دانش‌آموزی که شناخت کافی از جامعه نداشته باشد، دچار آسیب می‌شود



به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در نشست هم اندیشی مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسرکشور، با تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه «س» و آغاز هفته کرامت، اظهار کرد: جایگاه و امکانات سازمان دانش‌آموزی باید به شکلی باشد که بتواند اهداف کلان آموزش و پرورش را محقق سازد.

وی افزود: اهداف تربیتی سازمان دانش‌آموزی با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود؛ بلکه برای تحقق آن، تغییر نگرش‌ها نسبت به نظام تعلیم و تربیت و انگیزه مربیان این سازمان، ضروری است.

دانش آشتیانی درک صحیح از بحث تعلیم و تربیت را ضروری دانست و تصریح کرد: با اطلاع رسانی بیشتر و گفت‌وگوی سازنده و تغییر نگرش در بدنه آموزش و پرورش، می‌توان اهداف تعلیم و تربیت را در دانش‌آموزان و جامعه متجلّی ساخت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اینکه فعالیت‌های تربیتی را تنها در چارچوب کلاس و مدرسه بدانیم، نگرشی اشتباه است، زیرا همه جامعه به عنوان یک فضای آموزشی و تربیتی بر رفتار دانش‌آموزان مؤثر است.

وی ادامه داد: هرچند آموزش و پرورش متولی امر تعلیم و تربیت است، اما اهداف آموزشی و پرورشی بدون ارتباط و تعامل مؤثر مدرسه با محیط خارج از آن، امکان پذیر نیست.

دانش آشتیانی تصریح کرد: تحقق ساحت‌‌های شش گانه تربیت که در سند تحول بنیادین آمده است، تنها در فضای مدرسه امکان پذیر نیست؛ بنابراین برگزاری اردوهای خارج مدرسه خود نوعی کلاس آموزشی است و دانش‌آموز با حضور در فضای باز و طبیعت خارج از مدرسه، تأثیرپذیری بیشتری در زمینه تربیتی پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: حضور دانش‌آموز در اجتماعات گوناگون، زمینه فراگیری مهارت‌های زندگی را برای آنها فراهم می‌سازد.

دانش آشتیانی سازمان دانش‌آموزی را بازوی قوی آموزش و پرورش برای تحقق اهداف تربیتی در مدارس دانست و گفت: همان طور که یک معلم برای تدریس طرح درس ارائه می‌دهد، مدیر مدرسه نیز برای اجرای طرح‌های خود و تحقق اهداف تربیتی ، باید از ظرفیت‌های سازمان دانش‌آموزی در خارج از محیط مدرسه، استفاده کند.

وی افزود: تا زمانی که درسی مثل جغرافیا در سر کلاس‌های درس به شکل محفوظات علمی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، یادگیری اتفاق نمی‌افتد، زیرا آموزش چنین درسی زمانی تأثیرگذار خواهد بود که دانش‌آموز در دل طبیعت آموزش‌های مربوطه را فراگیرد؛ بنابراین تربیت اجتماعی نیز بدون حضور دانش‌آموز در اجتماع امکان پذیر نیست.

 وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموزی که شناخت کافی از جامعه پیرامون خود نداشته باشد، ‌در آینده برای ورود به اجتماع و تعامل با آن دچارآسیب می شود، لذا برنامه‌های خارج از مدرسه باید به گونه ای مدیریت شود که دانش‌آموز محتوای آموزشی کلاس درس را در بیرون مدرسه نیز تجربه کند.

دانش آشتیانی فضای عمومی جامعه را نوعی سازمان یادگیرنده مانند مدرسه دانست و افزود: از اردوگاه ها و فضاهای پرورشی موجود، چنانکه باید و شاید استفاده نمی‌شود، اردوگاه نباید مکمل مدرسه باشد، بلکه باید یک محیط آموزشی باشد که دانش‌آموز در طول سال همواره از آن استفاده کند.

وی گفت: دانش‌آموز نیاز به فعالیت‌های هدفدار و هدفمند دارد و سازمان دانش‌آموزی بهترین جایی است که می‌تواند این اهداف را برای دانش‌آموزان محقق کند.

دانش آشتیانی از مدیران استان‌ها خواست تجهیزات و امکانات بیشتری در اختیار سازمان دانش‌آموزی قرار دهند تا در راستای تحقق ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان مهارت‌های لازمه را فرا گیرند و سازمان دانش‌آموزی نیز در طول سال تحصیلی همواره ارتباط تنگاتنگی با مدارس داشته باشد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA