کوچک انگاری آموزش و پرورش، یک خطای استراتژیک از سوی مدیران کشور است



به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نوید ادهم، با حضور در شبکه آموزش و برنامه پرسشگر گفت: این جمله که «حال آموزش و پرورش خوب نیست» را قبول ندارم زیرا آموزش و پرورش علی رغم ضعف‌ها، دستاوردهای خوبی دارد.

وی افزود: توفیق داشتم در زمان تدوین سند آموزش و پرورش در کنار محققان باشم و آسیب های آموزش و پرورش را احصا کردیم و نگاه پژوهشگرانه وجود داشت؛ قبول داریم آسیب‌هایی وجود دارد اما به آن صورت که حال آموزش و پرورش خوب نباشد، نیست و شاید تعبیر مناسبی به خصوص در آغاز سال تحصیلی نباشد، چرا که معلمان و مدیران ما زحمات فراوانی می‌کشند و شاید بیش از آنچه باشد که آموزش و پرورش هزینه می‌کند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: وزرای مختلف آموزش و پرورش تلاش کردند اما چرا نتوانستند موفقیتی که می خواستند در این زمینه داشته باشند چون مشکلات بیرونی بر مشکلات درونی، سایه انداخته و آموزش و پرورش را زمین‌گیر کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس تقسیمات کشوری، ۳۵۰ استان و منطقه در کشور داریم اما در آموزش و پرورش حدود ۷۲۰ منطقه آموزش و پرورش داریم یعنی ۷۲۰ اداره داریم و هر اداره، کارمند و مستخدم دارد و این در حالیست که برخی مناطق کمتر از ۱۰۰۰ دانش‌آموز دارد؛ این مشکل وزیر نیست بلکه مشکل بیرون سیستم است.  باید کاوشی شود چرا این مشکل است که البته بخشی مربوط به تصمیمات دستگاه‌های بیرونی است؛ حدود ۲۷۰ هزار نفر نیروی مجموعه آموزش و پرورش شدند در حالی که خیلی‌ها توانمندی‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز ما را نداشتند و البته ممکن است برای سوادآموزی خوب بودند اما مناسب ما نبودند.

نوید ادهم بیان کرد: اعتقاد داریم مشکلات و کاستی در آموزش و پرورش داریم، و پیش بینی مسئولان برای تدوین سند تحول نیز به همین دلیل بود چرا که وضعیت موجود مطلوب نبود.  یکی از خطاهای استراتژیک مدیریت کشور، کوچک انگاری آموزش و پرورش است، علی رغم تأکیدات و فرمایش مسئولان نسبت به اهمیت آموزش و پرورش اما در عمل به آموزش و پرورش نپرداختند و باید اصلاح نظام کشور را از آموزش و پرورش شروع کنیم.

وی افزود: به عبارت دیگر اگر به دنبال انسان فرهیخته، متدین و کارآمد هستیم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم و یک معلم با توانمندی بالا می‌تواند این کار را انجام دهد.

  وی ادامه داد: زیرنظام فضا و تجهیزات در شورای عالی آموزش و پرورش، تصویب شد و این زیرنظام به سازمان نوسازی مدارس ابلاغ شده است و در آن به ویژگی فضای مدارس اشاره شده است؛ از ۱۰۶ هزار مدرسه، ۴۳ هزار مدرسه دارای کمتر از ۵۰ دانش آموز است. ما از دولت و خیرین می خواهیم که مدرسه کوچک نسازنند بلکه مدرسه بزرگ با سالن ورزشی، کتابخانه و کارگاه ساخته شود. مثلا چند خیر با هم یک مدرسه بسازند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کفت: در دانشگاه فرهنگیان مشکل هیات علمی برخی اساتید وجود دارد، وزارت علوم هنوز زیر بار نرفته است و برخی اساتید ۲۰ سال سابقه دارند و از نظر ارتقای علمی و تخصصی چندین سر و گردن از برخی اعضای هیأت علمی بالاتر هستند و اگر وزارت علوم به کمک ما بیاید می‌توانیم نیروهای قوی را به تربیت معلم بیاوریم.

وی افرود: مدرسه کنکور به جای مدرسه زندگی، نیز مشکلاتی است  تا زمانی که کنکور به این شکل و شمایل باشد آموزش و پرورش نمی تواند اثربخش باشد و سند تحول نمی‌تواند اجرا شود.

  بسیاری از خانواده ها به دلایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از آموزش و پرورش موفقیت در کنکور را می خواهند. برای اصلاح سیستم‌ها در سازمان ها، یکی نگاه از بالا به پایین و دیگری از پایین به بالاست که در کشور ما هر دو وجود دارد.

وی بیان کرد: ضمن اینکه سند تحول برای مشکلات حرف دارد و هم مدیران، معلمان و خانواده ها هستند که باید طلب کنند و همچنبن رسانه ملی و سایر رسانه ها نیز باید به کمک بیابند.

نوید ادهم گفت: معمولا پدر و مادرها خود را برای فرزندان شان به سختی می اندازند مثلا خودشان لباس ندارند برای بچه هایشان لباس می گیرند؛ معتقدم در کل نظام باید این کار را کنیم و هر چه داریم صرف بچه ها کنیم و یک پنج سالی همه دستگاه ها خود را به سختی بیندازند و برای بچه‌هایمان هزینه کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تقارن آغاز سال تحصیلی با ماه محرم، امیدواریم بتوانیم پیام امام حسین(ره)، آزادی و عدالت را به دانش‌آموزان منتقل کنیم.

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA