نقش مجلات کمک آموزشی رشد دانش آموز در تحقق اهداف برنامه درسی ملی



سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش در کشور ایران به سبب داشتن نظام آموزشی متمرکز، هرساله مجله های فراوانی به منظور دستیابی به اهداف و راهبردهای خاصی برای دانش آموزان ( اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان ) دانشجو، معلمان و کارشناسان مرتبط منتشر می نماید. یکی از این مجلات، مجلات کمک آموزشی رشد است که به عنوان جزئی از برنامه درسی، از چارچوب اهداف و راهبردهای آموزش وپرورش با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع رسانی تولید می شود.

   هدف از انجام این تحقیق بررسی اهداف رویکردها و موضوعات مجلات کمک آموزشی رشد دانش آموز می باشد مجله ای که در راستای اهداف برنامه درسی ملی است و نقش تکمیل آموخته های درسی دانش آموزان مقطع چهارم و پنجم و ششم را دارد. بدون شک با تفسیر داده ها می توان به اطلاعاتی دست یافت که در ارتقا کمی و کیفی مجلات کمک آموزشی رشد نقش به سزایی خواهد داشت. بدین منظور از روش تحلیل محتوا که یکی از روش های شناخته شده در مطالعات مربوط به محتوای پیام های ارتباطی است استفاده شده است و از طریق پرسشنامه معکوس داده ها استخراج شده است.  همچنین برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد، از فرمول ویلیام اسکات که تعداد زیر مقوله ها را در محاسبه مدنظر قرار می دهد، استفاده شد.

یافته ها: در نهایت نتیجه ای که از روند مجله رشد می توان برداشت کرد این است که مسئولین این مجله تحت تاثیر عوامل درون و برون سازمانی به گونه ای دست به دروازه بانی می زنند و فیلتری را برای مطالب خود انتخاب نموده اند که به آن یکدستی نه چندان خوش ایندی می دهد. همچنین این مسئله می تواند طبق نظریه کاشت باعث شکل گیری جهان فکری ایستا و صرفا نظری در مخاطب گردد. از این رو با توجه به اینکه مخاطبان این مجله عمدتا دانش آموزان و معلمان هستند تاثیر نه چندان مطلوبی بر آنان بگذارد که نتیجه آن بعدها مشخص خواهد شد.

سال عرضه: 
97
امتیازی داده نشده
کلیدواژه: 

ارسال نظر

Image CAPTCHA