تشکل های صنفی برای ما فرصت است، نه تهدید



به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی اصغر فانی در دیدار با نمایندگان تشکل های صنفی فرهنگیان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: حضور در جمع تشکل های صنفی فرصت مغتنمی است که می تواند با برنامه ریزی منظم و هدفمند به صورت یک ظرفیت فکری برای سامان دهی امور مورداستفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به تفاهم نامه آموزش و پرورش با سازمان زندان ها، تصریح کرد: در این تفاهم نامه مقرر شد به ازای آموزش زندانیان بی سواد و حمایت تحصیلی از خانواده های آنان، آموزش و پرورش بتواند در جهت حلّ برخی مشکلات فرهنگیان استفاده کند.

عضو کابینه تدبیر وامید «رتبه بندی حرفه ای معلمان» را گامی مؤثر و بزرگ در راستای کمک به ارتقای معیشت فرهنگیان عنوان کرد و افزود: در سال94، 1350 میلیارد تومان و در سال 95، 3500 میلیارد تومان برای اجرای این طرح علی رغم مشکلات اعتباری دولت هزینه شده است، ولی متأسفانه برخی این دستاورد بزرگ آموزش و پرورش را نادیده می گیرند و فقط به ناامیدی در بین معلمان دامن می زنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش دولت یازدهم در مدت 2 سال گذشته بیش از 67 درصد افزایش حقوق برای فرهنگیان داشته است، خاطرنشان کرد: دولت در سال 93 و 94، حدود 32 درصد افزایش حقوق پیش بینی کرده بود و بقیه این افزایش حقوق از محل صرفه جویی در هزینه ها و اجرای صحیح سامان دهی نیروی انسانی ایجاد شده است و قطعاً این کار در سال 95 نیز با قوّت بیشتری ادامه خواهد داشت.

وی تدوین آیین نامه هدایت تحصیلی را از مهم ترین اقدامات آموزش و پرورش در سال 95 خواند و اضافه کرد: استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش چهارعامل اصلی در هدایت تحصیلی دانش آموزان است که در بسیاری موارد این چهار عامل در یک راستا نیست و باید در این زمینه آموزش های لازم برای مشاورین مدارس و اولیای محترم درنظرگرفته شود.

فانی ادامه داد: برای اولین بار تست استعداد سنجش برای اجرای بهینه و علمی هدایت تحصیلی که ترکیبی از نظر معلم، دانش آموز، مشاور و هم چنین نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش تهیه شده است، برگزار می شود و در نظر داریم با انجام کلاس های توجیهی برای اولیا و مشاورین مدارس بتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم.

عضو کابینه تدبیر وامید «تمرکززدایی» را از سیاست های اصلی آموزش و پرورش دولت یازدهم عنوان کرد وافزود: مشکلات ساختار اجرایی در کشور به گونه ای است که وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ گوی مسائل 105 هزار مدرسه در کشور باشد که بعضاً این مشکلات به شخص وزیر و نظام آموزشی بر نمی گردد ولی به هرحال باید پاسخ به افکارعمومی توسط وزیر آموزش و پرورش صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در سال 93 در حدود 720 بخشنامه از سوی حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش صادر شده و این کار در سال 94 ، به 400 بخشنامه تقلیل پیدا کرده است و هدف گذاری برای سال 95 کاهش 20 درصدی بخشنامه ها می باشد و چنانچه این فرآیند در چند سال آینده ادامه پیدا کند به گونه ای که به صدور 100 بخشنامه در سال برسیم قطعاً به نتایج خوبی در زمینه تمرکززدایی  خواهد داشت.

وزیر آموزش وپرورش اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی را بسیار موفق توصیف کرد وافزود: توسعه مشارکت ها یکی از سیاست های جدّی آموزش وپرورش دولت یازدهم است و باید بتوانیم از ظرفیت نهادهای مختلف در پیشبرد اهداف آموزش وپرورش استفاده کنیم وآموزش و پرورش با انعقاد بیست و چند تفاهم نامه توانسته است منابع خوبی را برای آموزش و پرورش جذب کند.

فانی خاطرنشان کرد: «طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی» با مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «خصوصی سازی» تعبیر شد در صورتی که آموزش و پرورش با اجرای این طرح توانست در مناطق محروم کشور شرایط تحصیل را برای دانش آموزان این مناطق فراهم کند و دراین خصوص هیچ گونه خصوصی سازی یا واگذاری مدارس هم صورت نگرفت.

وی با بیان این که بیش از 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق معلمان می شود، تصریح کرد: در سال گذشته 108 و یک دهم درصد تخصیص در بودجه گرفتیم در صورتی که تقریباً بقیه دستگاه ها بین 78 تا81 درصد تخصیص بودجه داشته اند و این نشان می دهد دولت در صدد حمایت از آموزش و پرورش است.

عضو کابیته تدبیر وامید یادآور شد: در سال های 92 و93 هم تخصیص بودجه آموزش و پرورش به ترتیب 112 و 110 درصد بوده است و از سال 92 تا 94، سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور رشد 7/2 درصدی و بودجه استانی آموزش و پرورش نیز 2 برابر شده است که این اتفاقات در مدت 2 سال و نیم فعالیت آموزش و پرورش دولت یازدهم گام های خوبی محسوب می شود و باید تداوم داشته باشد.

فانی با اشاره به بودجه 4 میلیارد دلاری دولت هشتم در بهسازی و نوسازی  بافت های فرسوده آموزش و پرورش در سال 83 ، گفت: با این بودجه که 7/2 میلیارد آن تا پایان سال 87 به آموزش و پرورش تخصیص پیدا کرد،‌ توانستیم یک سوم بافت های فرسوده را نوسازی کنیم و الان نیز برای نوسازی یک سوم باقی مانده فضاهای آموزشی نیازمند بودجه مستقل هستیم که امید است تا پایان برنامه ششم توسعه این بودجه به آموزش وپرورش اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به تفاهم نامه آموزش و پرورش با وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: در نظر داریم بامصوبه هیئت وزیران و در راستای عملیاتی کردن این تفاهم نامه بتوانیم تجهیز و به روزرسانی امکانات هنرستان ها را به این وزارت خانه محول کنیم و بتوانیم با اساس هدف گذاری تا پایان برنامه ششم توسعه جمعیت دانش آموزی هنرستان ها را از 38 به 46 درصد برسانیم که با تربیت نیروی متخصص بازار کار بتوانیم بخشی از نیاز بازار کار را در آینده مرتفع کنیم.

عضو کابینه تدبیروامید با بیان این که سامان دهی نیروی انسانی از سیاست های جدی آموزش و پرورش دولت یازدهم است، گفت: مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش کلاف سردرگمی است به گونه ای که به دلیل سیاست های گذشته مازاد نیرو در کلان شهرها و کمبود آن در مناطق محروم سبب شده که اجرای سیاست ها با مشکلات خاصی همراه باشد.

وزیر آموزش و پرورش اجرای سیاست «بوم برای بوم» در جذب نیرو را راهکار اساسی و زمان بر حلّ این کلاف سردرگم عنوان کرد وافزود: باید در جذب نیروی متخصص در بخش های مختلف آموزش وپرورش سیاست «تنوع در روش» را اتخاذ کنیم تا بتوانیم نیاز امروز آموزش و پرورش را با توجه به پذیرش محدود دانشجو معلم در پردیس های دانشگاه فرهنگیان را مرتفع کنیم.

عضو کابیته تدبیر وامید با اشاره به رشد بی رویه مدارس خاص در سال های اخیر، تصریح کرد: در نظر داریم با شیب ملایم نسبت به کاهش مدارس خاص و تقویت مدارس دولتی حرکت کنیم که در اولین گام در سال گذشته اعتباری در حدود 150 میلیارد تومان را برای این مدارس هزینه کردیم.

گفتنی است؛ در این جلسه نمایندگان تشکل های صنفی دیدگاه های خود را پیرامون موضوعات مختلف با وزیر آموزش و پرورش درمیان گذاشتند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA