آموزش و پرورش نیازمند بومی سازی است



معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: آموزش و پرورش نیازمند بومی سازی است و باید با توجه به شرایط منطقه ای و محلی و با مشارکت، همکاری و همفکری بخش‌ها و حوزه‌های مختلف اداره شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام و المسلمین دکترعلی ذوعلم اظهار داشت: قبل از مدرسه محوری در آموزش وپرورش  باید منطقه محوری و استان محوری اتفاق افتد تا به آنچه که مورد نظر و هدف تعلیم و تربیت حقیقی است، دست پیدا کنیم.در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اصول مدیریت مدرسه محوری تاکید شده است . مشارکت، تفویض اختیار به مدارس، بومی سازی و انعطاف در برنامه های مدرسه همگی عناصری هستند که در سند تحول مورد توجه و تاکید فراوان قرارگرفته است . البته مدرسه محوری دارای مزایا و محدودیت هایی است که دانستن این عوامل می تواند کمک فراوانی در به کارگیری این نوع مدیریت به ما ارائه نماید.

وی افزود: شناخت  تهدیدها، فرصتها، کلیشه ای عمل نکردن و ننوشتن نسخه ای واحد برای تمام استانها، شهرستانها و مناطق ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ چرا که شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی هر منطقه ای ویژگی های خاص خود را دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: یکسان نگری، مرکز محوری و تقلید از دیگران صحیح نیست و باید با شیوه ها و روش های متفاوت و به دور از موازی کاری کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: مدرسه محوری می تواند نیازهای متفاوت و فراوان مدارس و دانش آموزان را در جاهای مختلف کشور از جمله استان پهناور سیستان و بلوچستان با شرایط حساس و مهم و جغرافیای خاص پاسخ دهد و مجالی را برای پرداختن به اقتضائات محلی و بومی استان فراهم آورد و به این ترتیب استان با توجه به بافت فرهنگی و بومی خود فرصت های متنوع یادگیری را فراهم آورد و با نگاهی ویژه اهداف و برنامه های خود را دنبال کند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم بر بهره‌ گیری از نظرات و تجارب اساتید تعلیم و تربیت و آشنا به مسائل آموزش و پرورش تاکید کرد وگفت: اولویت بندی نیازها در راستای کاهش آسیب ها و نگرانی ها امری ضروری است.

وی مدیریت توانمند، پاسخگو، فکور و میدانی را نیاز روز آموزش و پرورش در هر منطقه دانست و بر بهره گیری از این ظرفیت برای نیل به مقاصد و اهداف پیش بینی شده تاکید نمود .

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از روش های اثربخش در تعلیم و تربیت با کیفیت، برقراری و تشکیل کلاس های درس و ایجاد موقعیت های یادگیری موثر در روستاها و جاهایی است که از کانون شهری دور هستند . ایجاد چنین فضایی با توجه به انعطاف های منطقه ای، فرصت های کم نظیری را برای تربیت انسان های فکور، عالم، توانمند و با اخلاق و به عبارتی تربیت شهروند خوب فراهم می سازد .

وی ابراز کرد: تقویت نگاه متعهدانه در بین معلمان و فرهنگیان و بهره‌گیری از مشارکت، مشورت و همفکری هدفمند فرهنگیان در اداره امور مدرسه لازم و ضروری است و هویت مدرسه را تقویت و اثر بخش می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: تفکر و تعقل مقوله ای مهم در آموزش و پرورش است که باید زیرساخت‌های اجرایی آن اعم از فرهنگی و تجهیزاتی و نیروی انسانی فراهم شود و  زمینه بروز و ظهور آن بیش از پیش مهیا گردد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: مدیر مدرسه راهبر تربیتی و آموزشی است و باید پژوهش محور والگوباشد و با معلمان تعامل اثربخش داشته باشد و به عنوان عنصر اصلی در فرآیند مدرسه داری و مدرسه محوری با نگاهی عالمانه و میدانی ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: فضای تربیتی متفاوت با دیگر فضا هاست و باید به مفاهیم و معانی آن توجه ویژه شود چرا که نسبت به مفاهیم علمی و آموزشی از اولویت بیشتری برخورداربوده و خواهد بود .

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با بیان اینکه پژوهش در حقیقت فعالیت واقع بینانه و روشی است که ما را به حل مسئله و پاسخ می رساند تصریح کرد: کاربست پژوهش و کاربردی کردن آن با توجه به نیاز موجود در اولویت پژوهش تعریف می شود ومسئله فرضی در پژوهش جایگاهی ندارد و باید مسئله حقیقی و واقعی باشد تا عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب با شناخت و تحلیل فرصت ها و تهدیدهای 40ساله  ، باید قدم های محکم و استواری برداشته شود و برای آینده پیش رو از گذشته بهره گرفته و زمینه سازی موثر و مفیدی برای رسیدن به نقطه مطلوب شکل گیرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیریت بخشنامه‌ای در آموزش و پرورش مدیریت صحیحی  نیست و باید ازطریق تعامل و همفکری با همه عناصر علمی و واحدهای مختلف  به نتیجه مطلوب رسید.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA