مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری نشریات عمومی بزرگسال رشد (اختصاصی) هدف از تشکیل این شورا را کشف حلقه مفقوده در فرایند تولید قدیمیترین و با محتواترین مجلات کشور دانست.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، نظر به اهمیت مشارکتپذیری و تفکر جمعی در شورای مجلات عمومی و تخصصی نشریات پرشمارگان رشد، اولین جلسه شورای سیاستگذاری نشریات عمومی بزرگسال رشد (اختصاصی) برگزار شد.
در ابتدا محمدابراهیم محمدی، مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مدیرمسئول مجلات رشد به ضرورت تشکیل شورای سیاستگذاری مجلات رشد اشاره و بیان کرد: «هدف از تشکیل شورای سیاستگذاری مجلات رشد، کشف حلقه مفقوده در فرایند تولید قدیمیترین و با محتواترین مجلات کشور است. اینها تولیدات فرهنگی و تربیتی و پشتیبان و حامی برنامه درسی ملی هستند. مجلات رشد به کتابهای درسی وفا دارند و شمارگان چشمگیری دارند. آوازهای بسیار کهن دارند و خوشناماند و با هدف دانشافزایی برای معلمان و دانشآموزان عزیز تولید میشوند.
انتقال مهارتهای آموزشی و ترویج معارف با شناخت و متناسب با نیاز حوزههای تعلیم و تربیت و کتابهای درسی صورت میگیرد. دوستانی که درگیر رسانهاند، با نشریات ارتباط دارند و دغدغه و دلمشغولی فرهنگ دارند، میدانند چقدر مطالب ما مناسبت دارد. همچنین میدانند چگونه مجلات را محبوب نگهداریم و چگونه خواننده پسندتر تولید کنیم. معتقدیم، مجلات رشد باید نو باشند، متناسب با نیاز مخاطب خود تولید شوند و منعطف باشند. تلاش برای رفع مشکل و گرفتاریهای فکری از اهداف مجلات رشد باید باشد. در واقع، مجلات رشد نیاز محورند و در قالب هندسه شخصی حرکت میکنند. این مجلات باید امید ساز و برنامهساز باشند و اشتیاق ایجاد کنند. مجلهای در حوزه هنرجو باید به کارآفرینی بپردازد و به این فکر کند که فرجام و آینده دانشآموز ما چه خواهد شد با این تفکر، مجلات رشد تأثیر بیشتری خواهند داشت. دانشآموزان رشته ریاضی باید به کمک مجلات رشد بدانند بازار کار این رشته چگونه خواهد بود و چگونه میتوانند مؤثر واقع شوند. از طرف دیگر، این مجلات آفتی هم دارند. اگر هر کدام از ما فکر کنیم بهترین سلیقه را داریم، دچار خودشیفتگی شدهایم؛ همه نوع آسیب میتواند در مجلات رشد باشد. فلسفه جلسات سیاستگذاری هم همین است که از این آفت جلوگیری کنیم تا مجلات گرفتار خودشیفتگی نشوند. توجه به جایگاه مجلات رشد و اینکه هر مجله در کنار مجلات دیگر چه جایگاهی دارد یا در نظام کلان کشور و نظام کلان آموزشی چه جایگاهی دارد، تشابه وتفاوت آن با دیگر مجلات چیست و نگاه استراتژیک آن به سوی آینده، اهمیت دارد.
از طرف دیگر، اهداف و بیانیه مجلات رشد در حال نگاشتهشدن است. به نظر بنده، شورای سیاستگذاری برای همه مجلات رشد لازم است و مجلات تخصصی و مجلات دانشآموزی هر کدام یک شورا خواهند دشت. همچنین، برای تکمیل مطالب مجلات رشد، نیازمند شبکه گسترده مطالب هستیم. باید به بانکی از سوژهها ایدهها و مطالب دستیابی داشته باشیم. به عبارت دیگر، باید به یک جامعه بزرگ نویسندگان مجلات رشد دست پیدا کنیم. بعد از تولید نشریات هم، مرحله نقد و بررسی است. هم در نگاه کلاسی و هم در نگاه سازمانی، با مسائلی مواجهیم که باید به فکر سالهای آینده باشیم و ظرفیتها را گسترش دهیم.»
در ادامه عظیم محبی، دبیر جلسه به ضرورت تشکیل شورای سیاستگذاری، روشن تر شدن راهبردهای آینده مجلات، استفاده از ظرفیت استانها و ارزیابی نقش مجلات تخصصی و عمومی در استانها تاکید کرد.
فرهاد اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس مطالبی را در خصوص میزان شمارگان مجلات رشد این استان، مشارکت و نقش معلمان در تولید محتوا و ارتقای این جایگاه، قرارگرفتن مجلات رشد در سبد مطالعه معلم و دانشآموز، توجه به نقش مدیر مدرسه و استفاده از مجلات رشد به عنوان منبع آزمون برای همکاران آموزشی و همچنین به عنوان منبع آموزشی در دانشگاه را بیان داشت.
سپس امیر والی پور، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش البرز، دانشفر، مسئول آموزش ضمن خدمت فرهنگیان، معصومه حسن زاده، سرگروه آموزشی عربی شهر تهران، اسماعیلی از معاونت آموزش ابتدایی و رئیس گروههای آموزشی، رئیس زاده، مدیر فنی و حرفهای و کاردانش، فریدالدین حداد عادل سردبیر رشد مدرسه، واحدی، سردبیر رشد آموزش فناوری آموزشی، سید مصطفی آذرکیش مدیرکل فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش نیز نظرات خود را بیان کردند.
دکتر علی محبی، سرپرست معاونت برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری، در جمعبندی مطالب نشست بیان داشت: ضمن تشکر از حضور دوستان عزیز در جلسه، آنچه میتوانیم استنباط کنیم، این است که مجلات رشد جایگاه ارزشمندی در نظام تعلیم و تربیت دارند، اما آنچه در وضعیت فعلی عاید ما میشود، این است که این وضعیت ما را راضی نمیکند و بیشتر از این میتوانیم اثرگذار باشیم. برخی راهکارها در ابعاد گوناگون مطرح شدند که نکات ارزشمند و خوبی هم بودند. وجه مشترک همه مجلات رشد این است که همه باید در خدمت محقق ساختن آرمانها و اهداف سند تحول باشند. برای نشریات رشد باید شورای کاربردی ایجاد شود و کاربست داده شود. شورای سیاستگذاری در سطح عالی ایجاد شود و به فراخور شوراها، کمیتههای استانی داشته باشیم. آییننامه و دستورالعمل شورای سیاستگذاری در حوزههای مختلف ترسیم شود و برای جلسه آینده فرایند کارها را بتوانیم مشخص کنیم.
هدف هر نشریه مشخص شود. به عبارت دیگر، ورودیها و خروجیها تعیین شوند؛ اینکه خروجی نشریه چقدر ما را به اهدافمان میرساند. نشریات را همواره با مدلی ارزیابی کنیم که به مفید بودن آن یا به عبارت دیگر، به هزینه- فایده برسیم. به نظرم این جلسه بسیار مفید بود؛ ضمن اینکه این جلسات را تشکیل میدهیم، سامانهای ایجاد کنیم که در فرایندها دسترسی به پیشنهادهای دوستان را هم داشته باشیم و آسیبشناسی هم بشود و مراحل کار را عملیاتی کنیم. لازم است برای مجلات رشد یک سند و نقشه راهبردی داشته باشیم. بدانیم کجا هستیم و به کجا میخواهیم برسیم. اسناد راهبردی بیشتر به کمک مدل «SWOT» است. این مدل فرصتها و تهدیدها را بررسی میکند، ولی خیلی جاها به برنامه تبدیل نمیشود. اگر نظرسنجی نکنیم و تعریفهای نقدها به دست ما نرسد، نتیجه بخش نخواهد شد. در تمام نشریات ما دو نکته باید سرلوحه کار باشد: 1. امید؛ 2. انگیزه یادگیری. اگر امید باشد، آسیبها راه را سد نخواهند کرد. جامعه امیدوار موفق خواهد شد. در خصوص انگیزه یادگیری، باید اشاره کنم که تدریس نوین با گذشته فرق دارد؛ تسهیل یادگیری، در مخاطب انگیزه ایجاد میکند و در نهایت به تحریک یادگیری میرسد.
ارسال نظر