اجرای طرح ها با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مهندس علی زرافشان صبح امروز(یکشنبه 27 خردادماه 97) در جلسه مشترک اعضاء هیات علمی پژوهشگاه و روسای پژوهشکده ها با تاکید بر اهمیت یافته های پژوهشی در سیاست گذاری و تصمیم گیری مسئولان، افزود: برگزاری این جلسه را به فال نیک می گیریم.

وی از تشکیل کارگروهی با عنوان «احیاء سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» با حضور نمایندگانی از بخش های مختلف وزارت متبوع و سایر دستگاه های ذیربط خبر داد و اضافه نمود: در این کارگروه مقرر شد؛ همه طرح های اجرایی، با محوریت سند تحول انجام پذیرد.

مهندس زرافشان با بیان این مطلب که پژوهشی مفید و اثر گذار است که بتواند مسئله ای از مسائل آموزش و پرورش را حل نموده و یا به کاهش مشکلات کمک کند، اضافه نمود: خوشبختانه امروزه در حوزه آموزش های فنی و مهارتی برداشته شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر با اشاره کمیسیون های متنوع سازمان یونسکو، اضافه کرد: من طی نامه ای به وزیر وقت پیشنهاد کردم؛ با توجه به ظرفیت های بالای اخلاقی و فلسفی جمهوری اسلامی، شایسته آن است که ایران در مدیریت چنین کمیسیون های به صورت فعال تری به ایفای نقش بپردازد. ولی متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: یکی از نقش هایی که اعضای هیات علمی می توانند ایفا نمایند، رصد تحولات آموزشی بین المللی و ارائه طرح و برنامه های جدید در راستای ارتقاء و بهبود کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری است و گرنه به روزمرگی گرفتار خواهند شد.

زرافشان کم توجهی به کاربست یافته های پژوهشی را یکی از آسیب های جدی پژوهشها برشمرد و اضافه نمود:  متاسفانه نگاه برخی مسئولان، نگاه شخصی، سلیقه ای و بدون اعتنا به پشتوانه پژوهشی و مستندات علمی است. در حالی که سند تحول بنیادین بر تصمیمات پژوهش محور تاکید دارد.

وی از تشکیل کمیته های کاربست در استان ها خبر داد و اضافه نمود: متاسفانه این کمیته ها نیز بجای تمهید مقدمات به کارگیری نتایج و یافته های پژوهشی، در عمل به نقد و بررسی پژوهشها از نظر متدولوژی و نمونه گیری و... پرداختند، در حالی که اینگونه اقدامات در جایی دیگر انجام شده بود.

معاون آموزش متوسطه با بیان این مطلب که خوشبختانه در حال حاضر فضای توجه به آموزش های فنی- حرفه ای و مهارتی گسترش یافته تا جائی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در زمینه توانمند سازی دانشجویان پس از فراغت از تحصیل طرح هایی تدوین نموده است، اضافه کرد: حضور بیش از 300 هزار هنرجو در هریک از پایه های تحصیلی و در مجموع بالغ بر 900 هزار نفر، نیازمند توجه بیشتری است، لذا جا دارد مسئولان با حساسیت بیشتری به این موضوع بنگرند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA