
دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: طراحی الگوهای راهبر در هدایت برنامههای تحولی سازمان در دستور کار دبیرخانه شورای هماهنگی علمی است.
دکتر حسن مظاهری در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص اهداف تشکیل و استقرار شورای هماهنگی علمی سازمان اظهار داشت: آئیننامه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جلسات پنجم و ششم شورای سازمان به تصویب رسیده است، هدف از تشکیل و استقرار این شورا «تأمین شرایط لازم بهمنظور هدایت علمی فعالیتهای مربوط به برنامهریزی درسی، تولید مواد آموزشی، کمک آموزشی، درسی، وسایل و تجهیزات آموزشی و پیشبینی نظام علمی برای تحول در برنامههای آموزشی و درسی متناسب با مقتضیات، شرایط و نیازهای روز» عنوان شده است.
وی افزود: با این نگاه، مأموریت شورای هماهنگی علمی و دبیرخانهی آن در سازمان از جایگاه خاصی برخوردار است؛ چراکه هم بحث هدایتگری و هم بحث تحولخواهی و تحولزایی در آن دیده شده است. تأکید و عزم ریاست محترم سازمان بر انجام برنامههای تحولی مبتنی بر اسناد تحول بنیادین و برنامهی درسی ملی در سازمان، منجر به فعال شدن هرچه بهتر دبیرخانهی شورای هماهنگی علمی شده است. بر همین اساس از نیمهی دوم سال 1399 برنامههای جدیدی در کارگروههای تخصصی در دبیرخانه کلید خورد.
برخی اقدامات صورت گرفته
دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، بازنگری و اصلاح چارچوب راهنمای برنامهی درسی حوزههای تربیت و یادگیری با توجه به رویکردها و تغییرات جدید و از جمله افزودن عنصر خانواده، متربی و محیط یادگیری؛ تدوین و ابلاغ راهنمای عمل، تدوین عنصر محتوا در راهنمای برنامهی درسی حوزههای تربیت و یادگیری؛ تهیه و ابلاغ راهنمای عمل تدوین عنصر خانواده در راهنمای برنامهی درسی حوزههای تربیت و یادگیری و همچنین تولید چارچوب برنامهی درسی آموزش خانواده از منظر فراحوزهای؛ رصد، گزینش و ترجمهی سیاستها، ایدهها، تجارب عملی و متون بینالمللی آموزشی و تربیتی؛ بررسی راهنماهای تولید منابع آموزشی تربیتی و متون استاندارد دریافتی از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و طی مراحل اعتبارسنجی آنها؛ از جمله این اسناد با عنوان: تجهیزات و امکانات حوزهی سلامت و تربیت بدنی؛ راهنمای تولید منابع آموزشی تربیتی کار و فناوری؛ استاندارد تغذیهی سالم مدارس؛ راهنمای تولید محتوای قابل انتشار بر روی شبکهی ملی رشد؛ راهنمای تولید منابع آموزشی تربیتی مناسب کودکان در دورهی پیش از دبستان؛ استاندارد وسایل و تجهیزات آموزشی علوم تجربی (متوسطهی اول) و...؛ برخی از اقدمات صورت گرفته است.
وی با اشاره به تشکیل و برگزاری جلسات کمیتهی علمی طرح «اشاعهی و نهادینهسازی برنامهی درسی ملی؛ با تمرکز بر تبیین راهنمای برنامهی درسی حوزههای تربیت و یادگیری» و تعیین سرفصلها، مسئولان تدوین محتوا، تیم مدرسان و... بیان داشت: اصلاح پیشنویس سند زیرنظام برنامهی درسی جهت ارسال به شورای عالی آموزش و پرورش؛ گردآوری و تدوین گزارش عملکرد سازمان در خصوص بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی؛ همکاری، مشارکت و ارائهی دیدگاه در خصوص شیوهنامهی اجرایی مصوبهی 828؛ تهیه و تدوین ویژگیها و صلاحیتهای تولیدکنندگان بستههای تربیت و یادگیری (شایستگیهای مؤلفان کتاب درسی) و تصویب آن در شورای هماهنگی علمی و ابلاغ به دفاتر مربوطه؛ هماهنگی و برنامهریزی جهت طرح و بررسی راهنماهای برنامهی درسی حوزههای تربیت و یادگیری یازدهگانه در شورای هماهنگی علمی سازمان و هماهنگی و برنامهریزی برای بررسی و واکاوی راهنمای برنامهی درسی دورهی پیش دبستانی در شورای هماهنگی علمی سازمان از دیگر برنامههایی بود که در این دبیرخانه اجرا شد.
سال 1400 و برنامههای تحولی جدید
مظاهری با تأیید بر اینکه شورای هماهنگی علمی سازمان یکی از مهمترین شوراهای قانونی سازمان برای تصویب اسناد، راهنماها و دستورالعملهای علمی و تخصصی است، گفت: از طرفی محور اصلی در برگزاری جلسات شورای هماهنگی علمی، تولیدات فکری و اسنادی است که در دفاتر و واحدهای سازمانی مبتنی بر برنامههای تحولی سازمان تدوین و به دبیرخانهی شورای هماهنگی علمی جهت طرح در شورا ارسال میشود. بهعنوان نمونه در سال جاری دفتر تألیف آموزشهای فنی و حرفهای هشت سندی را که تولید آنها را در برنامهی سال 1400 دفتر آورده، برای طرح و بررسی آنها در جلسات شورای هماهنگی علمی، به دبیرخانهی این شورا اعلام نموده است.
وی ادامه داد: از منظر دیگر شورای هماهنگی علمی و به تبع آن دبیرخانهی شورا براساس رسالت مهمی که برای آن تعریف شده است، دیدهبان سازمان در رصد پیشرفت مأموریتها و برنامههای سازمانی است. لذا ضمن اینکه دستاوردها و خروجیهایی از برنامههای سالانهی دفاتر را در دستور کار شورا قرار میدهد، در تلاش است با راهبری ریاست محترم سازمان، محورها و نقاط خلاء برنامهای از پازل کلان برنامههای تحولی سازمانی را در دستور کار قرار داده و به سرانجام برساند.
دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان، طراحی الگوی اشاعه و پشتیبانی از برنامههای درسی دوران کرونا و پساکرونا (مفهومی و عملیاتی)؛ تدوین راهنما و الگوی استانداردسازی مواد، منابع، تجهیزات و امکانات آموزشی تربیتی و طراحی الگوی مشارکت مدیران مدارس در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی/ الگوی راهبری برنامهی درسی در مدرسه از ابعاد مختلف شامل: مشارکت در طراحی و تدوین برنامههای درسی در سازمان، تسلط اجمالی بر برنامههای درسی مدرسه در دوره تحصیلی مربوطه و راهبری اجرای برنامههای درسی؛ مشارکت در ارزشیابی از برنامههای درسی اجرا شده؛ مدیریت برنامهریزی درسی مبتنی بر واگذاری 10 تا 20 درصد برنامههای آموزشی و درسی به مدرسه را از مهمترین برنامههای سال 1400 برشمرد.
وی با اشاره به طراحی الگوی مشارکت خانواده در اجرای برنامههای درسی/ خانواده دستیار معلم بهعنوان یکی از دیگر برنامههای تحولی سال 1400 اظهار کرد: تدوین مشخصهها و ابعاد مدرسه مطلوب مبتنی بر اسناد تحول بنیادین (مدرسهی پایگاه تربیتی محله و تأثیرگذار در ارتقای شاخصهای فرهنگی اجتماعی محله با تمرکز بر برنامههای درسی)؛ تهیهی پیشنویس عناصر برنامهی درسی عملیاتی (مکمل برنامهی درسی حوزههای تربیت و یادگیری)؛ تهیه و تنظیم بخشهایی از پیشنویس نقشهی کلان برنامهریزی درسی؛ شامل اسناد و راهنماهای تولیدی از برنامهی درسی ملی تا کلاس درس و مدرسه از دیگر برنامهها است.
انتهای پیام
ارسال نظر