معاون وزیر آموزش و پرورش در ششمین نشست هماندیشی اعضای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر اهمیت توجه به دوره پیش دبستانی طبق منویات مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش انسان های فکور، دانشمند و توانمندی دارد و در راه تحول باید از توان این نیروهای خوش فکر به خوبی استفاده نمود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این نشست امروز 16 مرداد در سالن همایشهای این سازمان با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان دیگر اعضای این سازمان برگزار شد.
دکتر ذوعلم در ابتدای این نشست ضمن تبریک سه عید بزرگ مسلمانان مانند روز عرفه، عید قربان و عید غدیر خم اظهار داشت: ماه ذی الحجه بسیار شریف است و باید بهره برداری لازم را از این روزها ببریم. به طور مثال روز عرفه یک عید معرفتی است. افق معرفتی متعالی که در دعای این روز مطرح می شود در حقیقت منشاء اصلی رشد واقعی همه ما یعنی همان معرفت الهی است.
وی با اشاره به عید غدیر گفت: این عید، عید ولایت است و خداوند که بالاترین ولی است از ما خواسته بشنویم، بگوییم و بیندیشیم. او در واقع معلم ماست و ما را هدایت کرده است.
سطح بندی برنامه ها در سازمان
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه فعالیت های این سازمان در چهار سطح فوری، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف شده و در حال انجام است گفت: کارها در حال انجام شدن است؛ البته نیاز است که در برخی موارد توجهات ویژه صورت گیرد.
کتاب ها آماده است
وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه کتاب های سال تحصیلی 98- 99 از ابتدای مهر ماه و بدون کم و کاست در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد گفت: اجرای طرح بوم و آموزش مدرس برای این طرح از کارهای فوری است که مد نظر داریم. همچنین در بخش برنامه های بلند مدت اجرای کامل برنامه درسی مورد تاکید است و باید این کار دشوار وعظیم را به خوبی به سرانجام برسانیم و این کار بزرگ سازمان پژوهش نهاده شده مطمئنم که ما می توانیم.
استفاده از نیروهای خوش فکر داخل مجموعه
دکتر ذوعلم چالش های ذهنی، ساختاری، محتوایی و مدیریتی را مهمترین موارد پیش روی تحولات برشمرد و گفت: باید از حاشیه ها فاصله گرفته و به متن و اصل کار بپردازیم. سازمان ما کار بزرگی را پیش رو دارد ولی باید برای اجرای مطلوب آن همفکر، همراه و به معنی واقعی همکار باشیم. بدنه آموزش و پرورش نیروهای فکور توانمند دانشمند بسیاری دارد و در این راه از نیروهای خوشفکر داخل مجموعه و بدنه سازمان و البته نیروهای دیگر نیز باید کمک گرفته شود.
این برنامه به صورت پرسش و پاسخ همکاران ادامه یافت که آقای ابراهیمی به استفاده از تجارب افراد قدیمی و باسابقه اشاره کرد و نحوه سود بردن از تجربیات آنها را پرسید.
خانم متحیر پسند سوالی در مورد اینکه آیا اجرای طرح بوم یک برنامه بلند مدت 5- 10ساله است و سازمان پژوهش چند درصد در اجرای آن نقش دارد را مطرح کرد.
توجه ویژه به دوره پیش دبستانی
حجت الاسلام صدوقی سرپرست معاون تالیف، تولید مواد و رسانه های آموزشی نیز با تاکید بر اینکه ایجاد این نوع گفتمان در سازمان و استفاده از نظریات کارشناسی بسیار مهم است گفت: مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به دوره پیش دبستانی داشتند و ما در سازمان پژوهش باید برای پشتیبانی از پیش دبستانی تمهیداتی اندیشیده و نوع نگاه را به این بخش ارتقا دهیم.
شورای هماهنگی فرادستگاهی دوره پیش دبستانی
آقای تهرانی در مورد همین موضوع گفت: برای تحقق این امر که نگاه ویژه به دوره پیش دبستانی صورت بگیرد نیازمند تشکیل شورای هماهنگی و تعاملی فراتر از دستگاه آموزش و پرورش هستیم و سازمان پژوهش می تواند در این بخش نقش حمایتی پررنگی داشته باشد.
آقای صباغی یکی دیگر از کارشناسان این سازمان بود که با اشاره به برنامه درس ملی گفت: آیا برای تغییرات در این طرح الگوی از پیش تعیین شده است؟ چرا که داشتن یک الگوی تغییر مناسب بسیار مهم است.
آقای میرجعفری بر رفع نواقص مربوط به سیستم پایش تاکید کرد.
تعیین مرز میان حوزه ها و دوره ها
آقای احمدی تعیین مرز میان حوزه ها و دوره ها تاکید داشت و گفت: دغدغه اجرا در این سازمان باید از سطح مدیران به سطوح دیگر نیز منتقل شود؛ قابلیت های بالایی در این سازمان وجود دارد اما هنوز فرصت لازم برای استفاده از آنها فراهم نشده است.
آقای قهرمانی پیشنهاد برگزاری نشست تخصصی با حوزه پشتیبانی را مطرح کرد و آقای روشن دل نیز خواستار یک جلسه تخصصی با این حوزه جهت رفع برخی موارد شد.
در پایان برنامه علی باقرزاده معاون توسعه منابع پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز گزارشی از عملکرد این حوزه و اقدامات و برنامه ها ارائه کرد و گفت: سند برنامه ششم توسعه، سند تحول بنیادین، زیر نظام برنامه درسی و زیر نظام پژوهش و برنامه ریزی و برنامه های سنواتی سازمان لایه های فعالیتی است این معاونت در حال اجرای آن است.
وی با اشاره به تدوین برنامه های سنواتی سازمان در سال 98 و نهایی و مصوب شدن 875 فعالیت در بخش های مختلف خاطرنشان کرد: برون داد اصلی و برون داد کلی، در این بخش تعریف شده و فعالیت ها با توجه به آنها صورت می گیرد.
علی باقرزاده در مورد سیستم پایش هم گفت: طبق سیستم پایش کارها کانالیزه شده به اجرا در می آید و این سیستم توافقات ما را در قالب یک برنامه عملی تعریف می کند.تمام توافقات صورت گرفته با بخش ها طبق برنامه و بدون هیچ موردی اجرا می شود و بی تردید سیستم پایش مانع اجرای هیچ برنامه ای نیست.
ساماندهی فعالیت نیروهای حق التحقیق، تدوین، به روز رسانی و اصلاح آیین نامه هاف دستورالعمل ها و ره نامه های آموزش نیروی انسانی و توانمندسازی، خدمات رفاهی و جلسات مسمتر و طبق برنامه هیات امنای سازمان را از دیگر مواردی برشمر که معاونت توسعه منابع و پشتیبانی آنها را انجام داده است.
در پایان جلسه دکتر ذوعلم با تاکید بر اینکه برای سود بردن بهتر از چنین برنامه هایی باید از همکاران نظرخواهی صورت پذیرد، اظهار داشت: پیشنهاد بنده این بود که در هر جلسه یکی از بخش های سازمان گزارش کاملی را از روند اجرای برنامه هایش ارائه کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تکریم مراجعان را یک اولویت در سازمان پژوهش دانست.
ارسال نظر