به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش در نشست یک روزه هماندیشی دستیابی به برنامه عمل و استقرار دورههای تحصیلی و حوزه های تربیت و یادگیری
حسن ملکی مشاور ودستیار رئیس سازمان در استقرار حوزه های تربیت و یادگیری ضمن یادآوری اینکه سازمان مأموریتی تربیتی دارد و تربیت مقدسترین کارهاست پس سازمان از جهت فرهنگسازی نهایت عیار تربیتی و برنامه درسی را در خود دارد گفت: قلب همه فعالیتها در ساختار آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ریزی است که حوزههای یازدهگانه تربیت ویادگیری در دل آن، به عنوان قوه ی عاقله وظیفه برنامه ریزی و پژوهش را بر عهده دارند . وی اظهار نمود : استلزامات استقرار حوزههای یادگیری و تربیتی را میتوان در پنج بخش دانشی، عملی و مهارتی، اجتماعی، اخلاقی و مدیریتی دستهبندی کرد و در ادامه به تشریح 5 بخش ذکر شده پرداخت و گفت: کسب و فهم دانش نسبت به جایگاه و اهمیت حوزههای تربیت و یادگیری در برنامه درسی ملی، همراهی پژوهش در برنامهریزی، راهبری علمی و دانش و باور نسبت به علوم دینی و نیازهای بومی از اضلاع اصلی استلزامات دانشی حوزهها میباشند. و توانایی تعامل با بخش تولید و جوامع دانشگاهی و حوزوی، توانایی طرح و تدوین استانداردها و طراحی الگوی تدوین از ابعاد استقرار عملی و مهارتی حوزههای یادگیری و تربیت به حساب میآیند.
رعایت اصل مدارا و سعه صدر، حرکت به سمت رویش فرهنگی و پیشگیری از ریزش اخلاقی از استلزامات اخلاقی استقرار ساختار جدید سازمان است
ملکی در تبیین استلزامات اخلاقی، اجتماعی و مدیریتی بیان نمود: اخلاق استقرار حوزهها، رعایت اصل مدارا و سعه صدر، حرکت به سمت رویش فرهنگی و پیشگیری از ریزش اخلاقی وجوه استلزامات اخلاقی و پرهیز از رویکرد رشتهای و گروههای درسی و قرار گرفتن مجموعه این 11 حوزه در یک گروه منسجم با هدف و زمان و مسیر مشترک در منظر جامعهشناختی از ابعاد اجتماعی استلزامات و در نهایت استقرار مدیریت علمی جهادی و کشف مسیرهای کوتاه مدت برای ممانعت از عقب ماندن در برنامههای تحولی سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی از اضلاع استلزامات مدیریتی دراستقرار حوزههای تربیت و یادگیری میباشد.
ایشان همچنین به سه محور اساسی اشاره نمود که "دورههای تحصیلی" قائم بر آن حرکت خواهند کرد:
1ـ نظارت بر اجرای برنامههای درسی و انعکاس نتایج آن به حوزهها و همکاری با معاونتهای اجرایی متوسطه و ابتدایی وزارتخانه
2ـ تدوین سیاستهای کلی حاکم بر دورهها تا حوزه بتوانند براساس آن هم برنامهریزی کند و هم خطمشی دورهها را مشخص کند
3ـ تولید بستههای یادگیری برمبنای استانداردها
در پایان ملکی ضمن تأکید بر لزوم نهادینه کردن پژوهش و برنامهریزی در بستر تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و تزریق دانش و بینش لازم در این زمینه وظایف حوزههای یادگیری را در چهار بخش بیان نمود:
1ـ از صفر تا صد برنامهریزی دورهها و رشتهها در حوزهها انجام میشود و هیچ بخش دیگری اجازه ورود به عرصه برنامهریزی درسی را ندارد
2ـ دستیابی به یک الگوی صحیح تلفیقی در برنامه درسی که لازمهاش تلفیق اذهان در این باب میباشد
3ـ ضرورت متناسبسازی تعداد کارشناسان و اعضای هیأت علمی مستقر در حوزه با توجه به ماهیت و جنس آن حوزه که برخی به دلیل فراگیری و وسعت نیاز به نیروی متخصص بیشتری دارند
4ـ در شورای راهبری حضور نمایندگان هر حوزه عندالزوم و به شکل موقت خواهد بود. در بسیاری از نشستها نیازی به 11 عضو ثابت حوزهها در جلسات شورای راهبری نیست.
ارسال نظر