به مناسبت هفته پژوهش در سال 1398 و هم راستای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ادارات کل استان ها هم از پژوهشگران برتر تقدیر کردند که به منظور ارج نهادن به زحمات این بزرگواران بخشی از این اخبار ارائه می گردد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هفته پژوهش سال 1398 با شعار«پژوهش، خلاقیت، زندگی» فعالیت خود را آغاز کرد و روز 23 آذرماه مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی با حضور دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و آقای محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام علی ذوعلم رییس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش و دیگر میهمانان و روز 24 آذرماه تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده با حضور آقای محسن حاجی میرزایی مقام عالی وزارت و دیگر مسئولان برگزار شد.
در ادامه این گزارش برخی از اخبار استانی مربوط به هفته پژوهش می آید:
تدریس بیش از5 هزار معلم پژوهشگر در مدارس استان خراسان جنوبی
محمد علی واقعی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که تمامی معلمین استان پژوهشگرهستند، گفت: بیش از 5 هزار معلم استان به صورت رسمی در حوزه پژوهشی فعالیت می کنندو تعدادی از مقالات و تحقیات این معلمین رتبه های برتر استانی و کشور را کسب نموده است.در طول هفته پژوهش بیش از 50 برنامه فرهنگی، هنری و پژوهشی در مدارس استان برگزار می شود.
وی، برگزاری مراسم نمادین هفته پژوهش، تجلیل از برترین های پژوهشی و معلم پژوهنده، برپایی نمایشگاه های پژوهشی و تحقیقی در مدارس استان را از مهمترین این برنامه برشمرد و افزود:هفته پژوهش و فناوری امسال با شعار «پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید» نامگذاری شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، لازمه رونق تولید علم در مدارس استان را توجه به فعالیت های پژوهشی و تحقیقی دانست و ادامه داد: یکی از عوامل توسعه پایدار، شکوفایی علمی، اقتصادی و تولیدی استان توجه به مهارت آموزی دانش آموزان از همان دوره ی ابتدایی و مطابق با سند تحول بنیادین است.
واقعی، رونق تولید علم را زیربنای کیفیت بخشی به سایر تولیدات دانست و ابراز داشت: رونق تولید به معنای نگاه همه جانبه و متوازن به همه ابعاد آن است؛ از این رو برای رونق تولید، نیازمند افراد زبده ی علمی در عرصه های مختلف هستیم که در مدارس تربیت می شوند.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین بر تولید علم در ساحت های شش گانه، تصریح کرد: اگر بخواهیم صنعت متعارف در جامعه خوب استفاده و تولید شود لازمه اش توجه به تربیت دانش آموزانی صاحب نظر در علوم مختلف انسانی، تجربی، ریاضی و هنر است.
وی با بیان این مطلب که طرح های معلمین پژوهشگر برتر استان در سه عرصه ی جشنواره پژوهشگر برتر، جشنواره معلم پژوهنده و فراخوان کتاب برتر آموزش و پرورش استان صاحب رتبه های اول تا سوم شده بودند، تصریح کرد: خانم عفت یاسی با طرح تقویت سازگاری با دانش آموزان جواز حضور در جشنواره کشوری معلم پژوهنده را کسب کرد.در هفته پژوهش امسال از 240 معلم و دانش آموز پژوهشگر برتر شهرستان های استان تجلیل شد.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از اجرای 8 طرح پژوهشی در آموزش و پرورش استان خبر داد و تصریح کرد: نقش آموزش و پرورش در دفاع مقدس، تأثیر پژوهش عملی در آموزش، اقدام پژوهی و درس پژوهی، راه اندای مدارس مجازی و آموزش مجازی، جمع آوری اسناد و مدارک تاریخی در دو بعد فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش و مدرسه شوکتیه و اجرای 2 طرح نیاز سنجی و استفده از ظرفیت های موسسات مردم نهاد و دستگاه های دولتی در حوزه سواد آموزی از مهم ترین این طرح ها به شمار می رود.
واقعی، خاطر نشان کرد: تحقق رشد و توسعه یاجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استان مستلزم نهادینه شدن فرهنگ پژوهشی در بین نوجوانان و جوانان دانش آموز و آینده ساز جامعه و به کارگیری دانش های پژوهش – محور و فناوریهای نوین توسط آنها است.
وی، با بیان این که معلماین استان با اجرایی کردن سند سند تحول، با تغییر در ساختار نظام آموزشی و به کارگیری رویکرد پژوهش – محور در برنامه های درسی دانش آموزان، می توانند نقش تعیین کننده تری در اشاعه تفکر پژوهشی و پژوهشگری در مدارس داشته باشند، ابراز داشت: حس حقیقت جویی امری فطری است که در نهاد تک تک نونهالان به ودیعه گذاشته شده و بایدبا فراهم آوردن شرایط مناسب به تدریج فعلیت یابد .
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با تأکید بر شکوفایی استعداد دانش آموزان در دو محیط خانه و مدرسه، ادامه داد: در دنیای امروز نقش مدرسه و نظام آموزشی به دلیل تحولات اقتصادی، علمی و فنی در این زمینه چشمگیر تر از سایر نهاد ها می باشد؛ چراکه که از قلمرو و دامنه شمول بسیار گسترده ای برخوردار بوده و مدت زمان نسبتا زیادی از اوقات مفید دانش آموزان را در بر می گیرد.
مراسم تجلیل از معلمان و دانش آموزان پژوهشگر برتر استان زنجان
همزمان با هفته پژوهش، آیین تجلیل از معلمان و دانش آموزان برتر استان زنجان در محل کانون فرهنگی تربیتی سهروردی برگزار شد .
ابراهیم رفیعی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از حضور حیدر تورانی پژوهشگر برجسته کشوری، هدف از برگزاری این برنامه را گفتمان سازی و دانش افزایی در حوزه تغییر وتحول در آموزش و پرورش عنوان نموده و اظهار داشت : در این مراسم تلاش بر این است که از بهترین اساتید و صاحب نظران این حوزه به عنوان یک استراتژی سازمانی استفاده نماییم و بدانیم که چگونه می توانیم تغییر کنیم و تحول ایجاد نماییم .
رفیعی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر و تحول از فکر و ذهن آغاز می شود افزود : از تمامی معلمان عزیزی که تفکر و اندیشیدن را به عنوان یک مهارت ضروری در زندگی به دانش آموزان یاد می دهند تقدیر و تشکر می کنم .
در ادامه این برنامه حیدر تورانی دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و پژوهشگر برجسته کشوری با تشریح دو موضوع مهم " نگرش " و "رفتار" و تاثیر آنها بر شکل گیری شخصیت اجتماعی اظهار نمود: ما آنگونه رفتار می کنیم که می اندیشیم، بنابراین نوع نگرش و نگاه ما، رفتارمان را می سازد و افرادی که دارای نگرش مثبت و علمی هستند دنبال تغییر و تحول هستند .
وی نقطه آغاز خلاقیت را، خود باروری عنوان نموده و تصریح کرد : ما باید با تکیه بر داشته ها، منابع و قوت هایمان مسائل را ریشه یابی نموده و در شرایط پذیرش تغییر قرار بگیریم و سپس اقدامات تغییر و تحول را بوجود آوریم.
این استاد و پژوهشگر کشوری تاثیر و نقش نگرش مثبت در ارتقای کیفیت اداره امور و مدیریت منابع را بسیار حیاتی خواند و افزود: ما باید سرمایه گذاری روی فرایند ها و کار بر روی آنها را در اولویت کاری خود قرار دهیم.
بیت اله احمدی نژاد معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل نیز در ادامه گزارشی از اهم اقدمات این معاونت در حوزه پژوهش و تحقیق را ارائه نمود.
وی تدوین برنامه راهبردی سه ساله و برنامه عمل مدرسه را دو برنامه مهم آموزش و پرورش استان در حوزه معاونت پژوهش و برنامه ریزی عنوان کرده اظهار امیدواری کرد با همت همه دست اندارکاران حوزه پژوهش به مرحله رسیدیم که " بتوانیم تصمیم بر مبنای پژوهش " را سرلوحه ی فعالیت های خود قرار دهیم.
در پایان این برنامه از معلمان و دانش آموزان پژوهشگر برتر استان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.
آیین تجلیل از معلمان پژوهنده استان البرز
این آیین با حضور سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، نادری معاون پژوهش برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی استان، معاونین تربیت بدنی، پرورشی، آموزش ابتدایی اداره کل و مدیران آموزش و پرورش نواحی و مناطق در کانون تربیتی شهید فهمیده کرج برگزار شد.
به گفته معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش در این مراسم از 11٠ معلم برگزیده استان در حوزه اقدام پژوهی تقدیر به عمل آمد.
تقی نادری اظهار داشت : سال گذشته 10 طرح اقدام پژوهی متعلق به معلمان البرزی به دبیرخانه بیست و دومین برنامه ملی معلم پژوهنده کشوری راه یافت.
وی ادامه داد: اداره کل آموزش و پرورش استان البرز نیز در همایش استانی هفته پژوهش سال 98 دستگاه پژوهشی برتر شناخته شد.
نادری افزود: دکتر رحیم مرادی پژوهشگر این استان با داشتن 2 سال سابقه کار درآموزش و پرورش ناحیه یک کرج به عنوان پژوهشگر برتر کشوری شناخته شد.
این مقام مسئول در پایان گفت: امسال 20 هزار و 800 دانش آموز در نمایشگاه استانی هفته پژوهش با هدف حمایت از پژوهش درحوزه تعلیم و تربیت مشارکت کردند
هفته پژوهش در استان آذربایجان شرقی
آئین تجلیل از پژوهشگران و فعالین عرصه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان باحضور مدیر کل دستگاه تعلیم تربیت آذربایجان شرقی درسالن اجتماعات شهید رجایی اداره کل برگزار شد.
جعفر پاشایی در این آیین اولین وظیفه آموزش و پرورش را تربیت دانش آموزان و معلمان پژوهشگر برشمرد و گفت: بدون توجه به پژوهش نمی شود آموزش و پرورش پویا داشته باشیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: آنچه از دیدگاه و منظر دستگاه تعلیم و تربیت مهم است پرداختن به بحث پژوهش هایی با عناوین کیفی است.
وی اظهار داشت: رویکرد اصلی مجموعه آسان و عمومی کردن پژوهش در مدارس و سطح جامعه است و آن غیر از بستر کلاس، درس و مدرسه اتفاق نمی افتد.
کامیار قهرمانی فرد معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان نیز طی سخنانی اعلام کرد:هفته پژوهش و فناوری امسال با شعار پژوهش اثرگذار، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید از 23 آذرماه شروع شده است.
هفته پژوهش استان کردستان
رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در مراسم استانی هفته پژوهش و آیین نمادین تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر که در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، گفت: هر کار و برنامه پژوهشی که انجام می شود، باید در پاسخ به حل مشکلات و تحقق اهداف باشد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش جزو معدود دستگاه هایی است که اقدامات پژوهشی در آن صورت می گیرد، اظهارداشت: در ساختار تشکیلاتی آموزش و پرورش و در سطوح مختلف، بخش پژوهش پیش بینی شده است.
قربانی با اشاره به اینکه تمام فعالیت های پژوهشی آموزش و پرورش باید مرتبط با معلم و کلاس درس و دانش آموزان باشد، ایجاد بستر لازم برای برنامه های پژوهشی دانش آموزان را یک ضرورت دانست .
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان دامنه فعالیت های پژوهشی را محدود به کلاس درس و دانش آموزان دانست و تصریح کرد: نتایج اقدامات باید از بخش اداری به بخش آموزش معطوف شود .
وی با تاکید بر سوق دادن پژوهش ها به سمت پژوهش در عمل و اقدام پژوهی، گفت: تلاش مجموعه آموزش و پرورش برای تربیت دانش آموزان است، لذا توجه به دانش آموزان در موضوع پژوهش، باعث ایجاد بستر و انگیزه در آنان می شود .
قربانی برگزاری جشنواره های نوجوان و جوان خوارزمی و جابربن حیان را بهترین زمینه برای انجام اقدامات پژوهش محور در بین دانش آموزان ذکر کرد و خواستار تمرکز بر روی دانش آموزان در امر پژوهش شد .
وی افزود: تربیت دانش آموزان خوب، باعث توسعه و پیشرفت کشور می شود .
قربانی دانش را عامل ایجاد قدرت، دانایی و ثروت دانست و گفت: دانش آموزان باید با کسب دانش، وارد اقدامات پژوهشی شوند .
طالب محمدی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش کردستان از مشارکت 1100 نفر از معلمان استان در برنامه اقدام پژوهی در سال تحصیلی گذشته و افزایش 100 درصدی شرکت کنندگان در این برنامه پژوهشی خبر داد .
وی با بیان اینکه تکریم پژوهش، تکریم مقام علم و دانایی است، آموزش و پرورش را مرتبط ترین دستگاه به پژوهش دانست و گفت: در سال تحصیلی گذشته 1100 نفر از معلمان استان در برنامه اقدام پژوهی شرکت کردند.
محمدی در بخش اول گزارش خود به تشریح عملکرد پژوهشی استان پرداخت و تعیین اولویت های پژوهشی و اعلام فراخوان آن به واحد های اداری و آموزشی استان در 12 محور در سال 98، انجام قرار داد و اجرای 18 طرح پژوهشی و پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و عقد قرار داد و تفاهم نامه پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز علمی را از مهم ترین اقدامات بر شمرد .
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی استان انجام 1100 مورد اقدام پژوهی در استان، ارسال کلیه طرح های پژوهشی به مدارس، انتخاب 25 داور اقدام پژوهی در سطح استان، فعالیت 16 انجمن علمی آموزشی معلمان در استان، حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری از جمله 8 پایان در سال 97، انتخاب و تقدیر از پایان نامههای برتر، انتخاب و تقدیر از پنج پژوهشگر برتر از میان 45 نفر، شناسایی و انتخاب 9 نفر فعال پژوهشی و تقدیر از 2 طرح اقدام پژوهی برتر از بین 22 طرح پژوهشی را دیگر اقدام استان عنوان کرد .
وی در بخش دیگری از گزارش خود، از ارزیابی شهرستانها و مناطق در انجام اقدامات پژوهشی خبر داد و اظهار داشت: بر اساس نتایج حاصله آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج، ناحیه دو سنندج و دیواندره به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
به گفته محمدی انتخاب و تقدیر از 3 نفر از معلمان موثر در تربیت دانش آموزان، انتخاب گروه های آموزشی و پژوهش سراهای دانش آموزی، انتخاب و تقدیر از 4 نفر دانشجو معلمان برتر پردیس های استان، انتخاب و تقدیر از 22 دانش آموز فعال و برگزیده، برگزاری 5 دوره آموزشی پژوهش محور، انتخاب پژوهش سراهای نواحی یک و دو سنندج و شهرستان قروه به عنوان پژوهش سرای فعال، اجرای برنامه نمادین زنگ پژوهش در مدارس، برپایی غرفه دستاورد های پژوهشی معلمان و دانش آموزان در نمایشگاه استانی هفته پژوهش و تقدیر از 16 رابط پژوهشی شهرستان ها و مناطق تابعه را از دیگر اقدامات بر شمرد .
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش کردستان در ادامه سخنان خود گزارشی از دستاوردهای پژوهشی استان ارایه کرد و فعالیت شورای تحقیقات استان و کمیسیون تخصصی آن، تألیف و چاپ مقاله توسط فرهنگیان، راه اندازی سامانه تمام الکترونیکی پژوهشی استان، فعالیت 16 پژوهش سرای دانش آموزی، اجرای طرح های مختلف پژوهشی دانش آموزی، طرح حامی و حمایت از معلمان مولف و پژوهشگر را از اقدامات این بخش عنوان کرد .
طالب محمدی در بخش پایانی سخنان خود به تشریح رابطه پژوهش و آموزش و پرورش و پژوهش در عمل پرداخت و گفت: خاستگاه اصلی پژوهش در آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهم ترین دستگاه و بستر برای توسعه فرهنگ پژوهشی است، وجود ساختار، اعتبارات ناکافی، فرآیند های جاری و آموزش پژوهش را از چالش های پژوهش در آموزش و پرورش ذکر کرد .
ارسال نظر