اولین ویژه برنامه "مدرسه_ایران" در "استودیو_الفبا" برگزار شد



به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، هدف اصلی این برنامه، شناسایی و تقویت هویت ایرانی – اسلامی، آشنایی دانش آموزان با تفاوت و تنوع فرهنگی، معرفی ظرفیت های آئینی و قومی و ایجاد انسجام ملی در میان فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده هاست

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، توجه ویژه ای به «هویت ملی» و جلوگیری از گسست نسلی در میان نوجوانان و جوانان ایران دارد.

در همین رابطه، اولین بخش ویژه برنامه "مدرسه_ایران"، با حضور خانم "فاطمه سرابندی مطلق" معلم و دو دانش آموزبه نمایندگی از استان سیستان و بلوچستان و نیز با حضور «آقای درازهی»، نماینده مردم  شریف استان سیستان و بلوچستان از شهرستان سراوان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مشروح این گزارش را باهم می خوانیم:

در ابتدای این برنامه معلم و دو دانش آموز سیستان و بلوچستانی دعوت شدند، و پس از معرفی خود دانش آموز دختر که از منطقه سیستان بودند با زبان محلی به ارایه دکلمه ای در معرفی استان خود پرداخت و هموطنان را به حضور در استان خود دعوت کرد.

در ادامه این برنامه معلم و دانش آموزان از نماینده محترم، آقای درازهی دعوت کردند تا در استودیو حضور و در کنار دانش آموزان بنشینند.

آقای درازهی پس از حضور در استودیو، ضمن تقدیر و تشکر از وزیر آموزش و پرورش به دلیل دیدگاه های جدیدی که وارد آموزش و پرورش کرده اند و توجهی که برای برطرف کردن ضعف های آموزش و پرورش دارند، اعلام کرد که وی به عنوان عضوی از کمیسیون آموزش و تحقیقات، آمادگی دارد تا هر نوع کمکی برای تقویت آموزش و پرورش در این کمیسیون و مجلس شورای اسلامی انجام دهد.

در ادامه این برنامه سوالاتی از آقای درازهی پرسیده شد. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به سئوالی در خصوص مهمترین مشکلات سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: مشکلات اصلی استان 2 مورد است یکی جذب نیروی انسانی غیربومی که باعث شده نیروها بعد از اتمام دوره تعهد متقاضی انتقال به زادگاه خود شوند و در نتیجه این استان دائماً با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

محمد باسط درازهی ادامه داد: فرسودگی برخی فضاهای آموزشی دومین مشکل اصلی استان است، علیرغم اینکه سازمان نوسازی بر بازسازی مدارس کپری تمرکز کرده است اما ساختمان بسیاری از مدارس خشتی و چوبی نیاز مبرم به تخریب و بازسازی دارند چرا که امنیت ساختمان های مذکور بسیار پایین است و ممکن است هر لحظه حادثه آفرین باشند.

نماینده مردم سراوان در سوال دیگری درباره پوشش تحصیلی دختران در این استان بیان داشت، این موضوع که ازدواج زود هنگام یکی از علل ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر در استان سیستان و بلوچستان است را رد کرد و افزود: گستردگی استان و پراکندگی جمعیت و بافت قالب  روستایی باعث شده تا ادامه تحصیل دختران با مشکلاتی مواجه باشد و کمبود مدارس شبانه روزی نیز به این امر دامن می زند بنابراین مشکلات ایاب و ذهاب دانش آموزان به ویژه دختران از مسائلی است که با ایجاد مراکز شبانه روزی قابل رفع است.

در ادامه،  دو دانش آموز سیستان وبلوچستانی که با لباس محلی دراین برنامه حضور یافتند؛ سحر سیستانی دانش آموز پایه نهم ضمن معرفی جاذبه های گردشگری، سوغات وهنرهای آوایی استان خود از وزیر آموزش وپرورش، فرهنگیان و همه دانش آموزان  خواست تابه آنجا سفر کنند.

همچنین، آموزش حداقل یک مهارت شغلی متناسب با بوم استان به دانش آموزان دختر، با هدف کمک به تولید واشتغال وهمچنین احداث اردوگاه فرهنگی وتربیتی  در منطقه چابهار، 2 خواسته ای بود که این دانش آموز سیستانی از وزیر آموزش وپرورش مطالبه کرد.

ایلیا دهواری، دیگر دانش آموز پایه هفتم استان سیستان وبلوچستان نیز با اشاره به بافت قومیتی ومذهبی استان، مردم این خطه از کشور را مهمان نواز معرفی کرد وتوجه بیش از پیش به استعدادیابی در مدارس، با هدف شکوفایی پتانسیل های موجود مانند ورزش کشتی، تدوین کتابی با موضوع فرهنگ وآداب ورسوم استان سیستان وبلوچستان را در قالب مطالباتی با وزیر آموزش وپرورش مطرح کرد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA