معلم برگزیده هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش:

معاونت پژوهشی در مدارس ایجاد شود



معلم برگزیده هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش ایجاد معاونت پژوهشی در مدارس را ضروری دانست و تأکید کرد تقویت ارتباط سازمان پژوهش با پژوهشگران تاثیر مثبتی در فرایند تألیف کتاب‌هایی در راستای تقویت فرهنگ پژوهش و مطالعه دارد.

مطهره حیدری کبریتی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده، ساکن روستای باقرآباد، آموزگار پایه پنجم دبستان پسرانه هیأت امنایی آیت‌الله ارباب در ناحیه سه اصفهان در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: «از بدو شروع به کارم در ‌معلمی در مسابقات و پژوهش‌های مختلف نظیر پرسش مهر، تحلیل محتوا، علمی مهارتی، درس‌پژوهی، تیمز و پرلز و اقدام‌پژوهی و... شرکت فعال داشته‌ام و حائز رتبه‌های برتر استانی شده‌ام. ‌امسال ‌‌با پژوهشی در راستای تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دانش‌آموزان ‌در فراخوان هفته پژوهش شرکت کردم. در کلاس‌های ترکیبی، مجازی و حضوری ‌و هم‌چنین اطلاعات دریافتی از نظر‌سنجی والدین، متوجه شدم که اطلاعات عمومی دانش‌آموزان و ساعات مطالعه و کتابخوانی کتاب‌های غیردرسی در برنامه‌ریزی روزانه ‌آن‌ها بسیار کم است.»

وی ادامه داد: «‌سطح مطالعه و کتابخوانی در کشور ما پایین است و اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه هرچه سریع‌تر و در سنین پایین‌تری صورت گیرد، نتایج عمیق‌تر و اثربخشی در پی خواهد داشت، به همین منظور تصمیم گرفتم ‌راهکارهای خلاق جهت ایجاد انگیزه در راستای تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دانش‌آموزان‌ ارائه کنم و از روش‌های بازدید مجازی و حضوری از کتابخانه، تشکیل کتابخانه، دعوت از افراد اهل مطالعه، تشویق دانش‌آموزان فعال و...  بهره بردم که نتایج مثبتی را در سطح مطالعه دانش‌آموزان در بر داشت.»

این معلم پژوهشگر بیان کرد: «‌به همکارانم پیشنهاد می‌کنم که به‌عنوان الگوی مؤثر مطالعاتی، ابتدا ‌سرانه ‌مطالعاتی خود را افزایش دهند و بعد از برقراری ارتباط مناسب و صمیمانه با دانش‌آموزان و تشکیل کتابخانه و قصه‌گویی خلاق، بازدید مجازی، ایفای نقش، بازی یک جمله من‌ یک جمله تو، و... انگیزه ‌دانش‌آموزان را به مطالعه افزایش دهند.»

حیدری با بیان اینکه تقویت ارتباط سازمان پژوهش با پژوهشگران تأثیر مثبتی در تألیف کتاب‌هایی در راستای تقویت فرهنگ پژوهش و مطالعه دارد، گفت: «از آنجایی که پژوهشگران در حیطه‌های مختلف نظیر؛ اقدام‌پژوهی، درس‌پژوهی، تیمز و پرلز، تحلیل محتوا، سواد رسانه‌ای، خلاقیت و... ‌درگیر امر آموزش هستند، لذا از نزدیک با تمام جوانب امور مربوط به محتوا، اشکالات، دروس مورد علاقه و مورد نیاز دانش‌آموزان آشنایی کامل دارند و از این اطلاعات می‌توان برای تألیف مباحث درسی متناسب با اهمیت هر مؤلفه استفاده کرد.»

این معلم پژوهشگر در ادامه با بیان اینکه سطح خدمات‌دهی کارشناسان پژوهش و نواحی به پژوهشگران چه در بُعد معنوی و چه در بُعد مادی کم است، اضافه کرد: «‌متأسفانه تقدیر‌نامه‌ای از مناطق برای پژوهشگران و تشویق آن‌ها در مراسمات صورت نمی‌گیرد‌ و تنها منتظر کسب رتبه استانی و تشویقی از استان هستند که این به نوبه خود از انگیزه پژوهشگران مناطق می‌کاهد؛ حتی از صدور گواهی رتبه منطقه و ناحیه‌‌ دریغ می‌کنند. هرسال با خود می‌گویم دیگر شرکت نمی‌کنم، مگر بین نیروی فعال و غیر‌فعال فرقی وجود دارد؟ .»

وی عنوان کرد: «به نظرم باید افراد پژوهشگر در هر زمینه شناسایی شوند و دست افراد غیرمتخصص از سمت‌های پژوهشی کوتاه شود تا بتوان امیدی به اعتلای فرهنگ پژوهش داشت. گاهی اوقات همکاران من را به تمسخر می‌گیرند که با این پژوهش‌ها، کجا را گرفته‌ای؟ از نظر سمت و احترام و امتیاز و... درست می‌گویند. ولی وجدان کاری را نباید نادیده گرفت، تنها و تنها علاقه ‌فطری من در این زمینه و عشق به معلمی من را به این راستا سوق می‌دهد و از هیچ اقدامی برای پرورش و شکوفاسازی استعدادهای گل‌های بوستان دانش دریغ نخواهم کرد، قدر آن‌ها را خواهم دانست و دست در دست آن‌ها برای ساختن آینده‌سازانی مثبت‌اندیش، صاحب عزم و پژوهشگر برای ‌ایرانی جاودان تلاش خواهم کرد.»

حیدری با ارائه این پیشنهاد که بهتر است معاونت پژوهشی در مدارس وجود داشته باشد، گفت: «اگر بتوان امکانی را برای چاپ آثار پژوهشگران در نشریات فراهم آورد اقدام درخور و مناسبی خواهد بود. استفاده از رتبه‌های برگزیده و افراد مجرب برای داوری آثار، برگزاری وبینارهای آموزشی با دعوت از پژوهشگران و ‌استفاده از افراد ذی‌صلاح برای مدرسی دوره‌های پژوهشی می‌تواند تأثیرات خوبی در حوزه پژوهشی داشته باشد.»

این معلم پژوهشگر در پایان گفت: «نوع تعامل و الگوی مشارکت متولیان امر تعلیم و تربیت با پژوهشگران باید دوجانبه باشد، نشست‌هایی به‌صورت ماهانه با پژوهشگران رشته‌های مجزا به‌صورت مجزا صورت گیرد و از نتایج آن‌ها و پیشنهادشان در امور تعلیم و تربیت استفاده شود، ارتباط صمیمانه باشد و راهی برای ارتباط دوطرفه در این راستا فراهم باشد.»

انتهای پیام

3
امتیاز: 3 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA