پانا: سیدمحمد بطحایی در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش که در دبیرستان البرز تهران برگزار شد، گفت: «این نمایشگاه فرصت مناسبی است که ما به عملکرد یک ساله خود نگاه و نقاط و ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم و از تجربههای گذشته برای ترسیم چشم انداز آینده بهرهمند شویم.»
بطحایی گفت: «در روزهای ابتدایی دولت دوازدهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به عنوان چشم انداز و خط مشی برنامههای آموزش و پرورش قرار دادیم. سند تحول بنیادین راهنمای عمل و نقشه راه برای رسیدن به یک آموزش و پرورش مطلوب و مورد انتظار است.»
او ادامه داد: «سند تحول باید از دو مسیر تحول در محتوا و کیفیت برنامهها و تحول در مدیریت بگذرد. اتفاقاتی باید در آموزش و پرورش حاصل شود تا خروجیهای آن بتوانند توقعات و انتظارات جامعه را برطرف کنند. این نکته سرآغاز تحول در برنامه های آموزشی خواهد بود.»
حذف آزمونها یکی از برنامههای آموزش و پرورش برای تحول است
بطحایی حذف آزمونها را یکی از برنامههای آموزش و پرورش برای تحول در محتوا و کیفیت برنامههای آموزش و پرورش دانست و گفت: «از موانع مهمی که بر کیفیت آموزش و پرورش سیطره داشت همین آزمونها و جزو موانعی بود که بخش عمدهای از برنامههای آموزشی و پرورشی را با وقفه روبرو کرده است. در این راه همکارانم فشارهای بسیاری را متحمل شدند اما معتقدیم آنچه برنامههای تربیتی و پرورشی ما را تحتالشعاع قرار داده است، مسائلی مانند همین آزمونها هستند.به همین علت با همکاری همکارانم حذف آزمونها در دستور کار قرار گرفت و از دوره ابتدایی شروع شد و پیشرفتهای قابل توجهی داشتیم.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «این مسیر غلط از گذشته وجود دارد و برای اصلاح آن باید مقاومت کرد. به همین دلیل کتابهای کمک آموزشی به ویژه در دوره ابتدایی که زحمات برنامه ریزان درسی را کاملا به فنا داده است نیز حذف شد. کتب کمکی که امروز ترویج پیدا کرده باید از مدارس ابتدایی خارج شود. تنها کتاب معتبر، کتاب درسی رسمی است و به کتاب دیگری نیاز نداریم.»
بطحایی در ادامه به تلاشهای معاونت آموزش دوره ابتدایی در جهت حذف تکالیف درسی اشاره کرد و گفت: «حذف تکالیف نوروزی دستاورد بسیار خوبی در این زمینه بود. بچهها بعد از سالها فهمیدند که تکلیف عید فقط رونویسی وحل سوالات تکراری نیست.جمع آوری سنگها و شناخت رنگها، داستان نویسی و خاطره نویسی یک تکلیف جدید برای آنها بود. این کار مهم با کمک همکارانم در نوروز امسال شروع شد و هر چند با نواقصی همراه بود اما با قدرت در اینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.»
نباید صرفا بر حافظه محوری در آموزش و پرورش تکیه کنیم
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر برنامههای آموزش و پرورش برای کاهش رقابتهای فردی و جایگزینی آن با رقابتهای گروهی، گفت: «امروز با جرات میتوانم بگویم بعد از گذشت یکسال از عمر دولت دوازدهم، خوشبختانه توانستیم در جامعه این گفتمان را ایجاد کنیم که تاکید بر محفوظات و تکیه بر مهارتهای دانشی صرف، توقع مطلوبی از آموزش و پرورش نیست. سند تحول شش ساحت تربیتی را در آموزش و پرورش مطلوب و نوین برای ما ترسیم کرده است و ما نباید صرفا بر حافظه محوری در آموزش و پرورش تکیه کنیم.»
او ادامه داد: «خوشبختانه مسیری برای اصلاح این وضعیت آغاز شده است و امروز این جمله که اجازه دهید کودکان ما از دوران کودکی خود لذت ببرند در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است و مدارس ابتدایی ما این جمله ارزشمند در حوزه علوم تربیتی را باید همواره مدنظر قرار دهند. مدرسه جای زندگی برای بچههاست و آنها باید در مدرسه از دوران کودکی خود هم لذت ببرند. این گفتمان اصیل تربیتی بسیار کمرنگ شده و تلاش برای ایجاد این گفتمان در یک سال اخیر نتیجه داده و آثار خوبی به جای گذاشته است به طوری امروز کارشناسان علوم تربیتی از من به عنوان وزیر اموزش و پرورش انتقاد می کنند که مدرسه محلی برای زندگی کردن است و باید برنامههای آموزشی و پرورشی را به این سمت هدایت کنید. این نشانههای بسیار خوبی برای ماست که جامعه و کارشناسان این مهم را از ما مطالبه میکنند.»
روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش اصلاح شود
بطحایی مسیر دوم تحول را اصلاح روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش دانست و گفت: «در این مسیر مهم ترین استراتژی ما تمرکز بر مدرسه محوری است و من از همه همکارانم در سطوح مختلف این توقع را دارم که تمام انرژی خود را برای اصلاح روش مدیریت آموزش و پررورش را در مسیر رسیدن به مدرسه محوری صرف کنند.»
او ادامه داد: «برای رسیدن به مدرسه محوری چهار برنامه نظام انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، نظام سنجش صلاحیت حرفهای مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس و تفویض اختیارات را اجرا کردیم. در یک سال گذشته برای اولین بار در طول 40 سال گذشته این فرصت داده شد تا همه افراد حائز شرایط آمادگی خود را برای تصدی مدیریت مدارس اعلام کنند و مورد ارزیابی قرار بگیرند که از 11 هزار نفر داوطلب حدود 3000 نفر انتخاب شدند.»
بطحایی برنامه بعدی برای رسیدن به مدرسه محوری را کنترل و تضمین کیفیت مدارس اعلام کرد و گفت: «سامانههای اجرای این طرح طراحی شده است و و از اول مهر اجرا میشود.»
تفویض اختیار اگر اتفاق نیفتد، مدرسه محوری حاصل نمیشود
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تفویض اختیارات به مدارس در راستای رسیدن به مدرسه محوری اشاره کرد و گفت: «تفویض اختیار اگر اتفاق نیفتد، مدرسهمحوری حاصل نخواهد شد. مدارس باید این اختیار را پیدا کنند که خود تصمیم گیری کنند که متاسفانه غول بوروکراسی اجازه تفویض اختیار را نمیدهد. همه باید کمک کنیم تا بر این غول بوروکراسی پیروز شویم و تفویض اختیار به مدارس را به راحتی انجام دهیم.»
او گفت: «ما این دو مسیر تحولی و مبتنی بر سند تحولی را با قدرت ادامه میدهیم اما این بدان معنا نیست که از وضعیت معلمان و صلاحیت و شایستگی آنها غافل باشیم. ما از نکته غافل نیستیم که معلمان برای معلمی کردن نیاز به عوامل انگیزشی دارد.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «همه ما میدانیم که معلم چه در موضوع تحول کیفیت آموزشی و چه در تحول ساختار مدیریت آموزش و پرورش مهمترین عامل تحول است. ما باید مصرانه به دنبال ارتقای وضعیت معلمان باشیم اما مدام نباید آن را به زبان بیاوریم.»
بطحایی افزود: «معلمها بعضا گلایه میکنند که چرا مرتب مقولههایی چون پرداخت دیون را تکرار میکنید؟ از سوی دیگر روزی نیست که معلمان صحت شایعاتی نظیر آنکه آیا میخواهید حقوق تابستان را قطع کنید؟ آیا میخواهید فلان ردیف حقوقی را کاهش دهید؟ را از ما سوال نکنند. بخش عمدهای از این شایعات ناشی از آن است که جامعه ذینفعان ما بسیار گسترده است.»
از مدیران میخواهم پاسخگو باشند و حرفهای معلمان را بشنوند
او ادامه داد: «خوشبختانه بسترهای ایجاد یک مسیر برای تعامل و گفت وگو با جامعه ذینفعان فراهم شده است. ما باید بتوانیم از طریق این بستر مهم با جامعه بزرگ ذینفعان گفتوگوی دو طرفه داشته باشیم. از مدیران میخواهم پاسخگو باشند و حرفهای معلمان را بشنوند.»
ارسال نظر