کتاب‌های کمک آموزشی، تمام اهداف آموزشی را تحت‌الشعاع قرار داده است



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، کنگره نهایی پرسش مهر هجدهم رئیس جمهور امروز با حضور مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، صالح امیری و وزیر آموزش و پرورش، تعدادی از مدیران آموزش و پرورش و جمعی از دانش‌‌آموزان شرکت کننده در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با یاد شهدا به ویژه شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، اظهار کرد: در پرسش مهر هجدهم رئیس‌جمهور، قریب ۵ میلیون نفر مشارکت کردند.

وی به پرسش مهر رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: این پرسش در راستای سیاست بسیار مهمی است که آموزش و پرورش دنبال می‌کند؛ به عبارت دیگر آموزش و پرورش تلاش می‌کند جایگاه مدرسه را به سمتی ببرد که مهارت‌های پرورشی و زندگی الگوی اسلامی را بیش از گذشته محقق کند.

بطحایی افزود: بر اساس سند تحول که نقشه راه وزارت آموزش و پرورش است، مدرسه را باید تبدیل به محیط یادگیری کنیم و محل تمرین زندگی باشد؛ یعنی دانش‌‌آموزان در مدرسه تمرین کنند که آستانه تحمل‌شان بالا برود و تحمل افکار دیگران در دانش‌آموزان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این موضوعات جزو اهداف پرورشی است و در مدرسه امروز ما جای این اهداف کاهش یافته است، گفت: مدرسه امروز به اهداف شناختی آن هم لایه‌های حافظه محوری سپرده شده است و دائما مفاهیم دانشی را تأکید می‌کنند تا از آن در آزمون استفاده کنند ولی بعد از آزمون اثر کمی از این یادگیری می‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سبد یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان باید مهارت‌های زندگی جای خود را به مفاهیم حافظه محوری بسپرد.

وی افزود: برای اینکه مدرسه را از آنچه که هست، به آنچه نیاز داریم، برسانیم باید موانعی را برطرف کنیم؛ موانعی که اجازه نمی‌دهد از شرایط موجود به شرایط مطلوب تبدیل شویم.

بطحایی ادامه داد: یکی از این موانع، نگرش و باور خانواده ‌هاست؛ اگر مدرسه بخواهد مسایل پرورشی را توسعه دهد با اعتراض اولیا مواجه می‌شود که چرا آزمون و تست کار نمی‌کنید.

وی اضافه کرد: این در حالیست که در دوره آموزش عمومی باید تحمل کردن و تمرین از جنس بردباری سهم عمده قالب آموزش باشد بنابراین اولین مانع این است که خانواده ها باور کنند آنچه که در کتب درسی است واقع زیاد است.

بطحایی گفت: مثلا معلم فیزیک گلایه می‌کند ۱۵۰ صفحه کتاب دادید و چگونه با وجود تعطیلات آب و هوا و آلودگی هوا، تا پایان سال کتاب را کار کنیم و به پرسش‌های دانش‌آموزان هم پاسخ دهیم.

وی ادامه داد:  نیاز به کتاب‌های کمک آموزشی تمام اهداف آموزشی به خصوص دوره متوسطه را تحت الشعاع قرار داده است اما در ابتدایی نباید درگیر شویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا این تحول در آموزش و پرورش اتفاق نیفتد مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما حل نخواهد شد و از سوی دیگر تا استلزامات لازم برای این چرخش فراهم نشود امکانات لازم قرار نگیرد و انگیزه لازم برای کار با کیفیت ایجاد نشود، تحول انجام نمی‌شود.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA