به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاههای عملکردی، فرصت مناسبی است تا برگردیم و فعالیت خود را مرور کنیم و نقاط قوت و ضعف را دریابیم و برای آینده برنامهریزی مطلوب داشته باشیم.
وی ادامه داد: در روزهای آغازین خدمت در دولت دوازدهم، برنامهای به عنوان چشم انداز و خط مشی در نظر داشتیم و آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
بطحایی با بیان اینکه سند تحول از دو مسیر باید حرکت کند، گفت: مسیر اول، تحول در محتوا و کیفیت مسائل آموزش و پرورش است. یعنی اتفاقاتی که باید حاصل شود تا خروجیهای آموزش و پرورش توقعات جامعه را برطرف کند.
وی با تأکید بر اینکه حذف آزمونها یکی از مواردی بود که در این راستا شروع کردیم، اضافه کرد: یکی از مهمترین موانع که سیطره بر آموزش و پرورش انداخته است، امور پرورشی را به حاشیه برده و بخش عمده ای از فعالیتهای آموزشی را به خود اختصاص داده است، آزمونها بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آن چیزی که فعالیتهای پرورشی را تحت الشعاع قرار داده بود، آزمونها بود که حذف آزمونها در دستور کار قرار گرفت و از دوره ابتدایی این اقدام را شروع کردیم.
وی ادامه داد: اتفاق نامیمون و نامبارکی که بر آموزش و پرورش سایه افکنده بود، وجود کتب کمک آموزشی حافظه محور به ویژه در دوره ابتدایی بود که تمام زحمات برنامهریزان و مؤلفان را به باد فنا میداد.
بطحایی تصریح کرد: تنها کتاب معتبر در مدارس، کتابهایی است که بر اساس شاخص های مصوب سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی در مدارس توزیع میشود.
وی به در تکالیف نوروزی اشاره کرد و افزود: امسال بچه ها تجربه کردند که تکلیف نوروزی فقط حل مساله نیست و داستان نویسی و خاطره نویسی هم میتواند تکلیف نوروزی باشد، ولو اینکه این طرح با نقص اجرا شد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فعالیتهای گروهی را دنبال می کنیم، گفت: تلاش داریم رقابتهای فردی را در دوره آموزش عمومی کم کنیم و به صفر برسانیم.
وی به بحث گفتمان سازی در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: تلاش کردیم گفتمانی را ایجاد کنیم که محفوظات و حافظه محوری توقع مناسب و مطلوبی از آموزش و پرورش نیست.
بطحایی با بیان اینکه سند تحول ۶ ساحت تربیتی را پیشبینی کرده است، افزود: مدرسه محل زنگی است. امروز اینکه کودکان مان از دوره کودکی لذت ببرند دارد تبدیل به گفتمان میشود؛ این گفتمان اصیل تربیتی بسیار کمرنگ شده بود اما امروز با افتخار میگویم توانسته است آثار خوبی را بگذارد.
وی اضافه کرد: بخش دوم اجرای سند تحول آموزش و پرورش، تحول در مدیریت است و بنده همینجا از کسانی که در دولتهای گذشته تلاش کردند که آموزش و پرورش را در مسیر ریل خود قرار گیرد، تشکر میکنم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در مسیر دوم مهمترین استراتژی خود را مدرسه محوری گذاشتم که ۴ برنامه «نظام انتصاب و انتخاب مدیران»، «سنجش صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس»، «کنترل و تضمین کیفیت مدارس» و «تفویض اختیار» را شامل می شود.
وی گفت: در بحث نظام انتصاب و انتخاب مدیران از بین ۱۱ هزار نفر که اعلام آمادگی کردند، ۳ هزار مدیر مدرسه انتخاب میشوند و امیدواریم بتوانیم دامنه این روش و مدل را به سطوح دیگر مدیریتی گسترش دهیم.
بطحایی افزود: طرح کنترل و تضمین کیفیت نیز با استفاده از طرحهای تدبیر و تعالی، از مهرماه اجرا میشود.
وی درباره تفویض اختیار یادآور شد: مدارس باید این اختیارات را پیدا کنند که مسائل خود را پیگیری و برای حل آن تصمیمگیری کنند و باید کمک کنیم بر غولی که اجازه تفویض اختیار به سیستم اداری نمیدهد، فائق بیاییم.
ارسال نظر