به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، همایش «آسیبهای نوپدید در فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصتها» در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
پرویز انصاری راد سرپرست مدیریت پردیسهای استان تهران به اهمیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در کشور به دلیل اینکه کمتر به آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی تعلیم و تربیت توجه شده است، دچار مشکل در امور تعلیم و تربیت هستیم.
وی اضافه کرد: وقتی مشاهده شد مسائل تربیتی دچار مشکل شده است، بعد از چند سال به تربیت معلم روی آورده شد تا انجام رفتارهای بههنجار و تداوم آن در دستور کار قرار گیرد زیرا باید معلمان خوب در اختیار آموزش و پرورش باشد.
انصاریراد با بیان اینکه توسعه هر جامعه به آموزش و پرورش بر میگردد، افزود: دانشجومعلمان ۴ سال کار علمی، مهارتی و نگرشی میکنند تا صلاحیت علمی و فناوری را کسب کنند و به گونهای نباشد که دانشآموزان از نظر فناوری از معلمان فراتر باشند.
وی با بیان اینکه تربیت در طول دهه اخیر دچار اشکال است و کمبودهایی در آن میبینیم، ادامه داد: این موضوع دلایل متعددی دارد که شاید فرزند سالاری عامل ایجاد آن باشد زیرا نسلهای گذشته دچار این آسیبها نشدند و اینها مواردی است که باید مورد توجه قرار دهیم.
سرپرست مدیریت پردیس های استان تهران گفت: باید به دنبال پیشگیری برویم زیرا آسیبهای اجتماعی برای فرد و جامعه زحمت ایجاد میکند و افرادی دچار این آسیبهای اجتماعی میشوند که بیکار و بی بند و بار هستند و این مسأله باید در معلمان و دانشجومعلمان مورد توجه قرار گیرد و آنها این مباحث را به خوبی دریافت کنند تا بتوانند دانشآموزان را خوب تربیت کنند.
وی اضافه کرد: قرار است دانشآموزانی داشته باشیم که شهروندانی مناسب، سازگار و هماهنگ با هنجارهای اجتماعی باشند و نیازمند این هستیم که تربیت معلمم را از طریق دانشگاه فرهنگیان گسترش دهیم.
انصاری راد گفت: تصور بر این است که در بیرون از سازمانهای تربیتی همه میتوانند معلم شوند اما در واقع اینگونه نیست؛ معلمی نقش اساسی روی دارد.
وی به ناهنجاری خالکوبی اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از رفتارهای ناهنجار در نوجوانان باید آموزههای مناسب به آنها ارائه شود پس سعی کنیم شرایط را طوری ایجاد کنیم که بیشترین پذیرش را از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم تا مشکلات آسیبهای اجتماعی و فضای مجازی، خانواده.ها را دچار مشکل نکند.
مصطفی عرب مدیر کل امور مشاوره و بهداشت دانشگاه فرهنگیان در این مراسم اظهار کرد: در بزرگترین، مهمترین و تربیت محورترین دانشگاه کشور که به نوعی وظیفه حساس به دنبال دارد، از نظر روانشناسی بسیار فقیر هستیم و آنچه امروز نیاز داریم جامعه شناسی و تلفیق با روانشناسی برای دانشگاه تربیت معلم است.
وی ادامه داد: امروز با شعارزدگی روبرو هستیم و در بسیاری مواقع خود ما که باید به آرامش در جامعه کمک کنیم، در حاشیه قرار گرفتیم و به دلیل بضاعتی که داریم نمیتوانیم منشاء اثر باشیم.
عرب اضافه کرد: آنچه اکنون شاهدیم وضعی نامطلوب است که باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم؛ ۳۰ درصد بار مسؤولیت دانشگاه به عهده روانشناسان است و باید به رفع مشکلات در دانشگاه و وزارتخانه کمک کنیم.
ارسال نظر