انتشار سه فصل‌نامه دیگر از گروه مجلات رشد



دفتر انتشارات و فناوری آموزشی 3 فصل‌نامه «رشد آموزش زبان‌‌های خارجی»، «رشد آموزش شیمی» و «رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش» را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این فصل‌نامه‌ها به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و راهبردهای آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور منتشر شدند.

«رشد آموزش زبان‌‌های خارجی»؛ آموزش به کمک پیکره، رویکردی نوین در عصر دیجیتال

جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش زبان‌‌های خارجی» به بررسی انواع پیکره و کاربرد آن‌ها در کلاس درس پرداخته است.

فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش زبان‌های خارجی از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای خانواده‌ها با نگاهی ویژه به برنامه درسی مدارس منتشر شد.

در یکصد و سی و ششمین شماره از رشد آموزش زبان‌های خارجی در حوزه آموزش، مطلبی با عنوان «آموزش به کمک پیکره: رویکردی نوین در عصر دیجیتال» به قلم مینا وکیلی‌نژاد منتشر شده که به بررسی انواع پیکره و کاربرد آن‌ها در کلاس درس پرداخته است.

در بخشی از این مقاله آمده است: «توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و استفاده گسترده از این فناوری در زندگی روزمره و حوزه‌های تخصصی، عصر جدیدی را در زندگی بشر آغاز کرده که به عصر دیجیتال معروف است. بدون شک زندگی در این عصر مستلزم آشنایی با این فناوری‌ها و نحوه کاربرد آن‌ها در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف است. یکی از حوزه‌هایی که در چند سال اخیر شاهد ورود اجتناب‌ناپذیر فناوری‌های نوین در آن بوده‌ایم، حوزه آموزش است و یکی از رویکردهای نوین در تدریس زبان خارجی و ترجمه که در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت فناوری رواج یافته، آموزش به کمک پیکره است.»

معلمان، مدرسان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطلب فوق، در این شماره از رشد آموزش زبان‌های خارجی مطالب زیر را می‌خوانند: راه‌های نرفته، مصاحبه با دکتر امیر زندمقدم.

«رشد آموزش شیمی»؛  رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوا در حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی

جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش شیمی» در مطلبی ضمن بررسی قلمرو حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی، به توضیح رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوای این برنامه پرداخته است.

فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش شیمی از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در یکصد ‌و سی‌وچهارمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه برنامه درسی ملی، تجارب آموزشی شیمی، گفت‌وگو با معلمان، شیمی در بستر تاریخ، پژوهش، آزمایش و صنعت و زندگی منتشر شده است.

در این شماره از رشد آموزش شیمی در حوزه برنامه درسی، مطلبی با عنوان «رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوا» به قلم دکتر حسین حذرخانی منتشر شده است. نویسنده در این مقاله با اشاره به قلمرو برنامه درسی علوم تجربی، به بررسی قلمرو حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی پرداخته و رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوای این برنامه را توضیح داده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: «برنامه درسی علوم همانند برنامه‌های درسی دیگر در تلاش ایت تا افراد و نسلی را تربیت کند که به مجموعه‌ای از صفات نیکو آراسته شوند. به طوری که در هر موقعیتی از زندگی تصمیم احسن را بگیرند. این هدف زمانی محقق می‌شود که برنامه درسی بتواند صفات نیکو را در افراد نهادینه کند. برای این منظور محتوای برنامه‌های درسی باید به گونه‌ای طراحی شود که به طور واضح و آشاکار یا به طور ضمنی ارزش‌های اساسی را محقق کند. برنامه درسی علوم در پی تربیت نسلی است که آراسته به صفات نیکویی چون: خداباوری، حقیقت‌جویی، اخلاق علمی، علم‌دوستی، علو‌ورزی، منجکاوی، آینده‌نگری، خیرخواهی، قدردانی، جهانی‌اندیشی، نوع‌دوستی، زیست عزت‌مند، مسئولیت‌پذیری، طبیعت‌دوستی، مشارکت‌پذیری، زیست سالم، خدمت به خلق، میهن‌دوستی، خودباوری، تلاش مشفقانه، خردورزی، مشارکت‌پذیری و درست‌کاری هستند.»

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطلب فوق، در این شماره از رشد آموزش شیمی مطالبی چون: تحولی ماندگار در فرایند آموزش و یادگیری، رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوا، مردی با موهای جوگندمی، هنر معلمی شوق می‌طلبد، دوگانگی جایگاه یک دستاورد، کج‌اندیشی دانش‌آموزان درباره پدیده‌های تبخیر و میعان، صفر تا صد اختراع خودکار، تنها در خانه با آندوکاتد، نوآموری و خلاقیت پیش‌رانش تدریس برتر، طراحی آموزشی واحد درسی گرما شیمی و... را می‌خوانند.

 

«رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش»؛  آموزش فنی و حرفه‌ای در شرایط کرونا

جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش» در مطلبی با عنوان «آموزش فنی‌وحرفه‌ای در شرایط کرونا» به بررسی آموزش‌های مجازی در فرایند آموزشی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی پرداخته است.

فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای خانواده‌ها با نگاهی ویژه به برنامه درسی مدارس منتشر شد.

در پنجاه‌ونهمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه آموزشی، پژوهشی، دانش‌افزایی، کارآفرینی، هنرآموزان، هنرجویان، هنرستان‌ها و معرفی رشته‌های هنرستانی، منتشر شده است.

در این شماره از رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در حوزه آموزش، مطلبی با عنوان «آموزش فنی‌وحرفه‌ای در شرایط کرونا» به قلم فرحناز قاسمیان و محمدهادی قاسمیان منتشر شده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: «تعطیلی ناخواسته مدرسه‌ها با شیوع کرونا، مدرسه‌ها را وارد فضای جدیدی از آموزش کرد که با آموزش به روش سنتی کاملاً متفاوت است و اقتضائات آن با کلاس درس سنتی اختلاف بسیاری دارد. به‌نظر می‌رسد در شرایط کرونا به دلیل ماهیت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، همچنان بیشترین چالش‌ها متوجه تکمیل فرایند آموزشی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی است.»

هنرآموزان، معلمان، مدرسان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطلب فوق، در این شماره از رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش مطالبی چون: مهارت‌های نرم، نیم قرن تجربه، طرحی نو در دبیرخانه‌های راهبری کشوری، شمع راه رهروان، کارآفرینی ارزش‌آفرین، حلقه مفقوده آموزش کارآفرینی، آموزش فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا، معرفی رشته صنایع فلزی، تأثیر آموزش‌گروهی خودکارآمدی برافزایش کارآفرینی و پیشرفت تحصیلی هنرجویان دختر، آموزش فنی‌وحرفه‌ای در شرایط کرونا، در مسیر توسعه حرفه‌ای، تربیت هنرجوی موفق و کارآمد، چالش‌های آموزش استانداردهای مهارتی شاخه کاردانش و... را می‌خوانند.

فایل PDF  و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA