جلسه باشگاه کتاب با حضور دکتر خسرو باقری و دکتر تورانی



برگزاری جلسه باشگاه کتاب "با موضوع «فلسفه علم» و با حضور دکتر خسرو باقری (استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران"

گفتگوی علمی این هفته باشگاه کتاب پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی مانند هفته های قبل با موضوع فلسفه علم از ساعت 8 تا 10 صبح روز دوشنبه 97/5/1 برگزار گردید با این تفاوت که این هفته با حضور میهانان ویژه یعنی دکتر خسرو باقری استاد دانشگاه تهران و دکتر حیدر تورانی ریاست محترم سازمان این گفت و گوها انجام شد.

در این جلسه نخست دکتر باقری از سختی فهم هستی با توجه به فراخی آن و ظرفیت ها و قابلیت های محدود بشر توسط فیلسوفان سخن گفت و معتقد بود که ایده هایی که فیلسوفان در باره هستی مطرح می کنند، باورهای آنهاست و این باورها تا زمانی می توانند به حیات خود ادامه دهند که بتوانند به مسئله ای پاسخ دهند. او از تنوع باورها و افسانه هایی که اندیشمندان تولید می کنند به عنوان یک ظرفیت نام برده است که ذهن بشر را باروتر می کنند و گام های او را برای فهم هستی ای که در آن زیست می‌کند، را محکم تر می کند. به اعتقاد او فلسفه در گذشته متمرکز بر اصول جهان بود و «بودها» بیشتر از «نمودها» برای فیلسوفان اهمیت داشت. او کار فیلسوف را نقادی می داند و فلسفه را مادر علوم معرفی کرده است که همچنان ارزش و اهمیت خود در پرتوافکنی ( Searchlight ) و روشنی‌بخشی حتی در عصر حاضر حفظ کرده است. او به تغییر و تحولات فلسفه ای در سده‌های اخیر نیز اشاره کرد، آنجا که پوزیتیویست ها مدعی بودند که شناخت کار علم است و این کار از عهده فیلسوف و فلسفه بر نمی‌آید.

پیوند علم و فلسفه بخش دیگری از بحث های این جلسه بود که به صورت پرسش و پاسخ مطرح گردید، او در پاسخ به این پرسش که فلسفه زمانی مادر علوم بود و اینک در خواب خفته است، آن را نفی می کند و به دیدگاه کواین اشاره می کند که سرنوشت علم و فلسفه را در جهان امروز به هم پیوسته و در هم تنیده می داند. به گفته‌ی او، تمرکز فلسفه بر کل نگری و علم بر جزء نگری است و البته هر دو می‌توانند به همدیگر در فهم بهتر پدیده های مورد بررسی در فراخنای هستی کمک کنند. باقری معتقد است با ظهور کانت،مسیر فلسفه در غرب دچار تحول بنیادینی شد و مدرنیته یکی از دستاوردهای این تحول عظیم است. او ریشه این تحول را در حرکت از «بودن‌ها» به «نمودها» معرفی کرده است. او معتقد که فلسفه در ایران به دلیل کاهلی و کم کار هنوز در دوره «ملاصدرا» و «بودن ها» سیر می کند و از غرق شدن و تکرار طوطی وارانه اندیشه ملاصدار توسط فیلسوفان ایران به عنوان یکی از دلایل افت اندیشه‌های فلسفی نوین در ایران نام بردند.

در ادامه اعضای باشگاه پرسش های خود را در درخصوص فهم فلسفه، متافیزیک ماتریالیستی، علت و معلول، تفاوت دلیل و علت، شناخت و معرفت، رابطه دانشمند و فیلسوف، تفاوت بین فیلسوف و فلسفه‌دان با استادباقری در میان گذاشتند و ایشان به این پرسش ها در مقدور زمان جلسه پاسخ گفتند. 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA