معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه اکنون روند به گونهای است که دانش آموز باید به فکر گذراندن امتحانات و انواع آزمونها باشد که همین امر با نگاه پژوهشی منافات دارد و در مسیر یادگیری عملی، ایجاد گسست میکند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از برنامه تیتر امشب شبکه خبر، حجت الاسلام و المسلمین دکترعلی ذوعلم درباره اهمیت جایگاه پژوهش در نظام آموزش و پرورش گفت: بعد از تصویب و ابلاغ اسناد تحول آموزش و پرورش تلاش ویژهای در این زمینه صورت گرفت تا از روند علم محور و آموزش ذهنی به یادگیری فکورانه برسیم. وی با بیان اینکه هدف اصلی آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان فکور، پرسشگر و برخوردار از عقلانیت و خردورزی است، اظهار داشت: خروج از کتاب محوری، گسترش حوزههای یادگیری و تشویق دانش آموزان به یادگیریهای جدید از طریق تفکر روشمند از جمله برنامههای آموزش و پرورش است.
دکتر ذوعلم با بیان اینکه تامین و تربیت منابع انسانی، نخستین پیش نیاز فراهم ساختن این فضاست، افزود: فراهم ساختن فضای فیزیکی مورد نیاز نیز از نیازهای اصلی این هدف است و در مرحله سوم، آماده ساختن فضای فرهنگی و ذهنی جامعه برای نیل در این مسیر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ارزش گذاری را نیاز بعدی این چرخه خواند و گفت: متاسفانه اکنون روند به گونهای است که دانش آموز باید به فکر گذراندن امتحانات و انواع آزمونها باشد که همین امر با نگاه پژوهشی منافات دارد و در مسیر یادگیری عملی ایجاد گسست میکند.
دکتر ذوعلم حمایتهای مادی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: برای حرکت در عمق بیشتر، به ابزار نیاز است و حرکتهای کلیشهای و ظاهری گاهی ما را از توجه به عمق آموزش باز میدارد.
معاون وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد در حال حاضر ما با سطحی که اسناد تحولی از ما میخواهد و نگاه عمیق ما به آموزش و پرورش، فاصله زیادی داریم.
ارسال نظر