باید به وسیله پژوهش نقطه تحرک جدیدی را در آموزش و پرورش رقم بزنیم


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد  باید به وسیله پژوهش نقطه تحرک جدیدی را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم در یازدهمین گردهمایی معاونت‌های پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی که صبح امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، هدف این نشست را ایجاد تحرک جدید در پژوهش و ارتقای جایگاه و کارآمدی مجموعه‌های پژوهشی در آموزش و پرورش دانست و گفت: «علی‌رغم جایگاه مهم و اثرگذار پژوهش و مبانی‌نظری تحول که پژوهش و تحقیق را نقطه آغاز تعلیم و تربیت تلقی می‌کند، در وزارت آموزش و پرورش جایگاه پژوهش به‌درستی تعریف نشده است.»

او به اصلاح ساختاری در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «ما با اصلاح ساختار به‌دنبال استاندارد‌سازی ساختار برای برداشتن حصر و انحصار در تولید منابع آموزشی و کتاب درسی بودیم تا بتوانیم مشارکت بخش‌های فعال و ذی‌صلاح جامعه را در تولید بسته‌های یادگیری و محتوای آموزشی فراهم کنیم.»

دکتر ذوعلم ادامه داد: «هدف دیگر در تغییر ساختار تمایز و تفکیک حوزه‌های تربیت و یادگیری از مجموعه‌های علمی و تخصصی در حوزه برنامه‌ریزی درسی است که فضا را برای ارزشیابی دقیق‌تر فراهم می‌کند و باعث می‌شود که بتوانیم به‌ صورت مستدل و مستند از تولیدات علمی خود دفاع کنیم و در برابر جامعه پاسخگو باشیم.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «ما سال‌هاست که می‌گوییم آموزش و پرورش نیاز به تحول دارد و در آخر به عزم راسخ برای تحول بنیادین منجر شد. مبانی نظری تحول بنیادین ذخیره و پشتیبان بسیار ارزشمند برای کشور و یکی از دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش و پرورش است.»

او ادامه داد: «راهبردهایی که برای اجرای مبانی نظری سند تحول بنیادین مشخص شد کافی نیست و نمی‌توان گفت این راهبردها مولود علمی و پژوهشی است. برای اجرای این راهبردها تلقی‌های نادرست شکل گرفت. این تلقی که 6زیر نظام در سند از یکدیگر جدا هستند و هر بخش از آموزش و پرورش باید متولی یک زیرنظام باشد، درست نیست. این 6زیر نظام 6 وجه عینی از یک واقعیت است و به یکدیگر پیوند خورده است.»

دکتر ذوعلم به تعریف تربیت در مبانی نظری سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «تلقی اکثر ما از تربیت همان تعریف رایجی است که وجود دارد؛ تربیت یعنی شکوفایی استعداد‌ها و پرورش توانمندی‌ها از این قبیل جملات. اما این تعریف در مبانی نظری سند تحول تغییر کرد.»

او ادامه داد: «تربیت در مبانی نظری سند تحول بنیادین یک فرآیند تعاملی است که هدف آن تکوین و تعالی هویت است. این تغییر یک نوآوری عمیق در فلسفه تربیتی ایجاد کرده است.»

رئیس سازمان پژوهش گفت: «اولین وظیفه جمع ما این است که تحول را از زیربنای اصلی خودش که تغییر در تعریف تربیت است، انجام دهیم. باید بررسی کنیم که آیا دغدغه‌های ما با تعریف جدید سند تحول از تربیت سازگار است؟ »

ذوعلم وظیفه اصلی سازمان پژوهش را برافراشته نگه‌داشتن پرچم تحول و نگاه عمیق به آن دانست و گفت: «گروه تولید محتوا در سازمان پژوهش باید طوری بدنه آموزش و پرورش را مدیریت و سازماندهی کند که همه بدنه وزارت آموزش و پرورش درباره محتوای آموزشی فکر کنند و دغدغه داشته باشند.»

او درباره حوزه برنامه‌ریزی درسی گفت: «اساسا این نگاه که یک جمع محدود برنامه‌ریزی درسی انجام دهند، ارزشیابی و داوری کنند، سفارش تولید بدهند و آن را اجرا کنند کاری اشتباه و بی‌منطق است. این یکی از چالشهای سازمان پژوهش است و باید درباره آن به طور جدی فکر کنیم. این بخش‌ها باید به طور کامل تفکیک شوند.»

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA