیم ساده اداری تلقی می کردند ، اما در ادامه مشاهده کردیم که تأسیس نهاد امور تربیتی خون تازه ای در پیکره انقلاب جاری ساخت و دستاوردها و آرمان های انقلاب اسلامی از طریق این نهاد جاری و ساری شد.
وی با اشاره به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب اسلامی درخصوص اهمیت امورتربیتی، تصریح کرد: پرچمداران عرصه تربیت در دهه های اخیر تلاش های فراوانی کرده اند و دستاوردهای ارزشمندی در حوزه امور تربیتی داشته اند. اغلب مسئولین کشور روزی افتخار مربی تربیتی بودن را داشته اند و بسیاری از مربیان پرورشی پست های مدیریت را برعهده گرفتند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رسالت و مأموریتی که در سال های آغازین پس از انقلاب بر دوش عده ای از مربیان تربیتی قرار گرفت. در ادامه با ورود مربیان آموزش دیده مسئولیت آن توزیع شد ، اما به دلیل تنوع و گستردگی دامنه مسائل تربیتی امروز همچنان مسئولیت تربیت دانش آموزان بر دوش مربیان امور تربیتی سنگینی می کند و متأسفانه این نقص امروزه وجود دارد و مشکلات تربیتی همچنان ادامه دارد و کماکان مربیان پرورشی پرچمدار و راهبر جریان تربیتی است.
وی آغاز به کار در آموزش وپرورش در کسوت مربی تربیتی را افتخار دانست و اذعان کرد: هر چند حلقه اتصال فعالیت های تربیتی در مدارس مربیان پرورشی هستند، اما فعالیت مربیان نباید به برگزاری مراسم و مناسبت ها محدود شود، بلکه مربیان تربیتی باید جریان تربیتی مدرسه را همواره رصد کنند و با شناسایی عوامل مخل تربیتی نسبت به رفع آنها اقدام کنند، زیرا بسیاری از عوامل اخلال گر تربیتی، منطقه ای و یا مدرسه ای هستند.
بطحایی رصد روند تربیتی را رسالت اصلی مربیان پرورشی برشمرد و خاطر نشان کرد: مربیان چشم بینا و حس گرهایی هستند که دائما باید جریان تربیتی مدارس را رصد کنند و سایر معلمان را در جریان فضای تربیتی مدرسه قرار دهند و این امر نیازمند حس گری هوشمند است تا سمت و سو و سرعت جریان تربیتی را مشخص کند.
وی باز تنظیم مأموریت مربیان تربیتی را ضرورت امروز دانست و افزود: بعضا مشاهده می شود مربیان پرورشی تنها به برگزاری مراسم و مناسبت بسنده می کنند. این امر بین مربی پرورشی و شأن و جایگاهش فاصله زیادی ایجاد می کند؛ بنابراین یکی از مسئولیت های امروز معاونت پرورشی بازتنظیم مأموریت مربیان تربیتی است.
عضو کابینه تدبیر وامید گفت: سیاست مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم وتربیت از سایت های اصلی آموزش وپرورش است ؛ زیرا معتقدیم اگر تیم مدرسه قدرت عمل بیشتری داشته باشد مربی تربیتی نیز می تواند نقش خود را بهتر ایفا کند.
وی افزود: مربیان نباید آنقدر دچار روزمرگی شوند تا از رسالت اصلی خود که رصد جریان تربیتی و رفع موانع است، باز بمانند و بتوانند دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی مصون نگه دارند.
وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: نباید براساس علاقه و تمایلات خودمان برای دانش آموزان تصمیم گیری کنیم، زیرا اگر چنین شد، برنامه ها برای دانش آموزان کسالت آور و خسته کننده می شود و آنها با اکراه و اجبار در آن شرکت می کنند وهیچ اثر تربیتی نیز نخواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر اهداف تعلیم وتربیت محقق نمی شود، یکی از علت های آن این است که تمایلات و علایق بچه ها در تصمیم گیری ها لحاظ نشده است.
بطحایی گفت: در حوزه نظریه پردازی تربیتی خوب عمل کردیم اما در زمینه عملیاتی کردن مفهوم تربیت چنانکه باید موفق نبوده ایم و ما مشاهده می کنیم که سایر معلمان خود را در فرآیند تربیت دخیل نمی دانند.
وی افزود: برای عملیاتی کردن مفهوم تربیت در سند تحول نیازمند تغییر درساختارها هستیم که این تغییرات باید عملیاتی شوند، لذا حذف آزمون از دوره ابتدایی ، یکی از گام هایی است که اخیراً دراین راستا برداشته شد.
وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: ارائه درس های حافظه محوری به جای آموزش ومهارت های زندگی، کارتربیتی را با مشکل مواجه کرده است و تصمیم برای جایگزینی مهارت ها و حذف آزمون ها باید خیلی زودتر اتخاذ می شد
ارسال نظر